حقیقت کانون دو کلمه است؛ تفکر و مهارت‌آموزی

معاون فرهنگی کانون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حقیقت کانون را در دو عنصر اصلی تفکر و مهارت آموزی تبیین کرد و گفت: آشکار شدن این حقیقت، به تأثیرگذاری بیشتر کانون در حوزه‌ی فرهنگ کودک و نوجوان منجر خواهد شد.

 به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محسن فضلی که در آیین معرفی مدیرکل جدید کانون استان سیستان و بلوچستان سخن می‌گفت، تصریح کرد: ساختمان‌های زیبا، رنگ‌های شاد و قفسه‌های پر از کتاب، ‌لایه‌های بیرونی و بخشی از تصور مردم نسبت به کانون را تشکیل می‌دهد ـ که البته درست است ـ اما حقیقت کانون، تفکر و مهارت‌آموزی‌ است به عبارتی دیگر، فعالیت‌های کانون بر محور دانایی و توانایی مبتنی بر مهارت شکل می‌گیرد.
وی که صبح روز 12 آذر 1393 در مجتمع کانون زاهدان سخنرانی می‌کرد در ادامه‌ با اشاره به قدمت کانون گفت: حدود نیم قرن از تاسیس کانون و فعالیت آن در حوزه‌ی کودک و نوجوان می‌گذرد و می‌توان گفت تنها سازمانی‌است که نگاه تخصصی به این حوزه دارد و از این نظر در دنیا هم کم‌نظیراست.
فضلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این‌نکته که بچه‌ها ممکن است به صورت روشن، متوجه لایه‌های پنهان حقیقت کانون نشوند افزود: آن‌ها می‌آیند و می‌روند و فعالیت‌شان، همراه با شادی و لذت‌جویی‌است این مربیان ما هستند که مانند درختی بخشنده این لایه‌های پنهان و پیچیده را مورد توجه قرار می‌دهند.
معاون فرهنگی کانون همچنین در مورد مهارت‌‌افزایی در کانون و تفاوت آن با دیگر مراکز آموزشی خاطرنشان کرد: ما در کانون بیشتر در حوزه‌ی مهارت‌ها تلاش می‌کنیم و با نوع فعالیت‌های‌مان این مهارت‌ها را در بچه‌ها تقویت می‌کنیم.
وی این ‌مهارت‌ها را شامل چهار بخش «خواندن»، «نوشتن»، «ترسیم‌کردن» و «خوب شنیدن و خوب گفتن» دانست و در توضیح آن‌ها افزود: خواندن یعنی درک مساله همراه با لذت و این متفاوت است با آن‌چه دانش‌آموز در کلاس درس می‌آموزد. نوشتن هم یعنی انتقال چیزی که عضو، با مطالعه آن را درک کرده‌است و مهارت نوشتن زمانی اهمیت پیدا می‌کند که در بسیاری از مواقع می‌بینیم برخی افراد خوب سخن می‌گویند ولی در ثبت همان سخنان ناتوان هستند و این توانایی باید در این اشخاص تقویت شود.
محسن فضلی همچنین در مورد اهمیت «خوب شنیدن و خوب گفتن» یادآور شد که بسیاری از اختلاف‌ها و مجادله‌هایی که در خانواده و جامعه پیش می‌آید به دلیل نیاموختن این مهارت‌هاست.
وی در ادامه افزود: در کانون تلاش می‌شود بچه‌ها هم متفکر باشند و هم منطقی و در عین حال، هم‌زیستی در کنار یک‌دیگر را تجربه‌کنند، نقش خود را در گروه بپذیرند و با گروه به جایی برسند و این‌ها همه در لایه‌های درونی فعالیت‌های کانون قرار دارد.
معاون فرهنگی کانون در ادامه به اهمیت نقش یک مربی در پیش‌برد اهداف کانون در لایه‌های زیرین آن پرداخت و در این‌باره خاطر نشان کرد: یک مربی با شناخت این لایه‌ها خدمات بزرگ و ارزنده‌ای ارایه می‌کند و دامنه‌ی خدمت او تا کرانه‌های یک جامعه هم پیش می‌رود به عنوان مثال بسیاری از اعضای قدیمی کانون که دارای مسوولیت‌های مهمی در جامعه هستند، همیشه خود را مدیون مربیان کانون می‌دانند که روزی در کتاب‌خانه‌ها به آن‌ها آموزش داده‌اند.
محسن فضلی در این آیین به فرخ سالاری مدیرکل سابق کانون سیستان و بلوچستان که بعد از 31 سال فعالیت در کانون بازنشسته می‌شود گفت: به گذشته‌تان افتخار کنید که به بچه‌ها کتاب امانت دادید، برای‌شان قصه گفتید، شعر خواندید، آن‌ها را تربیت کردید و در گروه به آن‌ها نقش دادید، نقش‌شان را تصحیح کردید و بدانید که همه‌ی این‌ها نتایج خوبی است که برجای مانده است.
وی از حسن معزی مدیرکل جدید هم خواست با مهربانی و صمیمیت این راه را ادامه دهد و نگران کمبودها نباشد چرا که با کمک همین مربیان کانون می‌توان از هیچ، همه چیز ساخت.
معاون فرهنگی کانون، که به نمایندگی از مدیرعامل در مراسم تکریم و معارفه‌ی مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان شرکت کرده‌ بود همچنین گفت: مامور رساندن سلام مدیرعامل به همه‌ی دوستان و همکاران هستم چرا که به علت هم‌زمانی دو مراسم در قزوین و زاهدان، امکان حضور ایشان در سیستان و بلوچستان فراهم نشد.
فضلی در این جلسه، که جمع زیادی از همکاران فرهنگی آموزش و پرورش نیز حضور داشتند با بیان این که در این مراسم مقام فرهنگ و هنر نکو داشته‌ شده ‌است، در مورد اهمیت همکاری این سازمان با کانون پرورش فکری تاکید ‌کرد: این دو مجموعه در کنار هم می‌توانند خدمات ویژه‌تری را به کودکان و نوجوانان ارایه ‌دهند.
در این آیین لوح قدردانی از فرخ سالاری مدیرکل سابق و حکم انتصاب حسن معزی به عنوان مدیر کل جدید به آنان اهدا شد.
در این مراسم حسین موذن مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون و مدیر اسبق کانون استان و محسن حموله مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز حضور داشتند.
 
