انیمیشن در صداسازی خلاقیت بیشتری می‌خواهد

چنگیز صیاد، تدوین‌گر و صدا‌گذار پیش‌کسوت گفت: انیمیشن در صداسازی نیاز به خلاقیت بیشتری دارد، صداگذاری انیمیشن خیلی سخت‌تر و وقت‌گیر‌تر از صداگذاری فیلم زنده است و کار بیشتری می‌برد.

به گزارش روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، چنگیز صیاد درباره تفاوت صداگذاری در فیلم انیمیشن و فیلم زنده گفت: فیلم‌های انیمیشن یا نقاشی است یا عروسک، طبیعی است که صدا وجود ندارد و نیاز به صداگذاری دارند که برای آنها یا در استودیو صدا می‌سازند یا از صداهای آرشیوی برداشته و استفاده می‌شود، ولی در فیلم زنده عمدتا‍ً صدا سر صحنه ضبط می‌شود، البته گاهی اوقات شرایط ممکن است طوری باشد که امکان ضبط صدای سرصحنه نباشد، در‌ نتیجه نیاز به ساختن صدا یا استفاده از صداهای آرشیوی پیش می‌آید که در این شرایط صدای هنرپیشه‌گان در استودیو ضبط می‌شود. عمده تفاوت همین است.
صداگذار «خانه دوست کجاست» درباره چگونگی تعامل با کارگردانان توضیح داد: وقتی کاری را به من محول می‌کنند فرقی نمی‌کند، با کارگردانان قدیمی هم همین بوده، با کارگردانان جوان امروز هم به همین صورت است. ما در ابتدا یک صحبت اولیه داریم و نظرات همدیگر را می‌شنویم، بعد پیشنهادات خودم را می‌دهم و اگر به توافق رسیدیم کار را شروع می‌کنیم.
تدوین‌گر و صداگذار «نگهبان چشمه» ادامه داد: البته در بعضی مواقع هم کارگردانانی که اعتماد و شناخت بیشتری از نحوه کار من دارند کار را به من می‌سپارند و بعد از آماده شدن و میکس، می‌آیند فیلم را می‌بینند که اگر نقطه نظری داشتند آن را اعمال می‌کنیم. همچنین کارگردانانی هستند که شناخت ندارند و سلیقه‌ها را نمی‌شناسند اینها دوست دارند در جریان کار باشند که چه اتفاقی می‌افتد. به هر حال ما با هر دو به توافق می‌رسیم.
تدوین گر «قصه های بازار» درباره کیفیت آثار از نظر صداگذاری گفت: نمی‌توانم نظر قاطعی بدهم، چون کل آثار را ندیده‌ام و فقط فیلم‌های خودم را که کار کردم دیدم، ولی در کل به نظرم کیفیت‌ها بهتر شده است، چون کار دیجیتال شده و در کامپیوتر کار می‌شود، نسبت به دوره‌های قبل امکانات بیشتری برای کار کردن در اختیار داریم. مثلاً ما در گذشته با نوار کار می‌کردیم و امکان اینکه استریو کار کنیم خیلی کم بود یا نبود، ولی الان به راحتی در کامپیوتر صداها استریو است.
وی در پایان افزود: دلم می‌خواهد حرف‌هایی بزنم، ولی چون خودم را در جایگاهی نمی‌بینم ترجیح می‌دهم سکوت کنم. در کانون فیلم‌هایی وجود داشته که باید در جشنواره شرکت داده می‌شد، ولی نمی‌دانم به چه دلیل شرکت داده نشده‌اند. چون علت را نمی‌دانم پس حرفی نمی‌زنم و اظهار نظری نمی‌کنم. شاید اگر در جریان بودم که چرا فلان فیلم شرکت داده نشده است می‌توانستم اظهار نظر کنم. نمی‌دانم شاید تصمیم‌گیری‌ها درست بوده و من از آن اطلاعی ندارم.
چنگیز صیاد. نامی آشنا در عرصه صداگذاری فیلم‌های ایرانی و صدابرداری استودیویی است که این نام با استودیوی صدا و تدوین کانون گره خوردهاو فعالیت خود را از سال 1352 آغاز و تدوین، صدابرداری، صداگذاری و میکس چندین فیلم کوتاه، نیمه بلند و انیمیشن را در استودیو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجام داد. با شروع جنگ تحمیلی برای تهیه فیلم و خبر چندین بار عازم منطقه جنگی شد که حاصل آن ساخت چندین فیلم مستند از جمله فیلم‌های: «پنج روز مقاومت در آبادان» و «انهدام سکوی نفتی البکر و العمیه» است. او جایزه بهترین صداگذاری را برای فیلم ایرانی «هامون و دریا» ساخته ابراهیم فروزش در دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوالالامپور را در کارنامه خود دارد.
هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 13 تا 17 اسفند سال 1391 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.