تداوم جشنواره پویانمایی نشانه تاثیرگذاری آن است

بابک و بهنود نکویی برادران فعال عرصه انیمیشن هستند که کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی فیلم‌های کوتاه داستانی، بلند، تلویزیونی و تیزر تبلیغاتی را در کارنامه دارند.

این دو تاکنون آثار پویانمایی چون «آوای نو»، «تیزر تبلیغاتی پارسه 2 و 1»، «تیزر تبلیغاتی بسته آموزشی کاربری رایانه»، «تبریک نوروز» و «آنونس جشنواره دانشگاه پلی تکنیک» را تهیه و تولید کرده‌اند.
برادران نکویی با داشتن 5 فیلم در بخش‌های مسابقه ایران و دینی این دوره، لقب پرکارترین فیلم‌سازان هشتمین دوره جشنواره پویانمایی تهران را از آن خود کرده‌اند. «المپیک 2012»، «آوای نو قسمت اول: خاطرات نوروزی»، «تیزر تبلیغاتی پاکت پلاستیکی پیلگون»، « تیزر تبلیغاتی کنسرو فرِش» و «رمضان مبارک» آثار نکویی‌ها در جشنواره هشتم هستند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بابک نکویی درباره آثار تولیدی حاضر خود و برادرش بهنود در جشنواره هشتم گفت: «آوای نو» مجموعه‌ای است که به سفارش گروه اجتماعی شبکه 3 ساخته‌ایم و از سال 81 تاکنون با گرافیک‌ها و داستان‌های مختلف تولید و پخش شده است و نگاهی طنز به تحویل سال و رسم و رسوم نوروز دارد.
«رمضان مبارک» هم همان‌طور که از نامش پیداست فیلم کوتاهی است که به مناسبت ماه رمضان تولید شده. «المپیک 2012» هم که مربوط به المپیک لندن است. به جز این‌ها دو تیزر تبلیغاتی نیز در این دوره داریم. بیشتر تولیدات ما با تکنیک دوبعدی ساخته شده است.
نکویی اشاره کرد که به جز دوره قبلی در سایر دوره‌های جشنواره پویانمایی حضور داشته‌اند. وی ادامه داد: ما 5 کار به این جشنواره ارایه کردیم که خوشبختانه همه آنها به مذاق هیات انتخاب خوش آمد. ضمن اینکه دو کار «تیزر پیلگون» و «المپیک 2012» به بخش بین‌الملل هم راه یافته‌اند. ما سال قبل حدود 30 عنوان تولید داشته‌ایم.
نکویی درخصوص جشنواره پویانمایی تهران و تاثیرش در پیشرفت انیمیشن ایران توضیح داد: دوسالانه پویانمایی یکی از پررنگ‌ترین و مثبت‌ترین رویدادهای فرهنگی هنری کشور است و تداوم آن دلیل تاثیرگذاری‌اش است. این جشنواره صرفاً یک رقابت و جشنواره صرف نیست، بلکه یک دانشگاه است و بعد آموزشی دارد. اگر کارهای دوره‌های مختلف این جشنواره را مثل یک تاریخچه مرور کنید، می‌توانید پیشرفت کمی و کیفی آن را ببینید.
این کارگردان و تهیه کننده جوان ادامه داد: انیمیشن ما در بحث هنری خیلی پیشرفت کرده است، اما از لحاظ صنعت خیلی جای کار داریم. متاسفانه به واسطه سیاست‌گذاری نادرست و نوع نگاه سفارش‌دهنده، ضعف‌های عمده‌ای در این زمینه وجود دارد. انیمیشن ایران هنوز وارد مرحله صنعتی نشده و غیرحرفه‌ای است. از لحاظ هنری جایگاه قابل توجهی در دنیا داریم و جایزه‌های متعددی هم از جشنواره‌های معتبر جهانی گرفته‌ایم، اما از لحاظ صنعتی حرفی برای گفتن نداریم، چه در سینما و چه در زمینه سریال‌های تلویزیونی.
 ما در خاورمیانه و کشورهای منطقه خودمان مثل عراق، ترکیه و افغانستان پایگاه خوبی برای بازاریابی داریم. کشورهایی مثل کویت و قطر ثروتمند هستند، اما تولید انیمیشن ندارند و ایران به واسطه نزدیکی فرهنگی می‌تواند در این ارتباط اقدام‌های موثری انجام دهد.
نکویی درباره اکران انیمیشن در ایران نیز اشاره کرد: اشکال بحث اکران به مدیریت سینمای اکران آن را جدی نمی‌گیرند، در صورتی که کار کودک و انیمیشن فروش خوبی دارد. از سوی دیگر دست اندرکاران تولید انیمیشن باید به شکل جدی‌تری در جوامع سینمایی کشور حضور به‌هم‌رسانند و آن را از انزوا خارج کنند.
پرکارترین کارگردان جشنواره هشتم پویانمایی در خصوص انیمیشن‌های سوپرمارکتی گفت: به نظرم آن بازار باید وجود داشته باشد و حتی افزایش پیدا کند. مشکل اکران انیمیشن ما بازار مارکت‌ها نیست. آثار تولیدی که روانه سینماها می‌شوند، باید کیفیت و جذابیت لازم را داشته باشند.
نکویی در پایان درباره اوضاع تهیه‌کنندگی حوزه انیمیشن توضیح داد: اولین نکته در بحث تهیه‌کنندگی، عدم تعهد مالی و پرداخت به موقع کارفرماست و عموما شاهد هستیم که قسط‌ها عقب می‌افتد. مشکلات بعدی مسایل مدیریتی و حرفه‌ای نبودن عوامل اجرایی است. علت اینکه خودمان تهیه‌کننده کارها هستیم همین است، اینکه فیلم‌ها را خودمان تولید و تحویل می‌دهیم و فشار مشکلاتش را هم شخصا تحمل می‌کنیم.