شکستن انحصار تولید انیمیشن، معرفی استعدادهای جوان

محسن حموله بیش از یک سال است که مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بر عهده گرفته است مدیریتی که در هیچ دستگاهی نمی‌توان حضور و نقش انکارناپذیراش را در تحولات و موفقیت‌های سازمانی نادیده گرفت.

این مجموعه به گفته‌ی وی طی 7 دوره برپایی جشنواره پویانمایی تهران نقش مهمی را در موفقیت این رویداد به ویژه اطلاع‌رسانی آن بر عهده داشته و امسال نیز در هشتمین دوره‌ی آن، بر تلاش‌های خود افزوده است.
حموله در این گفت‌و‌گومی‌گوید که جشنواره در زمینه‌ی معرفی استعدادهای جوان در عرصه‌ی پویانمایی و شکستن انحصار تولید انیمیشن موفق عمل کرده است.
با هم این گفت‌وگو را می‌خوانیم:
 
1- جایگاه انیمیشن ایران در میان مخاطبان ایرانی چگونه است؟
انیمیشن در ایران سابقه‌ای نزدیک به نیم قرن دارد. این جریانِ اکنون باسابقه، در آن روزها اغلب به دست کسانی آغاز شد که به صورتی کاملا تجربی و با امکاناتی ناچیز دست به ساخت انیمیشن زدند و پس از آن تعدادی از تحصیل‌کردگان خارج از کشور نیز این جریان را به صورتی جدی دنبال کردند حاصل این تلاش‌ها تربیت دو نسل اول انیماتورهای ایرانی بود که خود بعدها دست به آموزش و تربیت جوانانی زدند که اکنون بزرگان انیمیشن ایران ‌اند.
با این حال از همان سال‌ها و با هجوم و گسترش رسانه‌های نوین موجی از نمایش انیمیشن‌های خارجی در تلویزیون و حتی سینماهای ایرانی به وجود آمد و بدین ترتیب تکلیف انیمیشن‌های ایرانی تازه پا گذاشته به این میدان رقابت نابرابر، کاملا روشن بود.
اما در همه‌ی این سال‌ها انیمیشن‌های ایرانی هم بی‌مخاطب نبودند نخست ویژگی‌های خاص انیمیشن‌های ساخته شده توسط نسل‌های اول انیمیاتورهای ایرانی - که بر هویت و فرهنگ ملی تکیه داشت - بر جذابیت این آثار می‌افزود و از سوی دیگر نهادهایی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با دارا بودن صدها مرکز فرهنگی‌هنری در سراسر کشور و تلویزیون نیز به معرفی این آثار به مخاطبان کمک کردند.
اکنون به نظر می‌رسد علی‌رغم همه‌ی مشکلاتی که بر سر راه توزیع و نمایش آثار پویانمایی در کشور وجود دارد در عین حال مخاطبان این هنر جذاب و تاثیرگذار رو به افزایش است.
 
2- جشنواره پویانمایی تا چه حد در پیشرفت تولید انیمیشن ایران موثر بوده است؟
به اعتقاد من نقش جشنواره پویانمایی در پیشرفت انیمیشن ایران ازاین منظر قابل تامل است که این رویداد هنری به انحصار ساخت انیمیشن از طریق نهادها و دستگاه‌های رسمی پایان داد و موج جدیدی از استعدادهای نو و جوان را به جامعه هنری کشور معرفی کرد.
اگرچه بخشی از این موفقیت را باید مدیون پیشرفت فن‌آورهای نوین و خانگی شدن ابزار ساخت انیمیشن دانست اما نمی‌توان نقش جشنواره‌ای مانند پویانمایی را در این زمینه منکر شد.
 
3- جایگاه جشنواره پویانمایی ایران را در جهان چه‌طور می‌بینید؟
این جشنواره خوشبختانه طی 7 دوره‌ی گذشته و همین دوره‌ی در حال برگزاری، با استقبال گسترده‌ی سینماگران و صنعت‌گران سینما در سراسر جهان روبرو شده است.
حضور 70 کشور جهان و بیش از هزار و 200 اثر ارسال شده  به دبیرخانه و در عین حال سفر چهره‌های شاخص و مطرح این هنر به ایران برای داوری در هنگامه‌ی برپایی این رویداد، همچنین کیفیت آثاری که در اختیار دبیرخانه قرار می‌گیرد و در میان آن‌ها فیلم‌هایی با کوله‌باری از جوایز رنگارنگ جهانی به چشم می‌خورد موید این ادعا است که:جشنواره از اعتبار بالایی برخوردار است.
 
