برای جبران تکنیک در انیمیشن از محتوای غنی بهره بگیریم

جعفر ابراهیمی (شاهد)، نویسنده و شاعر کودکان و نوجوانان ایران، جشنواره پویانمایی تهران، را حرکتی ارزشمند برای معرفی بهترین انیمیشن‌ها و انیماتورها دانست و آن را فرصتی برای هنرنمایی دانش آموختگان و جوانان توانمند در حوزه تولید فیلم انیمیشن برشمرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این شاعر نام آشنا معتقد است: کانون در برگزاری جشنواره پویانمایی تهران تلاش کرده تا آثاری را برگزیند که علاوه بر تکنیک خوب، از محتوایی ارزشمند هم برخوردار باشد. از این رو جشنواره پویانمایی تهران را می‌توان حامی و مشوق تولید کنندگان آثار ارزشمند و تاثیرگذار برشمرد.
این نویسنده کودک و نوجوان، ضمن اشاره به وجود موضوع‌ها و مفاهیم ارزشمند در ادبیات کهن و غنی ایران، بر ساخت انیمیشن بر اساس این مفاهیم و موضوعها تاکید کرد و گفت: استاد زرین‌کلک تنها با الهام از این سخن سعدی که «چشم تنگ دنیا دار را / یا قناعت پر کند یا خاک گور» یک انیمیشن بسیار زیبا ساخته است که فردی حریص را به نمایش می‌گذارد که آن‌قدر زمین را می‌کند تا به دو نیم تبدیل شود. آقای عبدالله علیمراد هم داستان طوطی و بقال از مثنوی مولوی را کارگردانی کرده است. بوستان و گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی، مثنوی معنوی و کل ادبیات ما سرشار از داستان‌های جذاب، پندها و حکمت‌های ارزنده است که می‌توان با الهام از آن‌ها فیلم انیمیشن برای همه گروه‌های سنی ساخت.
جعفر ابراهیمی (شاهد) مسایل مالی و نبود حمایت‌های دولتی را مهم‌ترین دلیل پایین بودن میزان تولید انیمیشن در دنیا دانست و تاکید کرد: نهادهای دولتی باید از تولید انیمیشن حمایت کنند ،چرا که ساخت این آثار هزینه‌های بسیار دارد و در تولید آن امیدی به بازگشت سرمایه هم وجود ندارد. آثار انیمیشن در کشور ما مانند فیلم‌های سینمایی اکران نمی‌شوند و کمتر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود. 
نویسنده کتاب «شب‌های بی فانوس» در زمینه تولید آثار بی‌کیفیت نیز توضیح داد: متاسفانه انیمیشن‌سازان ما برای صرفه‌جویی به سراغ ساخت انیمیشن‌های رایانه‌ای رفته‌اند و جنبه‌های هنری کار را کمتر مد نظر قرار می‌دهند. درحالی که انیمیشن‌های رایانه‌ای هم رقبای بزرگ در دنیا دارند. انیماتورهای ما هنوز در این زمینه ضعیف هستند و اثر بی عیب و با کیفیت بالا نساخته‌اند.
ابراهیمی به هنرمندان انیمیشن ساز پیشنهاد کرد با توجه به محتوای غنی و داستان‌های ارزشمند در فرهنگ و تاریخ‌مان، بهتر است در بدو امر محتوای آثارشان را مد نظر قرار دهند و فقط تکنیک‌های متناسب با محتوا را انتخاب کنند تا در زمینه تکنیک‌های رایانه‌ای رشد کنیم و بتوانیم آثار بی‌نقص بسازیم.
او به عنوان یک نمونه موفق، به انیمیشن کوتاه «آزادی آمریکایی» ساخته پرویز کلانتری اشاره کرد و گفت: این انیمیشن یکی از آثار خلاقانه و تاثیرگذار است که می‌تواند در همه دنیا مخاطب داشته باشد. خوشبختانه ما مواد اولیه یعنی ادبیات غنی و پربار کشورمان را در اختیار داریم، فقط باید نهادهای دولتی هم به کمک بیایند تا انیمیشن در کشورمان به حدی از رشد برسد که هم در خارج از کشور مورد توجه باشد و هم در داخل کشور مورد استقبال واقع شود.