حجت‌الاسلام ذوعلم: تولیدات کانون، فرهنگ دینی و اسلامی را تقویت کند

معاون پژوهشی موسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری گفت: تولید ابزارهای فرهنگی برای کودکان و نوجوانان در جامعه اسلامی باید به پرورش و رشد و تعالی فکری آن‌ها در فضای توحیدی کمک کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حجت‌الاسلام علی ذوعلم در نشست تخصصی مسوولان حراست کانون سراسر کشور به تبیین اندیشه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری پرداخت و افزود: اگر فرهنگ یک رکن تشکیل دهنده جامعه است پس باید در تمامی مراکز فرهنگی از جمله کانون و در تولیدات آن مانند کتاب، بازی، عروسک و ... هم این فرهنگ توحیدی را مشاهده کنیم. این ابزارها باید هویت دینی، اسلامی و ملی بچه‌های ما تقویت کند و آن‌ها بتوانند خلقیات، تفکرات و ایمان خود را از چنین تولیداتی به دست بیاورند. 
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که در نظریه اجتماعی و فرهنگی مقام معظم رهبری سه مولفه اصلی وجود دارد که ساختار این اندیشه را شکل می‌دهد، از «تکیه بر توحید به عنوان یک نظام فکری عمیق، مستدل، جامع، راه‌گشا و اثرگذار و کارآمد در جامعه» به عنوان نخستین محور اندیشه‌های رهبری در این حوزه یاد کرد.
وی در این زمینه تاکید کرد: منظور از توحید در این مقوله تنها بحث کلامی و دعوای فلسفی بین اسلام و کفر نیست بلکه پیامدهای زندگی موحدانه در یک جامعه توحیدی، متفاوت و حتی متضاد با زندگی در جامعه غیر توحیدی است از همین رو مقام معظم رهبری به عنوان یک انسان نو اندیش و متفکر، تکیه‌گاه اصلی را توحید می‌دانند و همه پدیده‌ها و فرهنگ را بر همین اساس تحلیل می‌کنند چرا که فرهنگ و خلقیات جامعه در همه ابعاد حتی در حوزه‌های اقتصاد و سیاست هم  باید توحیدی باشد.
ذوعلم اضافه کرد: از همین منظر فرهنگ به عنوان دومین مولفه اندیشه‌های فرهنگی اجتماعی مقام معظم رهبری اهمیت پیدا می کند چرا که فرهنگ توحیدی می‌تواند انتقال‌دهنده روح عبودیت و توحید به جامعه - به عنوان پیکره‌ای دارای هویت باشد - و آن را در برابر هجوم بیگانه مقاوم کند.
معاون پژوهشی موسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری بر ضرورت بازگشت جوامع اسلامی به فرهنگ و عبودیت در معنای صحیح آن تاکید کرد و گفت: اگر برای امت اسلامی رسالت فرهنگی قایل هستیم پس مخاطب فرهنگی اسلام تنها در محدوده مرزهای کشورهای اسلامی تعریف نمی‌شود و انسانی که به فیض هدایت الهی پیوند می‌خورد، می‌تواند روی پای خود ایستاده و از حضور در عرصه‌های جهانی پیکار فرهنگی و مقابله با تهاجم فرهنگی نهراسد.
وی با انتقاد از این‌که گاهی فعالیت‌های فرهنگی ناخواسته در فضای تحلیلی دشمن مورد ارزیابی و تحلیل قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: کمیت‌گرایی، ظاهرگرایی و فن‌مداری گاهی اصل قرار می‌گیرد و از آن روح اصلی فرهنگ غافل می‌شویم در حالی که ما نمی‌خواهیم بچه‌های‌مان را در زمان‌های فراغت و به صورت ابزاری به انسان‌هایی مصرف‌کننده محض و تابع چشم بسته تبلیغات رسانه‌های غربی تبدیل کنیم. در جامعه اسلامی همه ابزارهای فرهنگی باید در خدمت پرورش و تعالی فکری کودکان و نوجوانان در فضایی توحیدی باشد.
ذوعلم تصریح کرد که نتیجه این نوع تربیت اسلامی منجر به تربیت فرزندانی شجاع و خودباور خواهد شد که به هویت ایرانی خود در پرتو یک فرهنگ توحیدی افتخار می‌کنند.
عضو هیات علمی پژوهش‌گاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پیشرفت همه‌جانبه را سومین مولفه‌ی اندیشه‌های فرهنگی اجتماعی مقام معظم رهبری برشمرد و گفت: بر این مبنا فرهنگ، مفهومی برای پیشرفت و جلو رفتن است نه برای متوقف شدن و نگاه به گذشته نباید ما را از اتصال به آینده دور نگاه دارد.
وی با طرح سوال‌هایی مانند این که اگر نگاه گذشتگان ما توحیدی نبوده برای چه باید به آن فرهنگ متصل شویم و این‌که آیا فرهنگ تنها به همان آثار تاریخی و سفالینه‌های برجای مانده و قدیمی گذشتگان منحصر می‌شود؟ توضیح داد: گاهی نگاه ما به گذشته کاملا بازدارنده، محصورکننده و مانع پیشرفت است در حالی که مقصود امام(ره) و مقام معظم رهبری پیشرفت همه‌جانبه است.
ذوعلم در تشریح این دیدگاه گفت: از این منظر باید به دنبال پیشرفت همه‌جانبه در تولید ثروت ملی،دانش و فن‌آوری، اخلاق و معنویت، رشد سیاسی، مسوولیت‌پذیری و وحدت و انسجام ملی باشیم.
وی تغییر تلقی جامعه از پیشرفت را مقوله‌ای بسیار مهم دانست که هنوز در دست‌یابی به آن توفیق کامل به دست نیامده است و نباید تعریف ما از پیشرفت منحصر به الگوبرداری از کشورهای صنعتی باشد و تابع آن‌ها  باشیم.
به اعتقاد ذوعلم، این کشورها مردم خود را به ابزار چرخش دستگاه سرمایه‌داری تبدیل می کنند در حالی که در کشور ما فرهنگ توحیدی می‌تواند زیرساخت‌های پیشرفت جامعه را فراهم کند و این مهم زمانی حاصل می‌شود که نگاه توحیدی در همه تولیدات تبلور پیدا کند.
معاون پژوهشی موسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در جمع‌بندی این مبحث به کانون توصیه کرد که به عنوان اولین ساحت تربیت کودکان و نوجوانان با تکیه بر توحید و اهتمام به فرهنگ برای پیشرفت جامعه دغدغه داشته باشد.
وی در پایان گفت: نگاه‌های غرب‌گرا فرهنگ را با نگرش توحیدی تحلیل نمی‌کنند و برای پیشرفت از الگوی توسعه غربی تقلید می کنند و در این جا نقش عالمان و فرهنگ‌سازان برجسته می‌شود.
وی در حاشیه نشست مسوولان حراست کانون سراسر کشور در تهران در پاسخ به این سوال که چرا مراکز فرهنگی مانند کانون در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور مورد توجه قرار نمی‌گیرند، به مظلومیت عرصه فرهنگ در کشور اشاره کرد و گفت: دولت‌ها در کشور ما هنوز به این مساله چندان اعتقاد ندارند که هم از نظر فاعلی هم از نظر غایی فرهنگ بر سیاست و اقتصاد کشور اولویت دارد و باید برای حل مسایل خود از فرهنگ کمک بگیریم.
نشست تخصصی مسوولان حراست کانون سراسر کشور روز 19 خرداد 1394 در تهران پایان یافت.