تولید انیمیشن حرفه ای بسیار ساده است

داریوش بیضایی که بیش از 17 سال در زمینه علوم سمعی و بصری و انیمیشن پیشرفته فعالیت کرده، <BR> معتقد است برخی از سایت‌های اینترنتی حوزه‌ی انیمیشن چندان دارای اعتبار نیستند و این سایت‌ها اطلاعات درست و دقیقی را درباره نحوه و تکنیک ساخت انیمیشن به مخاطبان‌شان ارائه نمی‌کنند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وی که تحصیلاتش را از آلمان آغاز کرد و در کشورهایی چون کانادا ادامه داد، با تاکید بر ناآشنایی برخی از هنرمندان ما با ابزار مدرن، توضیح داد: بیشتر انیماتورهای ایرانی از برنامه تری دی مکس استفاده می‌کنند، در حالی که این برنامه بیش از 5 سال است در کشورهای پیش‌رفته استفاده نمی‌شود، اما در کشور ما انیماتورها همچنان از این نرم افزار استفاده می‌کنند.
این کارشناس در عین حال معتقد است: پیچیدگی‌های «تری دی مکس» باعث می‌شود هنرمندان ما نتوانند از آن به خوبی استفاده کنند، به همین دلیل بسیاری از انیمیشن‌های تولید شده به کمک این نرم‌افزار به لحاظ تکنیک و به‌ویژه در بخش حرکت با مشکل روبروست.
بیضایی که در کشورهای مختلفی در زمینه ارایه فن‌آوری مربوط به انیمیشن فعالیت داشته، داستان‌ها و افسانه‌های ایرانی را بهترین محتوا برای ساخت انیمیشن در دنیا دانست و در باره حضورش در ایران گفت: کمتر از سه سال است به ایران آماده‌ام و قصد دارم تازه‌ترین امکانات و فن‌آوری‌های روز را به هنرمندان و انیمیشن‌سازان ایرانی معرفی کنم.
وی افزود: با همکاری مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کردیم تا ضمن حضور در نمایشگاه‌هایی چون نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و نمایشگاه دست‌آوردهای انقلاب که در مصلی برگزار شده، جدیدترین تجهیزات و امکانات ساخت فیلم انیمیشن را به هنرمندان معرفی کنیم.
بیضایی که از مهندسان ارشد شرکت «فیوچر موشن» است، به نمایندگی از این شرکت به کشورش آماده و قصد دارد با همکاری وزارت ارشاد، تعدادی از دانشجویان رشته انیمیشن که در دانشگاه‌های کشورمان با شیوه های سنتی ساخت فیلم انیمیشن تحت آموزش قرار می‌گیرند را با جدیدترین سیستم‌های ساخت انیمیشن آشنا کند. وی در این باره گفت: در پایان یک دوره آموزش، جشنواره‌ای برگزار خواهیم کرد تا بهترین آثار مورد داوری قرار بگیرند. شک ندارم در آن زمان خیلی‌ها از دیدن نتیجه این آموزش و فیلم‌های ساخته شده حیرت خواهند کرد.
این متخصص تصریح کرد: تولید انیمیشن حرفه‌ای بسیار ساده است. کافیست با ابزارها آشنا باشیم. انیمیشن در برخی کشورها حتی از بلوغ هم عبور کرده، اما در کشور ما دوران طفولیت را سپری می‌کند و خوشبختانه بعد از مذاکره با مسوولان وزارت ارشاد قرار شده، مرکز رسانه‌های دیجیتال برخی از استودیوها را در صدا و سیمای مراکز استان ها تجهیز کند.
وی افزود: این اتفاق در قم و قزوین رخ داده و اولین گام‌ها برای صنعتی شدن انیمیشن در ایران برداشته شده است.
بیضایی امیدوار است در آینده‌ای نه چندان دور به کمک تازه‌ترین دست‌آوردهای فنی، بتوان اتفاقی بزرگ در انیمیشن ایران رقم زد.