دولت از انیمیشن حمایت کند

مسعود شجایی طباطبایی در کنار طراحی کاریکاتور، انیمیشن‌سازی را هم تجربه کرده است و علاوه بر شرکت در جشنواره‌های مختلف ملی و بین المللی، در جشنواره‌های متعددی نیز به عنوان داور حضور داشته است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مسعود شجاعی طباطبایی گفت: جشنواره پویانمایی تهران با توجه به دانش و فهم برگزارکنندگانش یکی از بهترین جشنواره‌های کشورمان است و از این رو هنرمندان زیادی دوست دارند هنرشان در این جشنواره دیده شود.
شجاعی طباطبایی افزود: جشنواره پویانمایی باید بتواند هنرمندان ما را در عرصه‌های بین‌المللی مطرح کند و هنرمندان ما نیز باید تلاش کنند تا در جشنواره‌های متعددی حضور داشته باشند و کارشان دیده شود، چرا که رقابت با صنعت انیمیشن دنیا و آثار هالیوودی در عرصه تجاری کار ساده‌ای نیست، اما به لحاظ هنری ما توان زیادی داریم و می‌توانیم در دنیا مطرح شویم.
این هنرمند با اشاره به این‌که برخی از کشورها، از جمله ژاپن وزارت‌خانه صنعت انیمیشن و کمیک دارند، توضیح داد: درآمد سالانه ژاپن از انیمیشن دو برابر درآمد سالانه کشور ما از فروش نفت است! هزینه تولید یک فیلم انیمیشن در کشورهای صنعتی چیزی بین 100 تا 500 میلیون دلار است و با یک حساب سرانگشتی می‌بینیم که میانگین این رقم به اندازه کل بودجه سینمای ماست! بنابراین بهتر است انیمیشن‌سازان کشورمان در زمینه تولید انیمیشن خلاقانه راه خودشان را پیدا کرده و هنرشان را به همه مردم دنیا نشان دهند.
شجاعی طباطبایی درباره حضور در عرصه‌های بین‌المللی با آثار خلاقانه، گفت: متاسفانه در کشورمان سایتی نداریم که هنرمندان ما را به خارجی‌ها معرفی کرده و بازار تولیدات ایرانی را نشان دهد. بنابراین هنرمندان ما باید خودشان دست به کار شده و در جشنواره های مختلف حضور پیدا کنند. البته دولت هم باید از انیمیشن حمایت کند تا این هنر در کشورمان جان بگیرد.
این هنرمند، ضمن اظهار خرسندی از رشد انیمیشن در سال‌های اخیر در کشور، تاکید کرد: با همه تغییراتی که رخ داده ما هنوز با انیمیشن صنعتی فاصله داریم ،اما عرصه برای حضور در مجامع بین‌المللی باز است. هنرمندان زیادی در دنیا هستند که با ارایه‌ی آثار خلاقانه در جهان به شهرت رسیده و توانسته‌اند جوایزی مانند جایزه اسکار را از آن خود کنند.
او به دو کاریکاتوریست مطرح دنیا که از آثار و شخصیت‌هایی که ترسیم کرده‌اند فیلم انیمیشنی ساخته شده اشاره کرد و گفت: شخصیت‌هایی که موردیلو، کاریکاتوریست آرژانتینی طراحی کرده، به صورت عروسک و شخصیت‌های انیمیشنی به دنیا معرفی شده‌اند و بسیاری این کاریکاتوریست را به عنوان انیمیشن‌ساز می‌شناسند. جرالد اسکارف هم کاریکاتوریستی بوده که شخصیت‌هایش سر از فیلم‌های انیمیشن درآورده‌اند و شخصیت هرکول را نیز او طراحی کرده است.
این کاریکاتوریست از یک گروه صربستانی و آلمانی نیز یاد کرد که توانستند با ساخت انیمیشن‌های ساده، اما هنری جایزه اسکار را از آن خود کنند. این هنرمند تاکید کرد: هنرمندان ما امید دارند در جشنواره پویانمایی
تهران و دیگر جشنواره‌های دنیا اثرشان دیده شود. باید این هنرمندان شناسایی شده و مورد حمایت قرار بگیرند.
هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، 13 تا 17 اسفندماه سال جاری به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران و 5 استان کشور برگزار می‌شود.