برای انیمیشن مخاطب تربیت کنیم

بهمن عبدی که علاوه بر کاریکاتور، سال‌ها پیش در تولید انیمیشن هم فعال بوده، معتقد است انیمیشن نیاز به مخاطب حرفه‌ای و تربیت شده دارد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عبدی که در سازمان صدا و سیما به عنوان انیمیشن‌ساز فعالیت می‌کرده در باره راهکارهای رشد انیمیشن در کشورمان گفت: برای رشد بیشتر در این باره، بخش دولتی و خصوصی باید در کنار هم از تولید فیلم انیمیشن حمایت کنند و فیلم‌های عامه‌پسند تولید شود تا مخاطب در درجه اول به دیدن انیمیشن در سینما عادت کند.
عبدی در باره امکان ضربه به انیمیشن با تولید آثار عامه‌پسند، توضیح داد: ساخت آثار عامه‌پسند نه تنها به انیمیشن کشورمان ضربه نمی‌زند، بلکه لازمه رشد انیمیشن است. ویتوریو دسیکا ابتدا فیلم‌های نه چندان مطرحی ساخت بعد  فیلم «دزد دوچرخه» را کارگردانی کرد! همان‌طور که سینمای ما هم به «اخراجی‌ها» نیاز دارد و هم به «جدایی نادر از سیمین»، سینمای انیمیشن هم نیاز به آثار عامه‌پسند دارد تا جای خود را بین مردم باز کند.
این کاریکاتوریست درباره وضعیت امروز انیمیشن در کشورمان گفت: خوشبختانه شرایط نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است؛ زمانی که من در تلویزیون کارم ساخت انیمیشن بود در هیچ کجای این کشور به تولید انیمیشن توجه نمی‌شد و حتی بسیاری از مدیران تلویزیون هم در آن زمان معتقد بودند اگر دستمزدهای ما را بدهند از ژاپن انیمیشن بخرند به صرفه‌تر است!
وی ضمن تاکید بر وابستگی صنعت انیمیشن مانند هر هنر دیگری به شرایط سیاسی اقتصادی جامعه، توضیح داد: قبل از انقلاب برای یک شرکت، انیمیشن تبلیغی ساختم و رقم خوبی دستمزد گرفتم. آن زمان فکر می‌کردم رشته درآمدزایی دارم، اما کشور ما انقلاب و بعد از آن جنگ تحمیلی را تجربه کرد و صنعت و تجارت مدتی از رشد و رونق باز ماند، خوشبختانه با گذر از این دوره‌ها به جایی رسیده‌ایم که موسسه صبا شکل گرفته، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه انیمیشن فعالیت می‌کند، شرکت‌ها و موسسات به اهمیت تبلیغات تجاری پی برده‌اند و جشنواره پویانمایی تهران به عنوان یک جشنواره تخصصی و جشنواره‌های دیگر، زمینه رقابت بین هنرمندان انیمیشن‌ساز را فراهم می‌کنند.
بهمن عبدی جشنواره‌ها و از جمله جشنواره پویانمایی تهران را به خاطر ایجاد حس رقابت بین انیمیشن‌سازان یک رویداد بسیار تاثیرگذار در رشد انیمیشن کشور برشمرد و گفت: جشنواره پویانمایی به خاطر ایجاد حس رقابت و جوایزی که به انیمیشن‌سازان برگزیده اهدا می‌کند نقش قابل توجهی در تولید انیمیشن در کشورمان دارد، اما ای کاش مثل همه جشنواره‌های دیگر دنیا از برگزیدگان این جشنواره، حمایت شود و امکاناتی در جهت رشد حرفه‌ای در اختیارشان قرار بگیرد.
او در این باره به امکاناتی مانند خرید فیلم‌های برگزیده، توزیع در شبکه‌های ملی و جهانی و معرفی آثار برتر به سرمایه‌گذاران و سفارش دهندگان اشاره و تاکید می‌کند جشنواره پویانمایی با ارایه این خدمات می‌تواند به رشد انیمیشن در کشورمان شتابی قابل توجه بدهد.