قصه زبان‌های بومی ‌را حفظ می‌کند

با استفاده از هنر قصه‌گویی می‌توان قهرمانان، اسطوره‌ها و زبان و گویش‌ها را زنده نگه داشت و به فرزندان‌مان انتقال داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی‌و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قصه‌گوی برگزیده استان سیستان و بلوچستانی، قصه‌ها را در حفظ زبان‌ها و گویش‌های بومی‌ موثر دانست و بر این باور است که قصه با معرفی قهرمانان و اسطوره‌ها زبان را حفظ می‌کند.
بر اساس این گزارش مهدیه سلطانی ضمن استقبال از حضور قصه‌گویان دیگر کشورها در هفدهمین جشنواره بین‌الملل قصه‌گویی گفت: حضور قصه‌گویان خارجی باعث می‌شود تا ما نیز با فرهنگ، سنن، آداب و رسوم و تکنیک‌های انتقال مفاهیم غربی‌ها به کودکان‌شان آشنا شویم و از نقاط مثبت تربیتی آن‌ها استفاده کنیم.
به اعتقاد این قصه‌گو از آن‌جا که هر نقطه‌ی جغرافیایی آداب، رسوم و سنت و فرهنگ خاص خود را دارد، قصه بیان موثری برای معرفی این آداب به آیندگان است. همان‌طور که سنن و آداب نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده، ما نیز می‌توانیم با استفاده از هنر قصه‌گویی قهرمانان، اسطوره‌ها و زبان و گویش‌مان را زنده نگه داشته و به فرزندان‌مان انتقال بدهیم.
سلطانی در پایان افزود: قصه‌گویی در کتاب‌خانه‌های کانون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مربی موفق در جشنواره کسی است که بتواند در کتاب‌خانه، کودکان زیادی را به قصه‌گویی خود جذب کرده و نیاز کودکان را شناخته باشد و همیشه اولین گام موفقیت از کتاب‌خانه آغاز می‌شود.

قصه‌گویی در نهادینه سازی هنجارها نقش مهمی دارد
طوبی سامانی دیگر قصه‌گوی برگزیده استان سیستان و بلوچستان نیز قصه را در بر عهده گرفتن نقش تربیتی مهم دانست و گفت: قصه نقش مهمی‌ در شکل‌گیری شخصیت کودک و نوجوان دارد و از آنجایی که کودک به‌ویژه نوجوان قصه و قصه‌گویی را بیشتر از پند و نصیحت پذیرا هستند تاثیر بیشتری در نهادینه سازی هنجارها در وجودشان خواهد داشت.
این مربی قصه‌گو همچنین گفت: نقش قصه در احیای فرهنگ‌ها موثر و مفید است و سبب آشنایی کودک و نوجوان با قهرمانان و پهلوانان ملی دیگر فرهنگ‌ها می‌شود.
به اعتقاد سامانی جشنواره کشوری از نظر هزینه و مکان باعث صرفه‌جویی می‌شود و با حذف رقابت‌های منطقه‌ای و پایانی از هزینه‌ها و تکرار جلوگیری شده و استرس مربی کاسته می‌شود و افزودن قصه‌گویان کتاب‌خانه‌ای نیز یک طرح خیلی خوب بوده و باعث تشویق مربی و افزودن تجارب آنان خواهد شد.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از روز 27 بهمن آغاز شده است و تا 30 بهمن در مجتمع فرهنگی و ‌هنری آفرینش کانون کرمانشاه ادامه دارد.