خانواده محوری شعار اصلی ما در پیاده‌روی اربعین است/ حضور پرشور کودکان و نوجوانان کرمانشاه در موکب‌های کانون

دبیر اجرایی ستاد ملی اربعین کانون پرورش فکری گفت: سپردن اجرای برنامه‌ها به بخش بومی باعث شناخت و کشف استعدادهای جدید در مراکز کانون و همچنین ایجاد خود باوری در اعضا شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمد خیاط ‌زنجانی مدیرکل کانون استان کرمانشاه درباره فعالیت موکب‌ها و تماشاخانه سیار کانون در نقاط مختلف این استان توضیح داد: ما در شش نقطه موکب و ایستگاه بنا کردیم. اولین موکب ما در ورودی شهر کنگاور است که به ارائه خدمات فرهنگی کودک و نوجوان می‌پردازد. در این ‌ایستگاه تاکنون بیش از ۶هزار دست‌سازه تهیه و توزیع شده است و در کنار مجموعه‌ای از موکب‌ها با خدمات مختلف، بخش کودک و نوجوان آن را کانون بر عهده دارد. در شهر کرمانشاه سه موکب داریم. یکی موکب حضرت زینب(س) است که در بیمارستان طالقانی برای کودکان و نوجوانان آسیب دیده اربعین بنا شده است تا رنج تصادف و آسیب‌دیدگی که دارند کاهش پیدا کند.

او ادامه داد: دیگری موکبی با ظرفیت ۱۵۰ نفر برای اسکان همکاران کانون است. موکب سوم که از امروز فعال شده است در نقطه شهرک صنعتی کرمانشاه است. در این موکب نیز خدمات فرهنگی و هنری به کودکان و نوجوانان زائر را بر عهده داریم. یک موکب دیگر نیز مشابه همین در ماهیدشت داریم که با همکاری دانشگاه فرهنگیان برپا شده است. علاوه بر این در قصرشیرین نیز یک موکب استراحتگاه کوتاه به همراه پارکینگ داریم که آن نیز برای همکاران کانون در نظر گرفته شده است. آخرین موکب ما نیز در نقطه صفر مرزی مستقر شده است که از ۵ شهریور ۱۴۰۲ فعالیت خود را آغاز کرده و تا ۱۵ شهریور فعال خواهد بود. در این موکب ما تماشاخانه سیار را نیز داریم که به اجرای برنامه‌های مختلف از جمله قصه‌گویی، منقبت‌خوانی، نقالی، سرود، پخش فیلم و نمایش، مداحی و... می‌‎پردازند. غرفه خدمات کودک و نوجوان ما محصولات فرهنگی کانون را به همراه دست‌سازه‌ها در اختیار کودکان و نوجوانان زائر قرار می‌دهد که با همکاری فراجا این فضا در نظر گرفته شده است.

خیاط‌زنجانی همچنین درباره استقبال کودکان و نوجوانان و اعضای کانون در این موکب‌ها اظهار کرد: در بخش فعالیت‌های کانون بیشترین دست‌سازه‌ها در کشور ازسوی اعضای ما تولید شد. در بخش زیارت نیابتی نیز شاهد حضور چشم‌گیری از کودکان و نوجوانان بودیم که در سامانه ثبت‌نام کردند. همچنین بخش ارسال نقاشی به حرم امام حسین(ع) نیز با حضور کودکان شکل گرفت و کتابچه‌ای از این آثار تهیه و به حرم سیدالشهدا اهدا خواهد شد. در دو موکب کنگاور و صفرمرزی نیز شاهد حضور پررنگی از کودکان و نوجوانان هستیم.

مدیرکل کانون استان کرمانشاه در ادامه توضیح داد: در مرکز کنگاور اعضای کانون در موکب‌ها حضور دارند. طرح نیابت و اهدای کتاب نقاشی نیز ازسوی اعضای نوجوان ما که عازم پیاده‌روی اربعین هستند، شکل گرفت. در مرکز قصرشیرین نیز بخشی از میزبانی به شکل نمادین به کودکان و نوجوانان سپرده شده است.

او همچنین به طرح یکپارچگی موکب‌های کانون در اربعین امسال اشاره کرد و گفت: اتفاق خیلی خوبی امسال در مجموعه کانون رخ داد. سازماندهی و وحدت رویه‌ای که در موکب‌های کانون شکل گرفت و هم‌افزایی که رقم خورد یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد امسال است. در بسیاری از موکب‌ها همکارانی از استان‌های دیگر حضور یافتند و گاهی در یک موکب چهار استان به شکل مشترک همکاری دارند. خود این کنار هم قرار گرفتن برکت کار را بیشتر کرده است. خدمات و کمک‌های پشتیبانی اعم از تهیه غذا، تولید دست‌سازه‌ها، خدمات زیرساختی و حمل و نقل کمک‌های ویژه‌ای است که بخشی از فعالیت‌ها را پررونق‌تر کرده و کمک حال استان‌های مرزی میزبان شده است. اما مهم‌تر از همه وقتی در سراسر کشور اتفاق‌هایی رخ می‌دهد که مشترک است، اطلاع‌رسانی بیشتری را در سراسر کشور می‌طلبد تا جریان‌سازی شود و به تقویت بیشتر فعالیت‌های اربعینی منتهی شود.

دبیر اجرایی ستاد ملی اربعین کانون افزود: نقطه قوت دیگر امسال سپرده شدن اجرای برنامه‌ها به بخش بومی است. این حرکت منجر به ایجاد روحیه در بخش تولید شد و استعدادهای جدیدی شناسایی شد که بخشی از آن برای خود من خاطره‌انگیز بود، چرا که برخی از همکاران در حوزه عروسک‌گردانی و نمایش حضور یافتند که در شاخه دیگری فعالیت دارند. همچنین انجام این کار سبب شد تا استان‌ها به یک خودباوری برسند چرا که همیشه از استان‌های دیگر آمده بودند و حالا استان در یک سکوی رسمی ویژه آثار خود را ارائه می‌دهد که منجر به تولید آثار بیشتر در مراکز کانون کشور می‌شود. این اتفاق مبارکی بود که به شکل ملموس امسال مشاهده کردیم.

او در پایان به واکنش خانواده‌ها نسبت به حضور کانون پرورش فکری در نقاط مرزی اشاره کرد و گفت: کودکان و نوجوانان با خانواده در مراسم پیاده‌روی اربعین حضور دارند بنابراین ما هم برنامه‌هایی در نظر گرفتیم که با محوریت خانواده باشد و هر کودکی که از فعالیت‌های کانون استفاده کرده در کنار خانواده بوده است. از سوی دیگر خانواده‌محوری شعار بسیار خوبی است در تمامی حوزه‌ها که در پیاده‌روی اربعین به‌طور بدیهی این اتفاق پررنگ‌تر شکل می‌گیرد و به طور قطع اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =