ده نکته کلیدی مدیرعامل در ارتباط با اعضای کانون

یک روز پس از پایان هفته ملی کودک علیرضا حاجیان‌زاده با حضور در جلسه فصل کارکنان استان تهران ده نکته کلیدی را در خصوص کار با اعضای مراکز فرهنگی هنری بیان کرد.

به گزارش روابط عمومی‌اداره کل استان تهران جلسه فصل کارشناسان، مسئولین، مربیان و همکاران خدمات استان با حضور علیرضا حاجیان‌زاده؛ مدیرعامل، علی گنج‌کریمی، مشاور مدیرعامل و مدیرکل استان تهران، محسن حموله؛ مدیر روابط عمومی ‌و امور بین‌الملل و تنی چند از مدیران کانون برگزار شد.

حاجیان‌زاده در این جلسه فعالیت‌های هفته ملی کودک را در مراکز سراسر کشور بسیار پرتکاپو و پرتحرک ارزیابی کرد و ضمن اشاره به اینکه برنامه‌های متنوع در این هفته بیشتر تبلیغاتی و به منظور نمایش توانمندی‌ها و فعالیت‌های کانون بوده‌است گفت: «همه این حرکت‌های نمادین برای ایجاد تحرک و دمیدن انرژی جدید در مجموعه است. هفته کودک تمام نشده‌است. در کانون همه هفته‌ها، هفته کودک و همه روزها روز کودک است.»

مدیرعامل کانون تصریح کرد: «کار مبنایی ما، کار با اعضای مراکز است. این راه و هسته مرکزی نباید فراموش شود.»

وی مرحله عضویابی را پس از عضوگیری بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: «ما باید اعضایی را که به نوعی به کانون وصل شده‌اند به خوبی شناسایی و جذب کنیم. با آنها ارتباط بگیریم و پیگیر تمدید عضویت آنها باشیم. حفظ، نگهداری و پایدارسازی اعضا نکته دومی است که باید مدنظر قرار گیرد. با وجود داوطلبانه بودن حضور اعضا در کانون، این مربی است که می‌تواند فضای مرکز را برای مخاطبانش دوست داشتنی و جذاب کند.»

حاجیان‌زاده توجه بیشتر به مقوله کتابخوانی را نیز بسیار مهم عنوان کرد و ادامه داد: «محور و مبنای کار ما کتابخوانی است. فرهنگ کتابخوانی باید با شیوه‌ها و روش‌های جذاب به بچه‌ها منتقل شود.»

او از تجربه شیرینش در هفته ملی کودک در کنار اعضای نوجوان مراکز استان تهران نیز یاد کرد و در همین زمینه مساله تفکر را جزو اصول اصلی کار کانون برشمرد و گفت: «وقتی کودکان در فضای کانون رشد می‌کنند خوش بیان، خوش فکر و با اعتماد به نفس بار می‌آیند.»

تدین، تعصب و دینداری پنجمین نکته مهم مدیرعامل کانون در این جلسه بود. او ضمن بیان این مساله که گاهی تکنیک‌ها باعث می‌شوند تمرکز بر خط فکری‌مان را فراموش کنیم، تصریح کرد: «خروجی کانون باید به گونه‌ای باشد که بچه‌ها انقلابی و متدین بار بیایند.»

تکیه بر تربیت اجتماعی و حضور در فعالیت‌های گروهی و آموزش فضیلت‌های اخلاق جمعی و اجتماعی، توجه به نقش خانواده‌ها در کنار اعضا و موفقیت تحصیلی بچه‌ها از نکات دیگری بود که توسط  علیرضا حاجیان‌زاده مطرح شد. وی اعتقاد داشت: «فعالیت‌های کانون نباید با تحصیل بچه‌ها در تعارض باشد. بچه‌های کانون باید در امر تحصیل هم موفق باشند.»

او ضمن اشاره به عدم تمایل نوجوانان به خروج از مراکز در سن شانزده سالگی گفت: «جدایی از مراکز برای بچه‌ها سخت است. ما باید تدبیری بیندیشیم. این بچه‌ها سرمایه‌های کانون هستند و دست پرورده‌های کانون نباید رها شوند. آنها باید در آینده کشور تاثیرگذار باشند. هنرمندان و مربیان موفق ما باید در آینده از بچه‌های امروز مراکزمان باشند.»

مدیرعامل کانون از مربیان خواست اجازه ندهند: «اعضا فقط مصرف کننده و تماشاچی باشند، چرا که آنها باید مولد باشند، رشد کنند و توانمندی کسب نمایند.»

علی گنج‌کریمی؛ ‌مشاور مدیرعامل و مدیرکل کانون استان تهران نیز طی سخنانی حضور در مجموعه استان تهران و بودن در کنار نیروها و مربیان خلاق و توانمندش را نعمتی بزرگ دانست. او کارکنان این مجموعه را مشتاق آموزش، ساعی و دل‌سوز بچه‌ها توصیف کرد و از زحمات آنها طی هفته ملی کودک تقدیر و تشکر کرد.

او جدا شدن تعدادی از همکاران را از مجموعه استان تهران به دلیل ارتقای شغلی یادآور شد و برای آنها آرزوی موفقیت کرد.

همچنین ضمن اشاره به سرمایه ارزشمند همکاران پرکار و نزدیکی به ستاد کشوری، از مشکلات کمبود تجهیزات و نیروی انسانی گفت و عنوان کرد: «ما بیش از 70000 متر زمین و نیز بیش از 60000 متر عرصه در اختیار داریم که نگهداری‌اش با این امکانات محدود بسیار سخت است. مراکز با فرسودگی و مشکلات عدیده سخت‌افزاری مواجهند. امسال درآمدهای ما در مراکز افزایش داشت ولی باز هم برای بیشتر شدن این درآمد ناچاریم کلاس‌های شهریه ای را افزایش دهیم و این مساله، این هراس را در ذهن من ایجاد می‌کند که ممکن است مراکز ما به آموزشگاه‌های آزاد تبدیل شوند و ما از رسالت اصلی کار مربی‌گری دور شویم.»

گنج‌کریمی‌ عدم تامین نیروی انسانی را از دغدغه‌های اصلی مدیرعامل نیز برشمرد و از خطر تعطیلی برخی مراکز به دلیل کمبود نیرو سخن گفت. او همچنین مراکز تخصصی و موزه کودک را از قسمت‌هایی دانست که نیاز به اعتبارات ویژه دارند.

مدیرکل استان در پایان افزود: «نگاه عدالت محور مدیرعامل محترم در پرداخت‌های میان همکاران رسمی، قراردادی و پاره‌وقت ما را دلگرم می‌کند و امیدواریم این رویه استمرار داشته باشد.»

تقدیر از سه همکار بازنشسته استان تهران زهرا سمنانی، فریبا استادی و طاهره هژبری و دو همکار روشندل مجموعه امیر سلامی‌ و حسین سرلکی به مناسبت روز عصای سفید از بخش‌های دیگر برنامه بود. همکاران استان تهران در این برنامه به تماشای هنرنمایی احسان خواجه امیری خواننده محبوب پاپ و سامان گوران مجری برنامه‌های طنز نشستند و در پایان در ضیافت ناهاری با حضور مدیرعامل و هیئت همراه او شرکت کردند.