دنیای کودکانه‌ی من با انیمیشن ساخته شد

مرضیه برومند درباره احساسش نسبت به انیمیشن گفت: تمام دنیای ذهنی کودکانه مرا از وقتی چشم باز کرده‌ام کارهای انیمیشن ساخت

 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این کارگردان فعال در حوزه کودک و نوجوان، در ادامه افزود: این دنیای ذهنی با کارهای انیمیشن ساخته شد، چه آن موقع که به شکل داستان‌های مصور و تصویر و نقاشی در کیهان بچه‌ها چاپ می‌شد و چه وقتی که تلویزیون کارتون‌هایی مثل تام و جری و ... را که کارهای شرکت والت دیزنی بود پخش کرد.
او در آستانه‌ی برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به علاقه وافر خود به کارتون‌های پخش شده از تلویزیون اشاره کرد و توضیح داد: به خاطر دارم موقع پخش کارتون‌ها هر کجا مشغول هر بازی‌ای که بودم دست از آن می‌کشیدم و می‌دویدم به سمت خانه و خود را می‌رساندم پای تلویزیون که مبادا تماشای کارتونی را از دست بدهم.
برومند درباره تفاوت کارتون‌های دیروز و امروز گفت: به نظر من از وقتی که ارتباط مستقیم انسان با این ‌گونه تولیدات قطع شد، آن لطف و جذابیت هم از بین رفت و روح انسانی که قبلاً در کارها بود نیز تقلیل پیدا کرد.
وی ادامه داد:البته من این حس را نه فقط نسبت به انیمیشن که به عروسک هم دارم. عروسکی که دست‌ساز باشد از روح انسانی قوی‌تری برخوردار است. آن حس مستقیم انسانی کار را جذاب‌تر می‌کند، یعنی وقتی نَفَس انسان در کار باشد کار نیز لطیف‌تر در می‌آید.
وی با اشاره به این‌که در سینمای ما جای اکران فیلم‌های انیمیشن خالی است، توضیح داد: البته در سال‌های قبل کارهایی انجام شد، اما آن طور نبود که دهن سینماداران را برای سرمایه‌گذاری آب بیندازد. یعنی کارها از کیفیت خوبی برخوردار نبوند. به عنوان مثال برخی از انیمیشن‌های ساخته شده علی‌رغم این‌که برای‌شان زحمت کشیده شده بود، اما نقاط ضعف و اشتباهاتی هم داشتند. روح ایرانی در کار وجود نداشت. قیافه شخصیت‌های این انیمیشن‌ها ایرانی نبود، در کل انیمیشنی بومی‌ نبود.
کارگردان «شهر موش‌ها» در پایان گفت: در این بخش حمایت‌ها ناچیز است، به هر حال تهیه‌کننده هم نمی‌تواند ریسک کند. باید اطمینان به بازگشت سرمایه‌اش داشته باشد. این بخش نیاز به حمایت دولتی دارد، باید بخش دولتی بدون جهت‌‌گیری و با یک گروه متخصص و حرفه‌ای پشت کار باشد.
گفتنی است، هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، 13 تا 17 اسفند  در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار می‌شود.