تکنیک‌های مختلف انیمیشن روبه فراموشی است

فطیما یثربی کاریکاتوریست و مدرس دانشگاه، دارای مدرک کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس تهران است و طی چند سال فعالیت در حوزه انیمیشن حدود 10 فیلم کوتاه ساخته که در جشنواره‌های داخلی و خارجی موفق به کسب جایزه شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فطمیا یثربی یکی از اعضای هیات داوران مسابقه ایران هشتمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران درباره ملاک‌ها و معیارهای داوری این دوره گفت: بیش از هر چیز خلاقیت برایم اهمیت داشت و این‌که کاری از نظر بیانی متفاوت باشد. در کنار این‌ها به موارد دیگری چون تکنیک، صداگذاری، موسیقی و ... توجه کردم.
یثربی کیفیت آثار این دوره را نسبت به سال‌های قبل پایین‌تر و محدودتر دانست و افزود: در این دوره کمتر شاهد آثار جشنواره‌ای و هنری بودیم.
این مدرس دانشگاه در ادامه به تاثیر جشنواره پویانمایی بر فعالیت فیلم‌سازان انیمیشن اشاره کرد و گفت: برگزاری 8 دوره جشنواره پویانمایی بی‌تردید تاثیر مثبتی بر هنرمندان این عرصه داشته، اما امسال می‌بینیم که فیلم‌سازان دوره‌های قبل به خاطر مشکلات مالی جذب کارهای سفارشی و تبلیغاتی تلویزیون شدند و همین منجر به تنزل کیفیت آثارشان شده است. به نظرم هنرمندان باید علاوه بر کمیت به کیفیت فیلم‌ها هم اهمیت دهند و سطح کارها را با بودجه پایین نیاورند. به خاطر مشکلات مالی کل تکنیک‌ها دارد به فراموشی سپرده می‌شود و بیشتر آثار به سمت‌ سه‌بعدی‌های ضعیف گرایش پیدا کرده‌اند.
یثربی که در دوره پیشین، عضو هیات انتخاب بوده، درخصوص دشواری کار داوری و مقایسه آن با انتخاب آثار افزود: از لحاظ زمانی هیات انتخاب کار سختی دارند، اما در داوری، شما آثار مشخص شده‌ای را می‌بینید. در مجموع فکر می‌کنم در داوری با چالش بزرگ‌تری روبروایم و انتخاب آثار برتر واقعا کار سختی است. خیلی‌ها با هزار امید کارشان را به جشنواره می‌فرستند ، برای همین نمی‌توانیم حتی ذره‌ای در بررسی فیلم‌ها کوتاهی کنیم.