تسهیل گردش کار اداری، فضای سازمان را بانشاط می‌کند

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جلسه‌ی توجیهی آموزشی، مسوولان امور پرسنلی کانون سراسر کشور اتخاذ رویه‌ای مناسب در برخورد با نیروی انسانی را عاملی مهم در رفع مشکلات کارکنان مجموعه برشمرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در شیراز باردیگر تاکید کرد که نیروی انسانی و آموزش و ارتقای آن برای کانون بسیار با اهمیت است و مسوولان امور اداری می‌توانند فضای کاری را با رفتار خود نشاط‌بخش و پرامید و یاس و نا امیدی و دلزدگی در میان کارکنان را از محیط کار دور کنند.
وی تسهیل گردش کار و اتخاذ یک رویه مناسب در ارتباط با کارکنان را یکی از مسوولیت‌های کارکنان امور  اداری کانون برشمرد که به اعتقاد او باعث نظم‌پذیری و رفع تبعیض و سرعت بخشیدن به فعالیت‌های اداری خواهد شد.
مدیرعامل کانون توجه به نیروی انسانی را به مثابه اجرای فعالیت‌های فرهنگی در کانون دانست و با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در یک سال گذشته برای رفع مشکلات شغلی و معیشتی کارکنان، گفت: پیام این اقدام‌ها - صرف نظر از نتیجه بخش بودن یا نبودن - این است که «مسوولان کانون می‌خواهند برای رفع این مشکلات با جدیت تلاش کنند.» 
حاجیان‌زاده در این نشست پس از شنیدن دیدگاه‌های برخی از شرکت‌کنندگان در این جلسه به برخی اقدام‌ها و پیگیری‌های انجام شده در یک سال گذشته برای رفع این مشکلات پرداخت و در زمینه‌ی هم‌تراز کردن حقوق کارکنان کانون با دیگر سازمان‌ها یادآور شد که در این راه با دو مساله، راه‌های قانونی و منابع مالی روبرو هستیم  و در این راه تلاش می‌کنیم که قدم‌های بیشتری برداریم.
وی بخشی از این اقدام‌ها را متوجه ادارات کل استانی کانون دانست و توضیح داد که ارایه  برخی از خدمات رفاهی و ورزشی و تامین امکانات از ناحیه‌ی استان‌ها می‌تواند بر افزایش رضایت شغلی کارکان بیافزاید.
مدیرعامل کانون رعایت عدالت در توزیع امکانات و مزایای شغلی را در سازمان ضروری دانست و تصریح کرد که کارکنان محتاج این هدایا و مزایا نیستند بلکه رعایت عدالت از اصل پرداخت‌ها مهم‌تر است.
حاجیان‌زاده در عین حال یادآور شد برخی از پرداخت‌ها یا اعطای امتیازها ممکن است به صورت مساوی در بین کارکنان توزیع شود اما برخی از آن‌ها باید متناسب با شرایط کاری، جایگاه اداری و رتبه‌های شغلی کارکنان اعطا شود که مرخصی تشویقی مربیان از آن جمله بود.
وی درباره‌ی تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی به رسمی توضیح داد در حال حاضر پیگیری‌های زیادی را انجام داده‌ایم تا بتوانیم مجوزهای لازم را برای جذب نیرو دریافت کنیم که تاکنون هیچ مجوزی از سوی دولت در اختیار ما قرار نگرفته است. اما باید واقعیت را بپذیریم که کانون دارای بیش از  3هزار نیروی قراردادی است و خود دولت هم اکنون به دنبال کوچک‌سازی مجموعه‌های دولتی است. در نهایت به عنوان مثال اگر 200 سهمیه در اختیار کانون قرار بگیرد باز هم پاسخ‌گوی این نیاز نخواهد بود به نظر من باید در کنار این اقدام‌ها برای افزایش رضایت شغلی در میان کارکنان تلاش بیشتری صورت بگیرد.
حاجیان‌زاده در این زمینه افزود: قایل شدن امتیازهایی برای همکاران در هر موقعیت شغلی باعث می‌شود تا کسی در جایگاه اداری خود احساس نکند دچار غبن و خسارت شده است و از این راه است که رضایت‌مندی شغلی ایجاد می‌شود.
مدیرعامل کانون با بیان این‌که موقعیت شغلی یا شرایط و اقتضاءهای خاص هر دستگاهی با دیگر دستگاه ها متفاوت  دارد تاکید کرد که نمی‌توان وضعیت شغلی یا دستمزدها و حقوق‌های کارکنان سازمان‌ها را با یک‌دیگر مقایسه کرد.
