طنز؛ موضوع چهارمین دوره جشنواره باغ کودکی

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موضوع چهارمین دوره جشنواره باغ کودکی را موضوع طنز اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در آیینی که روز 17 تیر 1392 در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج به پاس قدردانی از برگزیدگان سومین دوره جشنواره برپا شده بود، سید‌صادق رضایی همچنین از انتشار کتاب «هزار سال طنز در ادبیات ایران» توسط کانون در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت که این اثر تا شهریور منتشر و به عنوان یک مرجع در اختیار مربیان کانون در سراسر کشور قرار خواهد گرفت.
رضایی سال گذشته موضوع جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی امسال را نیز طنز اعلام کرده بود.
مدیرعامل کانون با اظهار خوشنودی از سه‌سالگی جشنواره - که به همت مدیریت آفرینش‌های ادبی کانون برگزار می‌شود - این جشنواره را فرصتی برای کشف و شناسایی استعدادهای مربیان کانون عنوان کرد.
وی از مدیران کل کانون در استان‌ها خواست که فرصتی را فراهم کنند تا مربیان کانون با خاطری آسوده به دوران کودکی خود بازگردند و به خلق آثار هنری و ادبی دست بزنند.
رضایی با خوانش دو عنوان شعر از قیصر امین‌پور و سهراب سپهری به تمجید از این دو شاعر بزرگ پرداخت و تاکید کرد نگاه پاک و صمیمی این دو مورد توجه کانون است و باید تلاش کنیم در جایی مثل کانون از دوران کودکی خود فاصله نگیریم.
استانداری البرز و حمایت از فعالیت های کانون
معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه کرج در آیین اهدای جوایز سومین جشنواره فرهنگی، هنری باغ کودکی از حمایت قاطع استاندار این استان از فعالیت‌های کانون خبر داد.
مهدی ایران‌نژاد با تاکید بر اهمیت مراقبت از کودکان و نوجوانان در مقابل آسیب‌های اجتماعی و هجمه فرهنگی دشمنان یادآور شد که کانون در خط مقدم تعلیم و تربیت قرار دارد و گسترش مراکز آن باعث می‌شود که جوانان آینده، در همین مراکز تربیت شوند.
ایران‌نژاد در پایان وعده کرد با تاکید استاندار، اعتبارات فرهنگی مناسبی در سال 1392 به کانون البرز تخصیص داده خواهد شد.
یاد کودکی در باغ کودکی
جشنواره باغ کودکی هیچ تکلفی ندارد و یاد ایام کودکی را در ذهن مربیان کانون زنده می‌کند.
مریم صباغ‌زاده ایرانی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی کانون با بیان این مطلب تاکید کرد که این جشنواره تنها به فکر برآیندها و تولیدات نیست بلکه مانند دیگر جشنواره‌های معاونت فرهنگی به فرآیندها نیز توجه دارد.
وی توضیح داد که در این جشنواره 126 انیمیشن، 399 شعر و 212 داستان مورد داوری قرار گرفت.
صفی‌الله رمضانخانی مدیرکل کانون استان البرز - که میزبانی سومین دوره این جشنواره را بر عهده داشت - نیز در سخنان کوتاهی از دوران شیرین کودکی سخن گفت و یادآور شد که این دوران کوتاه هیچ‌گاه تکرار نخواهد شد.
وی روز ملی ادبیات کودک و نوجوان را نیز گرامی داشت و اظهار امیدواری کرد به این بهانه شاهد خلق آثاری از نویسندگان کشور باشیم که باعث سربلندی ایران شود.
خوانش بیانیه سه گروه داوری، اهدای جوایز برگزیدگان، خوانش اثر توسط برخی از برگزیدگان و نمایش چند عنوان فیلم انیمیشن از جمله برنامه‌های این مراسم بود.
همچنین گروه موسیقی خورشید از کانون یزد به اجرای دو موسیقی پرداختند.
