تولید دانش سازمانی جدید توصیه معاون فرهنگی کانون به کارشناسان فن‌آوری

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کارشناسان فن‌آوری اطلاعات این مجموعه توصیه کرد با تولید دانش سازمانی جدید زمینه‌ی تسهیل فعالیت‌ها را فراهم کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدعلی شامانی در نشستی که در حاشیه گردهم‌آیی و دوره‌ی آموزشی کارشناسان فن‌‌آوری اطلاعات کانون برگزار شد، با تاکید بر این موضوع گفت: تغییرات در حوزه فن‌آوری‌ها آن‌قدر با شتاب حرکت می‌کند که قابل پیش‌بینی نیست اما هرگز این سرعت نمی‌تواند جای انسان فکور و اندیشمند را پر کند چرا که تغییرات در انسان همواره آهنگی نرم و تدریجی دارد.
وی خطاب به کارشناسان فن‌آوری اطلاعات کانون یادآور شد: شما باید آگاه باشید که قدرت و توان‌مندی همواره در گِرو دانایی است و اقتصاد امروز جهان، دانش‌بنیان است، بنابر این ابزارها همه تسهیل کننده‌اند و چیزی که نقشی فراتر از فن‌آوری‌ها دارد داشته‌های وجودی‌ انسان‌هاست و اگر هر کدام از شما دست‌کم در هفته یک کتاب نمی‌خوانید دیگر از فن‌آوری‌ها صحبت نکنید.
شامانی ادامه داد: باید تلاش کنید هر روز خود را به چالش بکشید تا ذهن‌تان دچار کهنگی نشود و بتوانید فعالیت‌ها را سامان دهید، گرفتار بی‌مجالی نشوید، سطل زباله دیگران نباشید و تنها اطلاعات را برای ذخیره کردن جمع‌‌‌آوری نکنید به امیدی که روز آن‌ها را بخوانید یا ببینید.
وی افزود: اگر خودمان را در معرض بازاندیشی قرار ندهیم و فن‌آوری‌ها ما را نسبت به کتاب‌خواندن بی‌اشتها کنند و یا فکر کنیم آگاهی ما عمیق‌ترین و سالم‌ترین است و بهتر از هرکس می‌فهمیم، به فردی سرکش و خودبزرگ‌بین تبدیل خواهیم شد.
معاون فرهنگی‌کانون در ادامه در زمینه‌ی ایجاد تغییرات به عنوان لازمه‌ی زندگی انسان‌ها گفت:  کم‌تر کسی سراغ داریم که به لزوم تغییر باور و اعتقاد نداشته باشد اما نکته‌ی مهم این است که چه چیزی باید در زندگی تغییر کند، چرا که «فهم تغییر» با «تغییر فهم» متفاوت است.
وی ادامه داد: به‌عنوان مثال اگر به جایی برسیم که باید در محیط زندگی یا کاری خود تغییراتی ایجاد کنیم فهمیده‌ایم که باید حرکتی صورت گیرد اما انسان نمی‌تواند با نگاه و ابزارهای دیروزی  به دنبال تغییری باشد، این‌که چیدمان میز کارمان را عوض کنیم یا به‌جای استفاده از نوشته‌های کاغذی از تبلت استفاده کنیم این تغییر و یا فهم تغییر نیست چرا که ذهن در افکار دیروز مانده و با وابستگی‌ها جهان را معنا می‌کند.
شامانی با اشاره به این‌که ما به رفتارهای غلط و غلط‌های عادت‌مان، عادت کرده‌ایم  افزود: باید تلاش کنیم در افکار و فهم‌مان تغییر صورت گیرد و مانند دیوار پوسیده‌ای نباشیم که روی آن را با کاغذ دیواری زیبایی پوشانده باشند.
وی با بیان این‌که تمایل به حس پرسش‌گری در زندگی و واکاوی درونی بسیار در فهم تغییر تاثیرگذار است خاطر نشان کرد: باید فهم خودمان از هستی و دین را باور و نقد  کنیم و تنها به مسایل روبنایی تکیه نکنیم چرا که با شالوده‌های ناقص ذهنی نمی‌توان بنایی مستحکم ساخت و در میانه راه گرفتار دام ابزارهایی می‌شویم که مجبوریم رو به کارهای نمایشی بیاوریم.
معاون فرهنگی‌کانون در ادامه با اشاره به این که تمام ابزارها باید در مسیر رستگاری انسان به کار گرفته شود، یادآور شد: اگر انسان از حساب اصلی زندگی خود غافل شود، تحلیل‌های درستی ارایه نشود و مبانی غلطی را اختیار کند هرچه فن‌آوری‌ها شتاب بیشتری بگیرد به انسان در زندگی نشانی غلط می‌دهد در حالی که تمام این‌ها باید به اتفاقی منجر شود که حال بشریت را بهتر کرده، عدالت پیشه کند و به هم‌نوع خود ظلم و ستم نکند.
شامانی هم‌چنین اظهار داشت: باید تلاش کنیم اسیر نو بی‌سوادی نشویم و فهم تازه‌ ارایه کنیم چرا که هزاران برنامه‌ هم که داشته باشیم اگر فکر صحیح نداشته باشیم نمی‌تواند فردای بهتری برای ما بسازد.
وی در پایان توصیه کرد: کارشناسان فن‌آوری اطلاعات کانون باید به مدیران سازمان پیام درست بدهند تا او با دانش خود، مجموعه را هدایت کند چرا که شما در مجموعه، نقش سوزبان دقیقی را دارید که اگر به خطا ریلی را عوض کند قطار تمام مسیر را به اشتباه می‌رود. 
گردهم‌آیی و دوره آموزشی کارشناسان فن‌آوری اطلاعات سراسر کشور از اول اسفند 1394 در تهران آغاز شده و تا چهارم همین ماه ادامه دارد.