انیمیشن را جدی نگرفته‌ایم

یک منتقد سینما و تلویزیون گفت: نقد انیمیشن با سایر گونه‌های بصری متفاوت است چرا‌که این نوع نقد، به مولفه‌های خاصی توجه دارد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حسین سلطان‌محمدی درباره نبود نقد انیمیشن در کشورمان گفت: انیمیشن هنر جان بخشی به تصاویر و اشیای بی‌جان است، ولی اگر این هنر در کشورمان نقد نمی‌شود به این دلیل نیست که منقدان با این مولفه‌ها آشنا نیستند.
وی افزود: شکل‌گیری جریان نقد انیمیشن نیازمند پیش زمینه‌هایی است که فعلا هیچ کدام مهیا نیست.
سلطان‌محمدی در این باره توضیح داد: ما معمولا محصولات انیمیشنی را آثاری مختص کودکان فرض می‌کنیم، در حالی‌که فرصتی برای اکران این نوع آثار نداشته‌ایم و هرگز هیچ کس و هیچ مجموعه‌ای برای دریافت نقد در زمینه انیمیشن اعلام نیاز نکرده و همه این‌ها باعث شده جریانی به نام نقد انیمیشن در کشور اصلا وجود نداشته باشد.
این منتقد تاکید کرد: آیا تا به حال شنیده یا دیده‌اید کسی آثار عبدالله علیمراد را بررسی کند یا سیر تحولی آثار علی اکبر صادقی مورد نقد قرار بگیرد ؟یا حتی نورالدین زرین کلک، به جز تجلیل، تحلیل هم بشود؟ متاسفانه ما هرگز انیمیشن را جدی نگرفته ایم.
وی برای توضیح ادعایش به جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان اشاره کرد و گفت: در اولین دوره‌ها انیمیشن در این جشنواره طرح و تحلیل می‌شد، اما حالا دیگر در این جشنواره هم از انیمیشن خبری نیست.
سلطان‌محمدی به کمبود تولید انیمیشن هم اشاره کرد و افزود: با اکران فیلم تهران 1500 در نوروز 92 ما برای اولین بار اکران فیلم انیمیشن را تجربه می‌کنیم. تا امروز نگاه بسیاری از ما به انیمیشن، آثاری مختص کودکان بوده است، در حالی که انیمیشن مخاطبان وسیع و گونه های متنوع دارد که از آن جمله می توان به مکتب‌های زاگرب، کانادا و حتی کانون اشاره کرد.
این منتقد به جشنواره پویانمایی تهران اشاره کرد و گفت: هر دو سال یک بار در این جشنواره فرصتی برای نقد انیمیشن فراهم می‌شود و بس. حتی نشریه پیلبان هم به عنوان یک نشریه تخصصی نتوانسته ضرورت نقد انیمیشن را به جامعه، رسانه‌ها و مسوولان بقبولاند.
سلطان‌محمدی درباره عدم اعلام نیاز برای نقد انیمیشن توضیح داد: نقد فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی نهادینه شده و از ما منتقدان خواسته می‌شود یک فیلم و سریال را ببینیم تا بتوانیم آن را نقد کنیم و درباره اش بنویسیم یا حرف بزنیم، اما موسسه صبا به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه تولید انیمیشن یا شبکه‌های دو و پویا به عنوان عرضه کننده انیمیشن هرگز از منتقدان نخواسته‌اند که یک انیمیشن را مورد نقد و بررسی قرار دهند.