درآمدزایی اولویت اول هنر انیمیشن است

اکبر عالمی درباره وضعیت انیمیشن ایران گفت: بعد از تغییر مدیرعامل سابق و دوره مدیریت جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شاهد این هستیم که راه قبلی هم‌چنان ادامه دارد.

به گزارش روابط عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این استاد دانشگاه با اشاره به برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی در تهران، خاطرنشان کرد که هر جشنواره‌ای به خودی خود می‌تواند تاثیر ارزنده‌ای برای بازنگری کارنامه آن رشته در دو سالی که گذشت، داشته باشد.
عالمی با بیان این نکته افزود: این جهش در درجه اول قابل تحسین است. چون در 100 سال گذشته که هنرهای جدید شکل گرفته شاهد بودیم وقتی مدیر جدیدی می‌آمد، دوباره می‌خواست چرخ را از ابتدا اختراع کند. خوشبختانه امسال این طور نشد و جشنواره ارزشمند برگزار شد و این باعث غرور است.
این کارشناس باسابقه سینما ادامه داد: جوانان کشور آرزو دارند فیلم‌شان به مسابقه راه پیدا کند و دیده شود. اگر برنده جایزه‌ای شوند باعث سربلندی همه  جوانان با استعداد، خلاق و اندیشمند ایرانی و همچنین مایه افتخار استادان و پیشکسوتان این رشته خواهد بود.
عالمی در پاسخ به این‌که چرا بیشتر آثار در استودیوهایی ساخته می‌شود که وابسته به دولت است گفت: این مشکلی است که گریبان ما را در شاخه‌های دیگر هم گرفته است. دولت الان باید برای بازنگری اساسی و ریشه‌ای وارد عمل شود و آرام آرام ضمن کمک مالی و معنوی، خودش را ارتقا ‌دهد، کاری کند که سینمای ایران راه خودش را پیدا کند. امروز همه اندیشمندان می‌دانند که هر کشوری باید به فرهنگ این سرزمین احترام بگذارند و با باورهای جامعه خودشان، یک اثر را تولید می‌کنند.
این منتقد با سابقه سینما با اشاره به غنی بودن فرهنگ و ادبیات کشور برای ساخت انیمیشن عنوان کرد: ادبیات فولکلور، امثال و حکم، داستان‌ها، متل‌ها، قصه‌های کوچک و بزرگ، حتی آوازها و لالایی‌ها فرهنگ عامیانه ما برای ساخت انیمیشن ارزشمند است.
عالمی ادامه داد: اگر به تمام تاریخ تمدن بشری 6 کشور برجسته در دنیا نگاهی کنیم، ادبیات ایران می‌تواند منشا پدید‌آوردن هنرهای جدید شود و در میان همین 6 کشور جای می‌گیرد.
وی افزود: در این راه به کسی نیاز است که هدایت کند و نظارت او تبدیل به دخالت نشود. هنرمندان احتیاج دارند که به آن‌ها احترام بگذاریم در غیر این صورت ترجیح می‌دهند در گوشه‌ای منزوی شوند و کم کار کنند.
عالمی درخصوص انیمیشن گفت: انیمیشن هنر گرانی است، باید دور هم جمع شویم و همایش بزرگی را طراحی کنیم، همه اندیشمندان بیایند با خیال راحت آسیب‌شناسی کنند و ضعف‌های سینمای ایران را در زمینه انیمیشن با خیال راحت بگویند و بعد راه حل پیدا کنیم که چگونه بتوانیم اندیشه غنی و ارزشمند ایرانی را در قالب هنری نو به سراسر جهان صادر کنیم و حتی در کنار اشتغال‌زایی برای کشورمان درآمد داشته باشیم.
هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران طی روزهای 13 تا 17 اسفند 1391 برگزار می‌شود.