جشنواره پویانمایی، خون تازه‌ای در رگ انیمیشن ایران است

احمدعربانی، هنرمندی است که هم در زمینه ساخت انیمیشن فعالیت کرده و هم در رشته کاریکاتور. وی این دو هنر را لازم و ملزوم هم می‌داند و معتقد است انیمیشن دو بعدی، کاریکاتوری است که به عنصر صدا و حرکت مجهز شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عربانی ضمن تاکید بر این نکته که انیماتورهای مجرب در زمینه کاریکاتور موفق‌تر هستند، درباره گرایش کاریکاتوریست‌ها به تولید انیمیشن گفت: متاسفانه در کشور ما هنرمندان کاریکاتوریست صرفا با فعالیت در این رشته نمی‌توانند درآمد کافی کسب کنند و در نتیجه به سوی نزدیک‌‌ترین هنر به کاریکاتور، یعنی انیمیشن سوق پیدا می‌کنند.
این کاریکاتوریست مطرح کشورمان، تاکید کرد: فعالیت در حوزه انیمیشن هم نمی‌تواند نیازهای مالی یک هنرمند را تامین کند و فقط نزدیکی این دو هنر به هم باعث می‌شود تا هنرمندان کاریکاتور وارد عرصه تولید انیمیشن شوند و بالعکس.
وی در این باره افزود: متاسفانه وضعیت انیمیشن به لحاظ مالی در کشورمان بسیار بد است و حتی با وجود تاسیس مرکزی به نام صبا نیز اوضاع خیلی بهتر نشده است.
این هنرمند اعتقاد دارد: در شرایط فعلی، برگزاری جشنواره پویانمایی تهران مانند جاری شدن خون تازه در رگ‌های کالبد نیمه‌جان انیمیشن است. این جشنواره با سابقه درخشان و سطح کیفی بسیار خوبی که دارد، به انیمیشن کشورمان جان تازه می‌بخشد و حضور هنرمندان خارجی و نمایش آثارشان نیز امکان بسیار مغتنمی برای هنرمندان ایرانی است تا خودشان را دقیق‌تر محک بزنند.
عربانی صنعت انیمیشن و انیمیشن خلاقانه را دو گونه کاملا مجزا از هم برشمرد و توضیح داد: اگر هدف از برگزاری جشنواره انیمیشن ایجاد صنعت انیمیشن در کشور باشد، باید بگویم چندان در این زمینه موفق نخواهد بود، چرا که بزرگ‌ترین مشکل انیمیشن ایران، بودجه است که جشنواره در این زمینه نمی‌تواند کاری بکند.
این کاریکاتوریست، جشنواره پویانمایی تهران را در زمینه یافتن استعدادهای جوان، ایده‌پردازی و ایجاد جهش فکری در انیماتورهای کشورمان بسیار موفق ارزیابی کرد و گفت: جشنواره به سهم خود از هنر انیمیشن در کشورمان حمایت می‌کند، اما مسئله این است که صنعتی شدن انیمیشن در ایران نیاز به متولی و حامی دارد.
عربانی نهادهای دولتی و موسسات و مراکز مرتبط با فرهنگ را مسوول مستقیم این مساله دانست و توضیح داد: هم ارگان‌های دولتی و هم بخش خصوصی باید با جرات و جسارت وارد این حوزه شوند و انیمیشن را تغذیه کنند. اگر قرار باشد آثار انیمیشن هم مانند آثار سینمایی اکران شوند باید همان مسیری را طی کنند که سینمای داستانی طی کرده است.
وی افزود: به مدت یک دهه سینمای ایران توسط بنیاد فارابی و معاونت سینمایی وزارت ارشاد مورد حمایت قرار گرفت و بعد از آزمون و خطاهای بسیار و ورود هنرمندان توانمند به این عرصه آرام آرام سینمای ایران راهش را پیدا کرد.
عربانی، حمایت از هنرمندان توانمند، تشکیل گروه‌های حرفه‌ای و تعیین استراتژی را از مهم‌ترین راهکارها برای رشد انیمیشن برشمرد و گفت: اگر قرار باشد موسساتی مانند صبا ایجاد شود و افراد بی‌تجربه را به خاطر دستمزد کمتر به کار بگیرد، انیمیشن در کشورمان به یک هنر صنعت بدل نخواهد شد.
وی معتقد است: اگر هنرمندان ایرانی مورد حمایت قرار بگیرند، در زمینه انیمیشن در خاورمیانه بهترین خواهیم شد. در این باره با تعصب حرف نمی‌زنم، بلکه بر اساس 40 سال حضور در این فضا و شناختم از هنرمندان رشته انیمیشن، ادعا می‌کنم. متاسفانه عده‌ای از خرید و واردات انیمیشن به کشور منتفع می‌شوند و فضایی ایجاد کرده‌اند که انیمیشن‌سازان ما هم مانند تولیدکنندگان بیکار باشند و در عوض مردم از محصولات خارجی استفاده کنند!