انیمیشن قبل از نقد نیازمند حمایت است

احمد طالبی‌نژاد، منتقد سینما، معتقد است انیمیشن در کشورمان هنوز به مرحله‌ای نرسیده که نقد این آثار تاثیری بر فضای کلی سینمای انیمیشن داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این منتقد سینما، ضمن اشاره به وجود مشکلات متعدد در زمینه تولید آثار انیمیشن، گفت: منتقدان حتی در حوزه سینما که نقد در آن سابقه بیشتری دارد، چندان موثر نیستند.
وی افزود: وقتی رابطه سازندگان آثار سینمایی و منتقدان چندان موثر و سازنده نیست، در مورد انیمیشن نمی‌توان چندان امیدوار بود. علاوه بر فضایی که بر نقد حاکم است، انیمیشن در کشورمان هنوز از مراحل اولیه عبور نکرده و قبل از نقد نیازمند توجهات دیگری است.
طالبی‌نژاد به مشکلات مادی، خانه نشینی پیشکسوتان انیمیشن و معطوف شدن توجه انیمیشن‌سازان به جشنواره‌های جهانی اشاره کرد و گفت: همه چیز دست به دست هم داده تا انیمیشنی ساخته نشود تا منتقد آن را نقد کند.
این منتقد افزود: من باید یک اثر ایرانی که در کشورم به نمایش درآمده را نقد کنم تا بتوانم بر تولید انیمیشن تاثیر بگذارم، وگرنه نمی‌شود مدام به آثار خارجی اشاره کرد و از جذابیت‌های آن‌ها گفت یا همیشه از شرایط موجود بر انیمیشن کشور انتقاد کرد.
طالبی‌نژاد حتی برگزاری یک جشنواره موثر در حوزه انیمیشن را نیز مشروط دانست و گفت: جشنواره‌های تخصصی در حوزه انیمیشن از جمله جشنواره پویانمایی تهران، زمانی موفق خواهد بود که نقش بخش خصوصی در کنار بخش دولتی و اداری در برگزاری آن پررنگ‌تر شود.
وی توضیح داد: برای موفق بودن جشنواره پویانمایی تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید در نقش متولی ظاهر شود و انیماتورها اجرای جشنواره را برعهده داشته باشند تا جشنواره ثمربخش باشد.
این منتقد درباره حمایت کانون از آثار فاخر و خلاقانه گفت: چرخه فعالیت سینمای انیمیشن نیازمند آثار گوناگون است. در این چرخه هم به فیلم‌های فاخر و خلاقانه نیاز هست و هم به فیلم‌های هنری، تجاری، کوتاه، بلند، آموزشی، کاربردی و حتی فیلم‌های تبلیغاتی.
وی حمایت دولت از انیمیشن را در سه زمینه موثر دانست و افزود: سرمایه‌گذاری برای ساخت انیمیشن، دعوت از هنرمندان سرشناس و مجرب و ارایه خدمات و امکانات بهترین اقداماتی است که دولت می‌تواند در زمینه رشد انیمیشن انجام دهد و وقتی انیمیشن در کشورمان رشد داشته باشد می‌توان با نقد برای آن جریان سازی کرد یا موجب ارتقای این هنر شد.