بچه‌ها را قصه‌گو تربیت کنیم

عادل بزدوده حضور نوجوانان قصه‌گو در بخش ملی نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون را مهم‌ترین اتفاق این جشنواره می‌داند و معتقد است در آینده ثمره این حرکت مثبت را می‌بینیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بزدوده درباره آشنایی‌اش با کانون گفت: من تقریبا جزو نخستین اعضای کتابخانه شماره دو کانون در سال 1345 بودم. از آن زمان تا همین چند روز پیش که در مرکز تئاتر کانون جلسه داشتم ارتباطم با این مرکز قطع نشده است.
او ادامه داد: به‌طور حتم یکی از زیرشاخه‌های صحیح و رو به جلوی کانون قصه و قصه‌گویی بوده است که اهمیت بسیاری در رشد و پرورش کودک دارد.
این عروسک‌ساز ضمن اشاره به روی‌کرد و اجرای صحیح جشنواره قصه‌گویی عنوان کرد: اما همیشه با موضوعی مشکل داشته‌ام و درباره آن طی سال‌های پیش به دوستان و مسوولان کانون گفته‌ام. هدف ما از قصه و قصه‌گویی و جشنواره باید تربیت کودکان قصه‌گو باشد.
او یادآور شد: اگر بتوانیم قصه‌گویی را به بچه‌های کوچک یاد بدهیم تا بتوانند خودشان قصه بگویند آن‌‌گاه اصالت کانون به عنوان متولی اصلی این امر به درستی شکل گرفته است.
بزدوده با تاکید بر اهمیت قصه‌گویی مربیان و آموزش قصه توضیح داد: بحث مهم دیگر در زمینه قصه‌گویی انتقال مفهوم قصه به کودکان با توجه به قدرت حافظه و یادگیری آن‌ها است که باید مدنظر داشته باشیم. تا بتوانند با فن بیان مناسب برای هم سن و سال‌های خودشان یا حتی بزرگ‌ترها قصه بگویند.
او تاکید کرد: این کار به تقویت حس خودباوری در کودکان کمک می‌کند.
امسال در بخش ملی جشنواره 11 نوجوان نیز امکان حضور در جشنواره را پیدا کرده‌ و طی روزهایی برگزاری جشنواره قصه گفتند.
بزدوده اظهار کرد: همین که امسال نوجوانان نیز امکان قصه‌گویی در بخش ملی جشنواره را دارند اقدام مثبتی است. برای تشویق بچه‌ها به قصه‌گویی حتما نیازی به تعیین جایزه مادی نیست همین‌که چنین فضاهایی برای قصه‌گفتن آن‌ها در مقابل بزرگ‌تر فراهم شود، یک جایزه معنوی و بهترین جایزه است.
این کارگردان ادامه داد: بی‌شک یکی از راه‌‌های تشویق به کتاب‌خوانی قصه و قصه‌گویی است. مطمئن هستم اثر حضور نوجوانان قصه‌گو در جشنواره امسال را به زودی در کتاب‌خانه‌ها و میان بچه‌ها خیلی بیش‌تر از قبل خواهیم دید. 
او با تاکید بر این‌که بچه‌ها از نظر نوع تفکر و رفتار، گرایش‌های مختلفی دارند، گفت: اگر چنین حرکت‌هایی مانند برپایی جشنواره قصه‌گویی از سوی کانون سمت و سوی درستی داشته باشد، کانون و در نهایت جامعه برنده است؛ چراکه می‌تواند بچه‌های فرهیخته‌ای را تحویل جامعه آینده بدهد.
سازنده عروسک زی‌زی گولو ادامه داد: این کار باید خیلی زودتر از این‌ها اتفاق می‌افتاد. واقعا جا دارد چنین حرکت‌هایی را گسترش دهیم. اما وقتی چنین حرکتی صورت گرفته نباید خیلی زود منتظر میوه و ثمره آن باشیم این کار به ممارست نیاز دارد.

بزدوده آذری زبان است. می‌گوید: «مادر و پدر و اطرافیانم همیشه برایم قصه‌ و متل‌های شیرین آذری را تعریف کرده‌اند. همه قصه‌های عامیانه آذری را خیلی زود آن‌از زبان آن‌ها شنیده بودم و قصه‌هایی که فرهنگ عامیانه آذربایجان را شرح می‌داد می‌دانستم.»
او با تاکید بر این‌که کانون فضای دوست‌داشتنی دارد، توضیح داد: خیلی خوشحالم از سال 1345 وارد کانون شدم. آشنایی‌ام با کانون و تداوم ارتباطم با این مرکز به این‌جا رسید که اکنون در دانشگاه تدریس می‌کنم. عروسک‌ساز و کارگردان هستم. تمام فعالیت‌هایم در کانون در شکل‌گیری ذهن، شعور و توانمندی من نقش به سزایی داشته و بزدوده را ساخته است. همان‌طور که هنرمندانی مانند اکبر عبدی، حمید جبلی، فاطمه معتمدآریا و مرحوم دنیا فنی‌زاده را تحویل جامعه هنری امروز داد.
بزدوده در پایان تاکید کرد: قرار نیست همه اعضای کانون هنرمند شوند و در رشته‌های هنری فعالیت کنند. فارغ از هنر، کانون توانسته انسان‌های فرهیخته‌ای در هر شغل و حرفه تحویل جامعه بدهد و امیدوارم این روند با برگزاری جشنواره‌های مختلف و فعالیت‌های متنوع کانون تداوم پیدا کند.
نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 27 بهمن 1395 آغاز شده و اول اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری به کار خود پایان می‌دهد.