تولید انیمیشن در شهرستان دشوارتر از تهران است

سروش خادمی کارگردان، تهیه کننده، تدوین‌گر و نویسنده جوان شیرازی و از فعالان عرصه انیمیشن است که تولید و ساخت فیلم‌های مختلف داستانی، تلویزیونی و تبلیغاتی را در کارنامه دارد. وی با دو اثر پویانمایی به نام‌های «پیغامی از خاک» و «تاجر خسیس» در بخش مسابقه ایران هشتمین جشنواره پویانمایی تهران شرکت کرده است.

  به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سروش خادمی درباره دو اثر پویانمایی خود که در بخش مسابقه ایران جشنواره هشتم پویانمایی تهران حضور دارد، گفت: هر دوی این کارها براساس حکایت‌های سعدی و با تکنیک سه بعدی کامپیوتری ساخته شده‌اند.
خادمی درخصوص موضوع اقتباس ادبی در انیمیشن توضیح داد: ما متون ادبی فراوانی داریم، اما این آثار بیش از آن که نمایشی باشند خواندنی هستند. به همین خاطر وظیفه فیلمنامه‌نویس و کارگردان برای اقتباس خیلی سنگین است. اگر قرار باشد همان قصه را به تصویر تبدیل کنیم اوج و فرود چندانی نخواهد داشت. سختی اقتباس از این روست که هم باید به داستان و حکایت وفادار باشیم و هم طوری آن را نمایشی کنیم که مخاطب کودک جذب فیلم شود.کارگردان و تهیه کننده «حکایت سعدی شیرین‌تر از قند» درباره تاثیر جشنواره پویانمایی بر پیشرفت انیمیشن ایران گفت: از سال 79 پیگیر این جشنواره بودم و در برخی از دوره‌ها هم شرکت کرده و حتی مقام هم کسب کرده‌ام. مطمئن باشید که این جشنواره تاثیر مثبت خود را بر انیمیشن ایران گذاشته و هر فعال حوزه پویانمایی هدفش حضور در این جشنواره است. افتخار این حضور قابل مقایسه با سایر جشنواره‌ها نیست.خادمی درخصوص سرمایه‌گذاری برای تولید انیمیشن نیز اشاره کرد: تا قبل از این بیشتر سرمایه‌گذاری انیمیشن در صدا و سیما و ارگان های وابسته به دولت انجام می‌شد، اما با وضعیت فعلی بخش دولتی، بهترین فرصت فراهم شده است برای این‌که در بخش سرمایه‌گذاری سراغ بازار خصوصی برویم. انیمیشن نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و باید کاری تولید کرد که در کشورهای دیگر بازار داشته باشیم. ما نسبت به 10 سال گذشته از لحاظ کمیت و کیفیت به سطح رقابت رسیده‌ایم. دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های انیمیشن به خوبی مشغول فعالیت هستند. فقط در بحث نگارش فیلم‌نامه مشکل داریم که آن هم قابل حل است.وی درباره جای خالی اکران انیمیشن در سینماهای کشور هم گفت: سفارش دهنده‌ها نباید کارها را خیلی ممیزی کنند. مخاطب دوست دارد فیلم‌های جذاب و متفاوتی ببیند. ساخت آثار باید طوری باشد که تماشاگر را ترغیب به سینما رفتن کند. به نظرم ابتدا باید از مدارس شروع کرد و در ادامه مردم هم برای تماشای فیلم انیمیشن بلیت خواهند خرید. این مساله البته کمی زمان می‌برد، اما فکر می‌کنم دراین زمینه رو به بالا می‌رویم و اتفاقات خوبی خواهد افتاد.خادمی در خصوص انیمیشن‌های سوپرمارکتی و نقش آن در تخریب یا تقویت بحث اکران نیز توضیح داد: فیلم‌های سوپرمارکتی با فیلم‌های اکران سینما متفاوت هستند. ما برای سینما وقت و هزینه ریالی و زمانی می‌گذاریم و برای فیلمی این کار را می‌کنیم که ارزش آن را داشته باشد. این مساله در همه جای دنیا وجوددارد و حتی فیلم‌های مطرح ابتدا در سینما اکران می‌شوند و بعد به سوپرمارکت‌ها می‌آیند. به نظرم وجود این فیلم‌ها لازم است و ضرری به اقتصاد سینما و مساله اکران نمی‌زند.این هنرمند جوان شیرازی در پایان درباره مشکلات تولید انیمیشن در شهرستان گفت: تولید انیمیشن در شهرستان بسیار دشوار است و برای ساخت یک اثر باکیفیت شرایط خیلی سخت‌تری داریم، چرا که بودجه شهرستان محدودتر از تهران است. وقتی به جنبه مالی قضیه نگاه می‌کنیم ترغیب می‌شویم به تهران بیاییم، اما مشکلات اقامت در تهران هم مطرح است. از دود و دم و ترافیکش گرفته تا مسایل دیگر، ولی گاهی به خاطر درآمد بیشتر با خود می‌گوییم شاید بشود با این مشکلات کنار آمد!