پویانمایی بهترین قالب برای انتقال مفاهیم دینی است

انیمیشن «تارا» که به کارگردانی شهرام بیگی با موضوع عفاف و حجاب و با تکنیک انیمیشن روی کاغذ ساخته شده، در بخش آثار دینی هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران حضور دارد. بیگی در باره علت استفاده از شیوه پویانمایی برای خلق یک اثر دینی گفت: تکنیک انیمیشن تاثیرگذاری زیادی دارد و باتوجه به رنگ و لعاب آن، دست کارگردان برای ارایه پیام باز است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شهرام بیگی کارگردان گرگانی انیمیشن دینی «تارا»، پویانمایی را بهترین قالب برای انتقال مفاهیم دینی دانست و افزود: با نگاه فانتزی انیمیشن، غیرممکن‌ها را می‌شود ممکن کرد.
وی در خصوص تلفیق مفاهیم دینی با عناصری چون تخیل و جذابیت گفت: اولاً باید ببینیم که تعریف ما از مفاهیم دینی چیست؟ گاهی مفاهیم کلی است و حتی بحث‌هایی چون ارزش انسانی نیز را می‌شود ذیل مفهوم دینی دسته‌بندی کرد. موضوعات به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم هستند. عنصر تخیل صد در صد می‌تواند در مفاهیم دینی دخالت داشته باشد. به نظرم تا جایی که از نظر شرعی و فقهی مشکلی وجود نداشته باشد می‌شود استفاده مناسبی از عناصر جذاب کرد.
بیگی درباره حمایت ویژه از آثار انیمیشن دینی نیز توضیح داد: این اواخر و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره جنگ نرم، نگاه به انیمیشن مثبت بوده و حمایت‌های خوبی صورت گرفته است، اما این حمایت‌ها باید با مدیریت و شناخت باشد و هزینه‌ها در مسیر درستی صورت بگیرد.
این کارگردان افتتاح شبکه پویا را اتفاق خوب سال‌های اخیر حوزه انیمیشن دانست و گفت: ارگان‌ها و نهادهای دیگر مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری و ارشاد هم کارهای خوبی در این زمینه انجام می‌دهند.
بیگی درخصوص ارایه راه‌کارهایی برای پیشرفت انیمیشن دینی نیز افزود: اول اینکه باید به تعاریف دقیقی از مفهوم دینی رسید. بعد باید دید اساساً آن مطلب و مفهوم را می‌شود در قالب انیمیشن کار کرد یا خیر؟ دیگر اینکه بهتر است منابع تحقیقی به صورت مجموعه‌ای در اختیار کارگردانان قرار بگیرد. یکی از ابتدایی‌ترین راه‌ها در این زمینه بحث حمایت مالی است. ما نباید از انیمیشن دنیا عقب بمانیم.
کارگردان انیمیشن دینی «کلاف» درباره ویژگی‌های اثر پویانمایی دینی نیز گفت: واقعاً مشخصه خاصی ندارد. به نظرم همین که مخاطب موضوعی را درک کند و او را به تفکر وا دارد می‌تواند در قالب انیمیشن دینی جای بگیرد. چون بحث دینی خیلی کلی است. حالا اگر به دین و مذهب یا واقعه خاصی اشاره شود موضوع فرق می‌کند، ولی موضوع دینی گستردگی زیادی دارد. مخاطب ایرانی و خارجی باید این عنصر را در خود موضوع و قالبی داستانی ببیند و این لزوماً به نمایش نشانه‌های دینی خاص نیاز ندارد.
هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، 13 تا 17 اسفند به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار می‌شود.