ضرورت حرفه‌آموزی و تقویت مهارت‌های کودکان دارای نیازهای ویژه

یک روانشناس بر اهمیت حرفه‌آموزی و آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فریده ترابی میلانی مدرس دانشگاه در چهل ‌و‌ نهمین نشست ترویج خواندن با موضوع «خواندن برای همه، کتاب‌خانه‌های فراگیر»، با بیان این مطلب افزود: برای بچه‌های با نیازهای ویژه باید آموزش‌ به صورت عملی و سوگیری اشتغال باشد و مهارت این بچه ها را باید تقویت کرد.
این مدرس و مشاور حوزه کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه نقش آموزش و پرورش را در این زمینه با اهمیت دانست و گفت: والدین باید بتوانند خود را هم‌سطح این بچه‌ها کنند و هم‌چنین ارتباط مدارس با بچه‌ها نباید سخت‌گیرانه باشد و به نیازهای خاص این کودکان توجه کنند و در کتاب‌های درسی هم باید به همه نیازهای این بچه‌ها مانند هنر و بازی توجه شود.
میلانی تصریح کرد: والدین کودکان با نیازهای ویژه باید بدانند که تحول، تدریجی و با صبر پیش می‌رود نباید بچه‌ها را تحقیر کرد، با صبر و حوصله می‌توانیم به آموزش آنان بپردازیم. مربیان و خانواده‌ها کمک کنند شرایط زندگی را برای بچه‌های با نیازهای ویژه مناسب کنند زیرا ثمره آن باعث سربلندی خانواده‌ها و جامعه خواهد شد.
وی تاکید کرد: برای بچه‌های دارای نیازهای ویژه مواد خواندنی کم داریم ما باید منابع بازی را برای این بچه‌ها فراهم کنیم.
مشاور کتاب‌خانه‌های فراگیر کانون گفت: بچه‌های با نیازهای ویژه را باید در محیط‌های کار آورد تا شغل‌ها را از نزدیک ببینند و محل زندگی این بچه‌ها را شناسایی کرده و با توجه به منطقه زندگی آنان شغل مناسب با آن منطقه را به آنان آموزش داد.
این مشاور افزود: این بچه‌ها از نظر اخلاقی و رفتاری سازش پذیر هستند و کتاب‌خانه‌های فراگیر کانون منحصر به فرد است و قابلیت‌های بچه‌های فراگیر را شناسایی می‌کند و هنرهایی مثل کاردستی، نقاشی و... را به این بچه‌ها آموزش می‌دهد.
طاهره بشیر مربی کتاب‌خانه‌های فراگیر کانون نیز دیگر سخنران این نشست گفت: کتاب‌خانه‌های فراگیر کانون به کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه (نابینا، ناشنوا و معلولان جسمی و حرکتی) در کنار دیگر اعضای کانون آموزش می‌دهد.
این مربی گفت: حدود 70 درصد بچه‌های با نیازهای ویژه این توانایی را دارند که در مدارس عادی درس بخوانند و ما باید در جمع بچه‌های عادی آن‌ها را بپذیریم.
بشیر افزود: رویکرد کتاب‌خانه‌های فراگیر کانون این است که بچه‌های با نیازهای ویژه را در کنار بچه‌های عادی آموزش بدهیم و آن‌ها را از بچه‌های عادی جدا نبینیم.
وی تصریح کرد: در مراکز فرهنگی‌هنری فراگیر کانون امکاناتی مانند نرده‌هایی برای راحتی تردد بچه‌های معلول، مسیرهایی برای عبور ویلچر، سرویس‌های بهداشتی مناسب، سیستم نرم‌افزاری برای گویا کردن اطلاعات برای افراد نابینا، دستگاه پخش صدا برای کتاب‌های گویا، کتاب‌های بریل، کتاب‌های لمسی تصویری برای نابینایان و لوح‌های فشرده و... وجود دارد.
این مربی کانون گفت: در مراکز فرهنگی‌هنری فراگیر کانون کتاب‌های صوتی کتاب‌‌های بریل و کتاب‌های لمسی تصویری که دست‌ساز تهیه شده است و دارای تصاویر برجسته هست برای این کودکان وجود دارد.
به اعتقاد بشیر در مراکز فرهنگی هنری فراگیر کانون جریان طبیعی سازی زندگی برای این‌ بچه‌ها اتفاق می‌افتد. بچه‌های با نیازهای ویژه در مراکز کانون خیلی پیشرفت خواهند کرد. با آموزش در این مراکز، بچه‌ها می‌توانند به راحتی وارد جامعه شوند زیرا مربیان کانون ضعف و ویژگی مخاطبان خود را شناسایی و به درستی آنان را راهنمایی می‌کنند.
وی با اشاره به این‌که مهم است که کودک با نیازهای ویژه احساس کند به جامعه تعلق دارد و جدای از جامعه نیست افزود: این بچه‌ها الگوی متنوعی را دریافت می‌کنند و باید تعامل بین بچه‌های عادی با هم‌سالان دارای نیازهای ویژه صورت گیرد و فرصت‌های ویژه به آن‌ها داده شود.
بشیر گفت: در مراکز فرهنگی‌هنری کانون بین فعالیت کتاب‌خوانی و دیگر فعالیت‌ها ارتباط مستقیم وجود دارد و این فعالیت‌ها جدا از هم نیستند. ما باید بچه‌ها را به خواندن کتاب ترغیب کنیم.
پایان این نشست با مشاعره اعضای کانون که یکی از آنان هم نابینا بود روز دوشنبه 30 فروردین 1395 در کتاب‌خانه مرجع کانون به پایان رسید.
تعداد مراکز فراگیر کانون در سراسر کشور اکنون به 15 مرکز رسیده است و آخرین مرکز آن چند روز پیش در شهر رشت و با حضور علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون مورد بهره‌برداری قرار گرفت.