مدیرکل آموزش و پرورش: نام کانون با مسماست
مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان نیز در این آیین در سخنانی با بیان این که از نظر ما کانون یک فرصت است برای رسیدن به هدف‌های عالی، اظهار امیدواری کرد ارتباط بین کانون و آموزش و پرورش محکم‌تر از گذشته ادامه داشته‌باشد.
علیرضا نخعی گفت: نام کانون چه قدر با مسما و زیباست چرا که شما برای پرورش فکر کودکان و نوجوانان تلاش می‌کنید.
وی انتصاب حسن معزی مدیرکل جدید کانون را فرصتی ویژه برای خدمت‌ رسانی وی به کودکان دانست و با قدردانی از خدمات فرخ سالاری مدیرکل سابق کانون، به حاضران گفت: ایشان به معنای واقعی کلمه یک مربی بود و بزرگوارانه و فکورانه دوران خدمت خود را به پایان رساند و امیدوارم بتوانیم از تجربیات‌شان استفاده کنیم.
مدیرکل سابق کانون استان نیز در این آیین ضمن شکرگذاری از این‌که در خدمت کودکان ونوجوانان طی 30 سال فعالیت در کانون بوده است گزارشی از دوران مدیریت خود ارایه کرد و با قدردانی از حمایت‌های استاندار سیستان و بلوچستان افزود: تاکنون دوقطعه زمین در زاهدان و شهرستان مهرستان برای احداث مراکز فرهنگی‌هنری در اختیار کانون قرار گرفته و کار واگذاری زمین در قصرقند نیز مراحل پایانی خود را طی می‌کند.
فرخ سالاری همچنین از راه‌اندازی مرکز فروش شماره‌ی 2 و افتتاح اردوگاه برای اعضای کانون در زاهدان خبر داد.
حسن معزی مدیرکل جدید کانون نیز در سخنانی کوتاه اظهار امیدواری کرد شاهد پویایی بیشتر کانون در خدمت‌رسانی به کودکان این استان باشیم.
وی با اشاره به حدیثی از پیامبر مکرم اسلام در باره‌ی کودکان و خصوصیات‌شان گفت: یکی از این ویژگی‌های  کودکان، روحیه‌ی پرسش‌گری در آن‌هاست که باید تلاش کنیم این ویژگی در آن‌ها تقویت شود.