وی همچنین گفت که پیگیری‌های زیادی برای رفع مشکلات مربیان پاره وقت نیز صورت گرفته است و این مساله از اولویت‌های ماست.
حاجیان‌زاده در پایان این نشست همچنین گفت که اصلاح ساختارها و پست‌های سازمانی نیز در کانون در حال پیگیری است و اصلاح این به هم ریختگی‌های ساختاری سازمان، مجموعه را به ثبات می‌رساند.
این گزارش می‌افزاید مدیرعامل کانون و هیات همراه صبح روز 19 آذر 1393 از شیراز به سمت یاسوج حرکت کردند و در میانه‌ی راه در شهر سپیدان استان فارس از تنها مرکز فرهنگی‌ هنری کانون این شهر نیز بازدید کردند.
معرفی عیسی گرجی‌زاده به عنوان مدیرکل جدید کانون استان کهگیلویه و بویر احمد و قدردانی از خدمات  سید هانی حسینی مطلق مدیرکل سابق و نشست با کارشناسان و مربیان مسوول کانون این استان در یاسوج از جمله برنامه‌های این سفر دو روزه بود.
حاجیان‌زاده در جمع مربیان مسوول کانون کهگیلویه و بویر‌احمد در پاسخ به سوالی پیرامون ممنوعیت انتقال به دیگر سازمان‌ها در کانون توضیح داد که بسیاری از مراکز کانون با کمبود مربی روبرو است و در صورت انتقال این همکاران به دیگر دستگاه‌ها، امکان جایگزین کردن نیرو در پست‌های خالی وجود ندارد.
وی یادآور شد که جذب نیرو برای راه‌اندازی 55 مرکز آماده‌ی بهره‌برداری و حل مشکل 150 مرکز تک مربی از اولویت‌های کاری ماست.
در این نشست محسن فضلی معاون فرهنگی کانون نیز در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تغییر ساعت کاری مراکز کانون توضیح داد که در چند سال اخیر تغییراتی در این زمینه به وجود آماده بود که با اهداف کانون هماهنگی نداشت که باید این مساله اصلاح می‌شد.
وی اضافه کرد: کانون، دستگاه اوقات فراغتی است و فعالیت‌های آن بدون  حضور کودکان و نوجوانان معنی پیدا نمی‌کند. تغییر شیفت کاری نباید منجر به کاهش ساعت رودرروشدن با اعضا و کاهش تعداد آنان در مراکز شود.
معاون فرهنگی کانون گفت بسیاری از همکاران قدیمی و باسابقه به خاطر دارند که کانون در برخی از سال‌ها حتی جمعه کاری داشته است اما تغییرات فعلی و یک شیفت کردن پنج‌شنبه‌ها همه در مسیر رسیدن به اهداف کانون در عین رعایت حقوق خانواده است. اما باید این را در نظر بگیریم که شرایط شغلی و کاری کانون در ارتباط با بچه‌ها و در ساعت فراغت آن‌ها تعریف شده است.
موسی‌رضا نظری مدیرکل توسعه و منابع انسانی کانون در این نشست گزارشی از برگزاری این گرد‌هم‌آیی ارایه کرد و گفت: کارگاه آمورزش حقوق و مزایا و اتوماسیون اداری از جمله سرفصل‌های آموزشی این دوره بوده است.
 پیش از این نیز در گردهم‌آیی توجیهی آموزشی، مسوولان امور پرسنلی کانون سراسر کشور هم‌چنین فریدون واحدی معاون توسعه و مدیریت منابع کانون گفت: لازمه‌ی فعایت در مجموعه فرهنگی نگاه فرهنگی است.
وی با اشاره به فرهنگ و کتاب به عنوان محورهای اصلی تمامی فعالیت‌های کانون بر لزوم دقت مسوولان امور اداری در به‌کارگیری اطلاعات اجرایی در ادای حق کارکنان کانون تأکید کرد.
واحدی تصریح کرد: در مجموعه‌هایی مانند کانون که انجام فعالیت‌های فرهنگی محور اصلی تمرکز کارکنان است و گاهی ممکن است افراد با قوانین و مقررات اداری آشنایی کمتری داشته باشند وظیفه کارکنان بخش اداری رسیدگی به حق و حقوق قانونی افراد شاغل در مجموعه است.