علی‌اکبر صادقی: دانشجویان با انیمیشن امروز بیشتر آشنا شوند

علی‌اکبر صادقی، عضو هیأت داوران بخش دانشجویی هشتمین جشنواره پویانمایی تهران و چهره ماندگار کشورمان در رشته گرافیک و انیمیشن درباره نحوه داوری آثار این دوره گفت: به نظر من داوری، هم خیلی خوب بود و هم درست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صادقی به سابقه چند دوره حضورش در این جشنواره اشاره کرد و افزود: به نظر من داوری خیلی خوب و راحتی بود و فکر می‌کنم خیلی هم درست انجام شد و جوایزی که به فیلم‌های برتر تعلق گرفت کاملاً عادلانه و به حق بود.
او ادامه داد: ما 3 نفر بودیم که هر سه، سال‌ها این کار داوری را انجام داده‌ایم. خوشبختانه در مورد امتیازدهی و انتخاب آثار برتر اختلاف نظری نداشتیم و آرای‌مان خیلی دور از هم نبود. با هم توافق داشتیم، یعنی وقتی نمره‌ها را می‌دادیم تقریباً هر 3 مثل هم بودیم. از هر لحاظ با هم تفاهم داشتیم و نظرهای‌مان شبیه به هم بود.
علی‌اکبر صادقی فعالیت هنریخود را سال 1350 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با فیلم «هفت شهر» آغاز کرد. او در زمینه تصویرگری کتاب‌های کودکان و نوجوانان نیز تجربه‌های موفقی داشته و بسیاری از آثارش در نمایشگاه‌های داخل و خارج شرکت کرده‌اند. صادقی در طول 20 سال گذشته در زمینه های هنری فعال بوده است. در مجموع او در 25 نمایشگاه انفرادی و گروهی شرکت داشته و 7 کتاب از مجموعه نوشته‌های او به چاپ رسیده است.
این چهره ماندگار در رشته گرافیک و انیمیشن در ادامه به وجود تفاوت فاحش بین آثار این دوره و دوره‌های پیشین اشاره کرد و افزود: آثار دانشجویی امسال با اولین و دومین دوره‌ی جشنواره پویانمایی کانون که من شرکت داشتم خیلی فرق می‌کرد. به نظر من کارها خیلی اُفت کرده و کیفیت فیلم‌ها اصلاً راضی کننده نبود. کارهای دوره‌های قبل، یعنی همان دو دوره که من داور بودم خیلی بهتر بود.
او ادامه داد: به دلیل افزایش تجربه و به‌کار‌گیری فن‌آوری‌های جدید انتظار داشتم با آثار قابل قبول و بهتری نسبت به آثار سال‌های قبل روبرو شوم، اما متأسفانه چنین نشد. با آن‌که آن موقع  در این زمینه تجربه‌ها کمتر بود و از این فن‌آوری امروز هم خبری نبود ، ولی کارها قوی‌تر بودند. من تعجب می‌کنم الان با این رایانه و رسانه‌ها و فن‌آوری و این‌که تجربه‌ها بیشتر شده است، چرا کارها این‌قدر ضعیف شده‌اند؟ توقع ما خیلی بیشتر از این بود. در کل کارها راضی‌کننده نبود و ضعیف بودند.
صادقی در پایان به جایگاه دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: به نظر من مطالعه دانشجویان خیلی کم شده است، سیستم آموزشی کشور و دانشگاه‌ها باید برای این دانشجویان فیلم‌های بیشتری نشان دهند تا آن‌ها با انیمیشن امروزی بیشتر آشنا شوند و ببینند انیمیشن چگونه است و اصلاً هنر انیمیشن دارد به کجا می‌رود.
دانشگاه‌ها نباید اجازه دهند که دانشجویان همین‌طوری و صرفاً برای گرفتن نمره‌ و مدرک فیلمی بسازند و بروند.
شیوه‌کار علی اکبر صادقی در واقع یک نوع سوررئالیسم ایرانی است که بر پایه شیوه نقاشی سنتی و قهوه‌خانه‌ای بنا شده است. او همچنین در تهیه  و ساخت چند فیلم از جمله فیلم‌های هفت‌شهر، گلباران، رخ، من آنم که، ملک خورشید و زال و سیمرغ شرکت داشت که برخی از آن‌ها در جشنواره‌های جهانی مورد استقبال فراوان قرار گرفت و 15 جایزه را از آن خود کرد.
جایزه اول تصویرگران کتاب آسیا در سال 1978برای کتاب «عبادتی چون تفکر نیست»، جایزه اول جشنواره لاپزیک آلمان در سال 1980به عنوان زیباترین کتاب پیروزی، جایزه اول گرافیک برای بهترین تصویر‌گری کتاب سال تهران در سال 1368 از جمله جوایزی است که صادقی دریافت کرده است.
گفتنی است، هیأت داوران بخش دانشجویی هشتمین جشنواره پویانمایی تهران متشکل از دکتر علی‌اکبر صادقی، ابوالفضل رازانی و سعید توکلیان است.