اخلاق زیر مجموعه موضوع‌های انیمیشن دینی است

حامد کاتبی که با دو اثر در بخش مسابقه ایران جشنواره پویانمایی تهران حضور دارد، گفت: انیمیشن دینی فقط مختص موضوع‌های مذهبی و دینی نیست، بلکه خیلی از این محورها زیرمجموعه موضوع دینی قرار می‌گیرد، از جمله اخلاق و درستکاری.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این کارگردان جوان بیان کرد: انیمیشن‌ «تولد آفتاب» با تکنیک 3 بعدی و با همکاری یک تیم 40 نفره، ساخته شده است و اشاره‌ای گذرا دارد به زمان به دنیا آمدن حضرت علی(ع) همچنین  به دوران کودکی آن حضرت تا زمانی‌که سرپرستی ایشان را پیامبر اکرم(ص) به عهده می‌گیرند.
این فیلم‌ساز مشهدی با اشاره به این مطلب که این فیلم، طیف گسترده‌ای از مخاطبان، از کودک تا بزرگسال را در بر می‌گیرد ابراز داشت: با این‌که خاصیت انیمیشن تأثیرگذاری روی کودک و جذب آدم‌هایی با سنین بالاتر است، ولی کارهای الان انیمیشن خصوصاً با محوریت دینی خیلی به درد کودک نمی‌خورد.
کاتبی گفت: به طور کلی سفارشات کشور ما به سمت دینی می‌رود و کارهای مذهبی بیشترین درخواست را از طرف مدیران ما دارد، اما کمترین حمایت از طرف آن‌ها صورت می‌گیرد. در کل همه سفارش می‌دهند، ولی درست به آن پرداخته نمی‌شود و حمایت‌ها راضی‌کننده نیست.
وی در ادامه افزود: وقتی از کار مذهبی صحبت می‌کنیم آن کار باید قوی و محکم باشد، زیرا با اعتقادات مردم سر و کار دارد اما متأسفانه در حمایت از این‌گونه تولیدات غفلت می‌شود. وعده‌های زیادی داده می‌شود اما بسیاری از این وعده‌ها عملی نمی‌شود.
وی حمایت مالی را مصداق کامل حمایت از کیفیت دانست و گفت: اگر اعتماد لازم و بودجه‌ کافی فراهم شود، مطمئناً بزرگ‌ترین و بهترین آثار انیمیشن ساخته خواهد شد.
وی تصریح کرد: در آثار دینی می‌توانیم تاریخی یا امروزی کار کنیم، هنرمند در مقوله فیلم دینی باید به این نکته توجه کند که چگونه مفاهیم دینی را به مردم منتقل کند. نباید برای بیان مقولات از روش مستقیم‌گویی استفاده کرد، چراکه از ارزش کار کم کرده و تأثیرگذاریش نیز کاهش می‌یابد.
وی ادامه داد: برای تبدیل موضوع‌های دینی به انیمیشن دو حالت وجود دارد : فانتزی و رئال، در زمانی که با شخصیت‌های دینی و کسانی که از نظر عموم تقدس دارند مواجهیم نمی‌توانیم از فانتزی استفاده کنیم و باید از سبک رئال استفاده کرد، ولی اگر با یک مفهوم دینی سروکار داشتیم از فانتزی استفاده می‌شود.
کارگردان انیمیشن "تولد آفتاب" در پایان گفت: عنصر تخیل و فانتزی از ویژگی‌های انیمیشن است. که با موضوع‌های دینی منافات دارد، چون اگر بخواهیم از قدرت خیال استفاده کنیم از ارزش آن اتفاق دینی یا تاریخی کم می‌شود یعنی در این‌گونه کارها باید طبق تاریخ و اتفاق‌های واقعی جلو رفت و این با تخیل منافات دارد. 
گفتنی است، این کارگردان جوان اثر دیگری را نیز با عنوان «یادگار بهشت» و با محوریت شخصیت امام رضا(ع) در بخش دینی هشتمین جشنواره پویانمایی تهران دارد.