بخش خصوصی برای تولید انیمیشن سرمایه‌گذاری کند

کامبیز درمبخش که سال‌هاست به عنوان طراح و کاریکاتوریست فعالیت می‌کند، هنر انیمیشن را نیازمند حمایت مسوولان دولتی و مدیران بخش خصوصی دانست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، درمبخش که در کنار همه فعالیت های هنری اش، تولید فیلم انیمیشن را هم مد نظر قرار داده درباره وضعیت کاریکاتور و انیمیشن در کشورمان گفت: ریشه اصلی انیمیشن کاریکاتور است و زمانی که یک ایده کارتونی یا یک کمیک استریپ مختصات سینمایی پیدا می‌کند و از موسیقی، صدا و ... بهره‌مند می‌شود، انیمیشن شکل می‌گیرد، اما متاسفانه نه برای هنرمندان انیمیشن‌ساز و نه برای کاریکاتوریست‌های کشورمان شرایط خوبی مهیا نیست.
وی در این باره توضیح داد: واقعیت این است که هنرمندان این دو رشته، شانس زیادی برای ادامه فعالیت ندارند. کاریکاتوریست‌ها در بهترین حالت جذب مطبوعات می‌شوند و در دو سال یک بار هم می‌توانند در دوسالانه کاریکاتور با هم رقابت کنند. بسیاری از آن‌ها جذب کارهای دیگری مانند انیمیشن می‌شوند. متاسفانه تولید انیمیشن بسیار پر هزینه است و فقط دولت می‌تواند بودجه این آثار را تامین کند که متاسفانه مدتی است دولت هم دیگر امکان حمایت مالی ندارد.
این هنرمند درباره مشکلات و موانعی که مانع رشد انیمیشن در کشورمان است، گفت: انیمیشن هنوز در کشور ما جوان است؛ بیش از 30 یا 40 سال سابقه ندارد و امکانات کافی هم در اختیار انیمیشن‌سازان نیست. البته دستگاه‌های بسیار مجهزی برای تولید انیمیشن وارد کشور شده، اما در اختیار عده‌ای خاص قرار دارد و از تمامی قابلیت‌های این دستگاه‌ها نیز استفاده نمی‌شود. همچنین این هنر بسیار پرخرج و پردردسر است؛ من اگر یک پوستر طراحی کنم طبق ارقام تصویب شده، درآمد بیشتری خواهم داشت تا این‌که یک دقیقه انیمیشن بسازم، در حالی که تولید انیمیشن بسیار سخت‌تر است و علاوه بر تصویر، صدا و موسیقی هم دارد.
درمبخش ضمن اشاره به مشکلات متعدد بر سر راه تولید انیمیشن در کشورمان، از مشکلات بعد از تولید
هم صحبت کرد. او در این باره توضیح داد: وقتی یک هنرمند به صورت انفرادی یا با سرمایه شخصی یک فیلم انیمیشن می‌سازد، جز این‌که آن را به جشنواره‌های داخلی و خارجی ارایه کند راه دیگری در پیش ندارد و در بیشتر موارد حتی فیلم‌های برگزیده در جشنواره‌ها هم تا جشنواره بعدی و گاه برای همیشه در بایگانی‌ها می‌مانند و فراموش می‌شوند.
این هنرمند انیمیشن‌ساز و کاریکاتوریست ضمن اظهار تعجب از اکران نشدن فیلم‌های بلند انیمیشن در کشورمان، به سرمایه‌گذارها اشاره کرد و گفت: من نمی‌دانم چرا در زمینه تولید فیلم انیمیشن سرمایه‌گذاری نمی‌شود؟ در حالی که از ساخت برخی فیلم‌های عروسکی حمایت می‌شود و سرمایه‌گذاری در موردش جواب می‌دهد، چرا انیمیشن بدون حامی و سرمایه گذار مانده است!
درمبخش اظهار امیداواری کرد جشنواره پویانمایی تهران بتواند زمینه را برای جلب سرمایه به سمت انیمیشن در کشورمان فراهم کند. او در این باره افزود: برگزاری یک جشنواره تخصصی، خوب و لازم است، اما بعد از برگزاری جشنواره، انیمیشن‌سازان نباید رها شوند؛ باید از آن‌ها حمایت کرد، آثارشان در شهرهای مختلف کشور به نمایش درآید؛ شرکت‌ها و نهادهایی که می‌توانند در زمینه ساخت انیمیشن سرمایه‌گذاری کنند، دعوت به همکاری شوند و برنامه‌هایی اجرا شود که انیمیشن در طول سال مطرح باشد و مطرح بماند.