4- چشم‌انداز جشنواره پویانمایی و انیمیشن ایران را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
چشم‌انداز این جشنواره به نظر کاملا روشن است اما به اعتقاد من نوع نگاه مدیریت جشنواره به عنوان الگویی مناسب در زمینه‌ی برگزاری جشنواره‌های هنری در کشور، باید مورد توجه و حمایت قرار بگیرد. از سوی دیگر این چشم‌انداز وقتی روشن‌تر خواهد شد که تمامی دستگاه‌ها، مسوولان کشور و نهادهای دولتی و خصوصی نیز به هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره کمک کنند.
 
5- نحوه کمک ارگان‌های دولتی و سازمان‌های خصوصی به جشنواره پویانمایی تهران چگونه است؟
اگرچه همواره وقتی سخن از کمک و حمایت به زبان می‌آید نگاه‌مان به سمت کمک‌های مالی می‌رود - و البته این دارای اهمیت است –اما باید توجه کرد که حمایت‌های مسوولان، رسانه‌ها، صاحب‌نظران و حتی خود انیماتورها برای گسترش و معرفی این جشنواره به مردم بسیار حایز اهمیت است. حتی می‌توان از ظرفیت‌هایی که نام برده شد برای معرفی جشنواره در سطح بین‌الملل نیز استفاده کرد. به نظر شبکه اینترنت، رسانه‌های جمعی، سایت‌ها و وبلاگ‌ها، شبکه‌های رسانه‌ای و اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند در این زمینه نقش چشم‌گیرتری بر عهده بگیرند.
 
 
 
6- در باره‌ی وظایف و نقش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون به ویژه در حوزه انیمیشن و جشنواره پویانمایی و اطلاع رسانی آن هم توضیح بفرمایید؟
روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون اگر چه بیش از یک سال است که با یکدیگر ادغام شده‌اند اما دو واحد مجزای آن روزها، از نخستین دوره‌ی برگزاری جشنواره یار و همراه این رویداد با اهمیت بوده اند.
بی‌تردید همراهی‌های امور بین‌الملل در برقراری ارتباط با میهمانان خارجی و حضور آنان در کشور و روابط عمومی در پوشش گسترده‌ی رسانه‌ای و تبلیغات این رویداد، غیر قابل انکار است اگر نبود این همراهی، اکنون این‌قدر استقبال از جشنواره صورت نمی‌گرفت.
روابط عمومی کانون همچون تمامی دوره‌ها از حدود دو ماه پیش از آغاز جشنواره با تشکیل ستاد خبری متشکل از خبرنگاران حرفه‌ای رسانه‌های جمعی در حوزه‌ی سینما، کار اطلاع رسانی جشنواره و مقدمات تهیه و چاپ همین نشریه روزانه را فراهم کرده است.
در این میان همراهی رسانه‌های جمعی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز در این زمینه قابل تقدیر است.
همچنین ویژه‌نامه‌ای سینمایی هم که به همین بهانه - به امید خدا - توسط روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون منتشر خواهد شد  و هم‌زمان با جشنواره در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت.
بخش بین‌الملل نیز علاوه بر تهیه مقدمات حضور میهمانان خارجی جشنواره در طول برگزاری این رویداد، همراه برگزار کنندگان و میهمانان جشنواره خواهد بود.
تلاش‌های همیشگی این بخش در طول سال در عین حال باعث معرفی آثار انیمیشن ایران و کانون به علاقه‌مندان این هنر در سراسر جهان شده است.
 
7- آیا امور بین‌الملل با کشورها و شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری روی انیمیشن ایران رایزنی کرده است؟
همان طور که اشاره شد این امر تنها به زمان برگزاری جشنواره محدود نمی‌شود و امور بین‌الملل با ارسال آثار شاخص انیمیشن به جشنواره‌های جهانی و حضور در بازارهای فیلم جهان نقش مهمی در بازاریابی و سرمایه‌گذاری بر روی انیمیشن ایران ایفا می‌کند.
حضور گسترده‌ی آثار ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی و موفقیت بسیاری از این آثار در این جشنواره‌ها همچنین فروش حق امتیاز پخش برخی از انیمیشن‌های کانون به کشورهای خارجی حاصل این رایزنی‌ها و تلاش‌هاست.