در این مراسم صفی‌الله رمضانخانی مدیرکل کانون استان البرز با اهدای دو لوح تقدیر از حمایت‌های سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون و دکتر علی‌اصغر عربیان استاندار البرز از کانون این استان قدردانی کرد.
در پایان این مراسم علاوه بر بریدن کیک تولد سومین دوره جشنواره، مدیرعامل کانون با پیشنهاد برگزیدگان برای اهدای جایزه سفر زیارتی مشهد مقدس به آنان از سوی کانون موافقت کرد.
داوران: افق‌های تازه پیش رو است
بر اساس این گزارش داوران بخش شعر شامل مریم اسلامی حمیدرضا شکارسری و سید حبیب نظاری در بیانیه خود عنوان کرده‌اند مربیان و کارشناسان کانون در این جشنواره افق‌های تازه‌ای را به شعر معاصر ایران پیشنهاد می‌دهند.
این گروه، از مسوولان کانون خواسته‌اند با برگزاری کارگاه‌های تخصصی مربیان شاعر کانون را بیشتر مورد حمایت قرار دهند.
داوران بخش داستان نیز شامل فرهاد حسن‌زاده، فیروز زنوزی جلال و محمدرضا گودرزی ضمن ابراز رضایت‌مندی از آثار ارسال شده، خواستار حمایت بیشتر از مربیان شده‌اند و آنان را به مطالعه بیشتر در حوزه‌های فنی داستان‌نویسی توصیه کرده‌اند.
در بخش پویانمایی نیز هیات داوری شامل محمدرضا کریمی‌صارمی، مهدی خرمیان و هدا اثنی‌عشر این هنر را ابزاری جدید و پرطرفدار میان کودکان و نوجوانان برشمرده‌ و خواستار توجه جدی مراکز کانون به توسعه این هنر شده‌اند.
گفتنی است اسامی برگزیدگان سومین جشنواره باغ کودکی در پایگاه خبری کانون به نشانی www.kanoonnews.ir منتشر شده است.
اسامی برگزیدگان سومین جشنواره در باغ کودکی
بخش داستان:
            1– سمیرا آرامی با داستان بچه‌های آبغوره از خراسان رضوی و فریده اجرایی با داستان مردها گریه نمی‌کنند از استان بوشهر بوشهر
            2 - ثریا یوسفی نانسی و سمیه سالمی‌راد با داستان ردپای کودکی هر دو از خراسان رضوی
            3 - فاطمه قشمی با داستان سیب‌هایی برای حبیب از استان زنجان و سوسن حیاتی با داستان النگوی طال از بوشهر
            3 - الهام زارعی‌زاده با داستان یک خبر خوش از کردستان
            4- مهتاب میرزا‌پور از استان البرز نیز با داستان باد در این بخش شایسته تقدیر شناخته شد .
بخش شعر:
            1 - هادی فردوسی گل محمدی از فارس و 2 ثریا عبدی با شعر یادگاران جنگ از خوزستان
            2 - فاطمه ناظری با شعر فرشته از کرمانشاه و  اسماعیل الله‌دادی با مجموعه آثارش از لرستان
            3 - الهام مظفری با شعر مادری شبیه پاییز از کرمانشاه و مهدی مردانی با شعر باران در خیمه از قزوین
            4 -  میثم متاجی برای مجموعه آثارش از مازندران
بخش پویانمایی (انیمیشن)
            1 - الهام عباسی و امین طوسی با پویانمایی ناسپاس از سمنان (بهترین فیلم) و مهین شه‌مراد‌زاده  با پویانمایی دیوار از کرمان (بهترین پویا‌نما)
            2 - مهدی صالحی اقدم با پویانمایی دور و نزدیک ازآذربایجان شرقی (بهترین فیلم‌نامه) و زهرا میرزایی‌خواه با پویانمایی گربه شیطون از بوشهر
            3 - مهناز صالحی با پویانمایی پلک‌های منتظر از  کردستان و سمیه عباسی گل‌بابا از فارس
            4- سمیه محمدیان با پویانمایی خورشید و باد شمال از چهارمحال و بختیاری