جای اسفندیار احمدیه بین ما خالیست

اسفندیار احمدیه (1390- 1307) انیماتور برجسته و پدر انیمیشن ایران است و آثار شاخصی چون «اردک حسود»، «موش و گربه»، «نارنج و ترنج» و «خوشه گندم» را در کارنامه دارد. هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران بزرگداشتی را در تجلیل یاد و مقام این چهره ماندگار برگزار می‌کند. به همین بهانه سراغ بهروز یغماییان، یکی از پیشکسوتان عرصه انیمیشن ایران رفتیم و نظرات او را درباره این استاد فقید و مباحثی دیگر همچون اوضاع انیمیشن ایران و وضعیت اکران جویا شدیم که می‌خوانید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بهروز یغماییان کارگردان پیشکسوت انیمیشن ایران درباره زنده‌یاد اسفندیار احمدیه گفت: آقای احمدیه وجوه انسانی بسیار برجسته‌ای داشت. ایشان مردی وارسته و عاشق کار با جوانان بود. او طی سال‌ها زیر پرو بال آدم‌های متعهد و توانمند را گرفت و از آنان حمایت کرد. احمدیه بدون خستگی و هیچ چشم‌داشتی با فراغ خاطر تمام اوقات خود را در اختیار دیگران می‌گذاشت. او شاید تنها شخصیتی بود که این ویژگی و زاویه دید را داشت. از بعد کاری نیز سابقه طولانی او در عرصه انیمیشن مشخص است و اولین کسی بود که به صورت تجربی دست به تولید اثر پویانمایی زد.
کارگردان «خورشید مصر» ادامه داد: احمدیه سال‌های سال با انیماتورهای مختلف کار و آثار انبوهی را تولید کرد. او ویژگی خاصی داشت، این‌که هیچ وقت در طراحی از پاک‌کن استفاده نمی‌کرد. چون طرح را کامل می‌زد و نیاز به آزمایش و روتوش نداشت. حرکاتش در انیمیشن تمیز و یک‌دست بود. جای او بین ما خالی است. خوشبختانه در زمان حیات ایشان هم چند بزرگداشت برایش گرفته شد و از او غافل نماندند. ای کاش این کار را درباره همه چهره‌هایی که در قید حیات هستند، انجام دهند.
یغماییان وضعیت کنونی انیمیشن ایران را اسفناک خواند و افزود: انیمیشن ما با شتاب زیاد سیر قهقرایی طی می‌کند و کاری هم از دست کسی برنمی‌آید. کیفیت فیلم‌ها خیلی نازل شده و فاصله زیادی با دهه‌های 60 تا 80 که دوران شکوفایی انیمیشن ایران بود، به وجود آمده است. آن زمان همه با عشق و علاقه کار می‌کردند و کیفیت آثار هم رشد قابل توجهی داشت، اما در سال‌های اخیر به علت رشد فن‌آوری، وضعیت اقتصادی و سهل انگاری بچه‌های انیمیشن، بعد از یک اوج خوب، در سرازیری به سر می‌بریم.
کارگردان «داستان زندگی پیامبران» راهکار برون رفت از این اوضاع را تزریق بودجه و تخصیص امکانات به افراد شاخص‌تر دانست و گفت: متاسفانه اکثر فعالان این عرصه مشغول سریال‌سازی هستند. در چنین فضایی هیچ کار شاخصی دیده نمی‌شود. فیلم «جمشید و خورشید» هم به دلیل همین فضای نامناسب اکران نشد. اوضاع طوری شده که اصلا رغبتی برای تولیدات سینمایی نداریم.
یغماییان در پایان اشاره کرد: مردم منتظر دیدن فیلم جدید انیمیشن نیستند، چون سابقه انیمیشن نداریم. به نظرم از اولین ها باید حمایت کرد و ارشاد و سینماداران می‌توانند کمک‌‌های خوبی در این زمینه انجام دهند.