توجه به عواطف کودکان از ویژگی‌های کانون است

مدیرعامل در مراسم معارفه مدیرکل کانون یزد بر لزوم توجه به روحیه، عواطف و احساسات کودکان به عنوان مهم‌ترین ویژگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در این مراسم به فضای عاطفی موجود در کانون اشاره کرد و موفقیت‌ها را نشات‌گرفته  از همین فضا دانست و با قدردانی از علیرضا جلالی به دلیل دارابودن این روحیه تاکید کرد که سر و کار داشتن با کودک و نوجوان ما را به این سمت سوق می‌دهد که  برخوردهای‌مان با مخاطبان، کودک پسندانه باشد.
وی نقش مربیان در هدایت اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون را بسیار با اهمیت عنوان کرد و افزود: در عرصه آموزش غیررسمی استعدادهای بچه‌ها کشف و به تعبیری در مسیر هدایت‌شده توان‌مند می‌شود یعنی در واقع کودکان علاوه بر دانایی، توانایی هم خواهند داشت.
حاجیان‌زاده تصریح کرد: ما کودکان و نوجوانان را با نام عضو در کانون می‌شناسیم و آموزش و پرورش عنوان دانش‌آموز را به جامعه هدف خود می‌دهد اما اگر بخواهیم به ویژگی‌هایی که کانون را نسبت به آموزش و پرورش متفاوت می‌کند اشاره کنیم می‌توان از حضور داوطلبانه کودکان در مراکز کانون، توجه به ویژگی‌های فردی آن‌ها،  تنوع فعالیت‌های فرهنگی‌هنری و ادبی و فعالیت بر اساس علاقه و استعداد آن‌ها نام برد.
مدیرعامل در ادامه کانون را به عنوان نهاد تاثیرگذار فرهنگی در عرصه آموزش غیر رسمی معرفی کرد و یادآور شد: عرصه آموزش در کانون متنوع و غیرمستقیم است و بر این اساس باید تفاوت‌ها و تناسب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش در این دو عرصه آموزشی بررسی شود.
حاجیان‌زاده هم‌چنین با تاکید بر توجه به تاثیر بازی‌ها، سرگرمی‌ها و فضاهای مجازی در این عرصه خاطرنشان کرد: با وجود این‌که این عوامل در تعلیم و تربیت فرزندان کشور می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد، اما نباید از آسیب‌های تهاجم فرهنگی در این بخش غافل شویم چرا که فرزندان ما علاوه بر یادگیری از طریق عوامل رسمی مانند آموزش و پرورش در جامعه با آموزش‌های غیر رسمی نیز در جاهای مختلف روبرو خواهند بود.
مدیرعامل کانون با اشاره به این‌که عرصه تعلیم و تربیت در همه جای دنیا عرصه گسترده و پیچیده‌ای است، گفت: شاید در نگاه اول وقتی از تعلیم و تربیت صحبت به میان می‌آید همگان ذهن خود را متوجه آموزش و پرورش کنند. اما باید توجه داشت عوامل متعدد دیگری نیز از قبیل: خانواده، رسانه‌ها به ویژه تلویزیون، سینما، تئاتر، موسیقی و مراکز فرهنگی در فرهنگ عمومی جامعه و تعاملات فرهنگی و اجتماعی افراد نقش به سزایی دارند.
وی در پایان با اشاره به انتصاب عباسعلی دانافر به این مسوولیت اظهار امیدواری کرد: با توجه به آشنایی مربیان کانون استان یزد با شخصیت مدیر کل جدید استان، از توانمندی‌های وی به‌عنوان فردی متعهد و متخصص استفاده شود.
علیرضا جلالی مدیرکل پیشین کانون یزد نیز در سخنان کوتاهی ضمن خیرمقدم به میهمانان و قدردانی از دست‌اندرکاران این مراسم گفت: در مسیر کانون از کودکان، کودکانه‌ها آموختم و خدا را شاکرم که کانون در مسیر زندگی من قرار گرفت.
جلالی در این مراسم از همراهی‌های مربیان و اعضای کانون تقدیر و از صبوری‌های همسرش در مدت 5 سال خدمت خود قدردانی کرد.
عباسعلی دانافر مدیرکل جدید کانون استان یزد نیز ضمن خیرمقدم به میهمانان و تشکر از مدیران سابق و  اسبق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، از مربیان و کارکنان به عنوان بدنه و سرمایه‌های اصلی کانون یاد و از پیوستن خود به جمع کانون پرورش فکری کشور اظهار خوشحالی کرد.
در این آیین پیش از صحبت‌های مدیرعامل کانون، محمدعلی طالبی معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد نیز ضمن تبریک ایام ا... دهه فجر گفت: امروز 13 بهمن به نام شکوفایی فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی نام‌گذاری شده و این تقارن خجسته با برگزاری این مراسم قابل توجه است زیرا که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله نهادهای فرهنگی مؤثر به شمار می‌آید.
طالبی در مورد شخصیت علیرضا جلالی مدیرکل سابق کانون استان یزد خاطرنشان کرد: جلالی از جمله مدیران فرهنگی موفق در استان یزد بود که امیدواریم از تجربه‌های وی در دیگر عرصه‌های فرهنگی نیز استفاده شود. 
وی هم‌چنین عباسعلی دانافر را یکی از شخصیت‌های فکری و پژوهشی استان معرفی کرد و اذعان داشت: با  توجه به تجربه، دانش و توانمندی‌های وی امیدواریم شاهد رشد و پیشرفت در زمینه فرهنگی در استان باشیم.
وی در پایان سخنان خود در مورد اهمیت برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در عرصه‌های فرهنگی اظهار داشت: کانون از جمله دستگاه‌هایی است که مسوولیت پرورش نیروی‌های فرهنگی را بر عهده‌ دارد انتظار ما این است کودک امروز را که فراتر از یک انسان سالم، یعنی یک انسان تحول‌آفرین تحویل جامعه دهیم و کانون و ظرفیت‌های موجود در آن چنین دست‌آوردی را به دنبال خواهد داشت.
 گفتنی‌است این مراسم هم‌زمان با دومین روز از دهه مبارک فجر با حضور مشاور فرهنگی استاندار، فرماندار یزد، مدیرکل آموزش و پرورش، رییس ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی یزد، استاندار سابق یزد، سفیر سابق ایران در کویت، و مدیران سابق و اسبق کانون، دکتر محمود رهبران یکی از هنرمندان مطرح استان، مدیرکل روابط عمومی استانداری و جمعی از فعالان فرهنگی، اساتید دانشگاه، فرهیختگان، کارشناسان و مربیان کانون استان یزد برگزار شد.