ایجاد احساس امنیت در فضایی آرام، وظیفه‌ی حراست در کانون

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: حراست در کانون می‌تواند به ایجاد فضایی آرام و احساس امنیت در میان کارکنان کمک کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده با معرفی رضا قمر‌زاده به عنوان مشاور خود و مدیر دفتر مرکزی حراست کانون وی را جانشین محمد مهدی محمودی ادیب کرد و در سخنانی یادآور شد که حراست در نهادهای فرهنگی به ویژه در کانون باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد و فضایی را در مجموعه ایجاد کند که همکاران از وجود آن احساس امنیت کنند و آن را یک تکیه‌گاه برای خود بدانند.
وی در این آیین رسمی که روز 19 اسفند 1392 در دفتر مدیرعامل در تهران برگزار شد اضافه کرد: خدمات حراست می‌تواند مانند خدمات واحد رفاه برای کارکنان دوست‌داشتنی باشد چرا که حراست به معنی حفاظت، نگهداری و مراقبت است و تنها دشمنان و خلافکاران باید از فعالیت‌های آن هراس داشته باشند.
حاجیان‌زاده در این نشست که اعضای شورای معاونان و چند مسوول اداره‌های فرهنگی وزارت اطلاعات، سازمان حراست کل کشور و حراست وزارت آموزش و پرورش نیز حضور داشتند تصریح کرد که نیروها و مراجعه‌کنندگان کانون را افرادی مانند چهره‌های فرهنگی، هنری، فرهیختگان علمی، اهل قلم و اندیشه تشکیل می‌دهند و فضاهای دستگاه‌هایی مانند کانون باید آرام و توام با احساس امنیت باشد.
وی ادامه داد: محور فعالیت‌های کانون تفکر و خلاقیت، دین محوری و احساس تکلیف درونی و انگیزه‌های معنوی است که مجموعه را به حرکت وا می‌دارد و در چنین فضایی مربیان ما باید در کمال آرامش با کودکان  به فعالیت بپردازند و نویسندگان به بروز خلاقیت‌های خود بپردازند اگر فضا غیر از این باشد امنیت روانی و اعتمادسازی شکل نخواهد گرفت.
حاجیان‌زاده با اشاره به سوابق فرهنگی رضا قمرزاده مشاور مدیرعامل و مدیر جدید دفتر مرکزی حراست کانون توضیح داد که وی را به همین دلایل برگزیده است تا این رویکردهای فرهنگی با تکیه بر ایجاد امنیت روانی در مجموعه دنبال شود.
مدیرعامل کانون تاکید کرد وقتی می گوییم حراست باید فرهنگی باشد یعنی وظایف کاملا تعریف شده خود را با جوهر‌ی فرهنگی انجام دهد.
وی در همین حال مجموعه‌ی حراست را به عنوان بخشی نام برد که به ارایه‌ی خدمات پشتیبانی در حوزه‌ی آرامش روانی می‌پردازد.
حاجیان‌زاده همچنین با قدردانی از خدمات محمد مهدی محمودی ادیب مدیر سابق حراست کانون و همکاران این مدیریت از حراست کانون به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی و خوب یاد کرد.
دو میهمان ویژه این مراسم مسوولان اداره‌ی فرهنگی وزارت اطلاعات و حراست کل کشور بودند که در سخنانی از تلاش‌های مدیرسابق قدردانی کردند و دیدگاه‌های خود را درزمینه‌ی اهمیت مسایل فرهنگی و نقش کانون در تربیت کودکان و نوجوانان بیان داشتند.
در این میان یکی از مسوولان اداره فرهنگی وزارت اطلاعات در سخنان کوتاهی گفت که مساله اصلی نظام جمهوری اسلامی در مسایل فرهنگی ریشه دارد و دشمنان نظام نیز این فرهنگ را ناقض تلاش‌های خود برای گسترش فرهنگ غربی در جامعه تلقی می‌کنند.
وی با بیان این‌که کانون به زیر بناهای فرهنگی برای قشری با اهمیت می‌پردازد، یادآور شد که حراست در کانون باید شرایطی را فراهم کند که ماموریت‌های خطیر کانون به درستی محقق شود و همچون چراغ راه، نقاط تاریک را برای مدیران و تصمیم گیران روشن سازد.
این مسوول خاطرنشان کرد ممکن است برخی از تلاش‌های حراست دیده نشود اما مهم این است که کانون بتواند بهترین خدمات را به قشر کودک و نوجوان ارایه کند.
بر همین اساس یکی از مسوولان فرهنگی سازمان حراست کل کشور نیز در این نشست به شیوه‌های استعمار جدید در عرصه‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت عرصه‌ی تولید محصولات فرهنگی برای کودکان و نوجوانان یکی از نقاط مورد هدف است به همین دلیل در مجموعه‌هایی مثل کانون مراقبت، صیانت، سالم‌سازی، پیشگیری و مشاوره‌ی دلسوزانه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
وی با اشاره به دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری یادآور شد که کانون ظرفیت‌های زیادی برای متعالی کردن فرهنگ دارد و باید این ظرفیت‌ها و مشکلات آن به خوبی مورد شناسایی عمیق و دقیق قرار بگیرد و حراست کانون این مسایل را به مدیران انتقال دهد.
رضا قمرزاده مشاور مدیرعامل و مدیر جدید دفتر مرکزی حراست کانون نیز اظهار امیدواری کرد که حراست بتواند متناسب با جایگاه و شان کانون به ارایه‌ی خدمات بپردازد چرا که این مجموعه در کانون ویژگی‌های خاص خود را دارد.
محمد مهدی محمودی ادیب مدیر سابق حراست کانون نیز  همکاران خود را نیروهایی متدین، امین و زحمت‌کش خواند و گفت که در حد توان خود تلاش کردیم تا به اهدافی که برای مجموعه ترسیم کرده بودیم دست پیدا کنیم و وظایف ذاتی خود را به خوبی انجام دهیم.
در این مراسم هدایایی ازسوی مدیرعامل و برخی اعضای شورای معاونان و پس از آن در محل دفتر مرکزی حراست هدیه‌ای از سوی کارکنان این دفتر به ادیب اهدا و از تلاش‌های وی قدردانی شد.
رضا قمرزاده مشاور مدیرعامل و مدیر جدید حراست کانون متولد 1346 در دزفول و دارای مدرک کارشناسی ارشد فلسفه‌ی تعلیم و تربیت اسلامی ( فلسفه آموزش و پرورش) است.
قمرزاده در آخرین مسوولیت خود از سه سال پیش به عنوان قائم‌مقام دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و مدیرعامل موسسه علمی آینده‌سازان فعالیت‌ می‌کرد و پیش از آن نیز مسوولیت‌های دیگری در این اتحادیه بر عهده‌ی او بوده است.