راهکارهای توسعه آموزش زبان بررسی شد

مهدی ذوالفقاری رییس کانون زبان ایران با علی بختیاری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر در ارتباطی برخط درباره توسعه آموزش زبان بحث و گفت‌وگو کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در ابتدای این جلسه مهدی ذوالفقاری به معرفی کانون زبان ایران و فعالیت‌های این مجموعه پرداخت و با اشاره به راه‌اندازی مجدد بخش فارسی در این موسسه با توافقی که با بنیاد سعدی صورت گرفته است گفت: براساس توافقی که با بنیاد سعدی صورت گرفته است مقرر شد که در برگزاری کلاس‌های آموزش زبان فارسی و همچنین در تهیه کتاب و منابع درسی و برگزاری آزمون بین‌المللی زبان فارسی به صورت مشترک اقداماتی انجام دهیم.

وی ادامه داد: از آن‌جایی که رایزنان فرهنگی در خارج از کشور نماینده بنیاد سعدی نیز محسوب می‌شوند امیدواریم بتوانیم به صورت هدف‌مند مسأله آموزش زبان فارسی را دنبال کنیم.

ذوالفقاری با اشاره به تاکید وزیر آموزش و پرورش مبنی بر استفاده از ظرفیت مدارس خارج از کشور اظهار داشت: از آن‌جایی که فعالیت و اقدام‌های کانون زبان ایران و همچنین مخاطبان این مجموعه طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود به این نتیجه رسیدیم که امکان یادگیری زبان را در کشورهای همسایه برای ایرانیان مقیم این کشورها که علاقه‌مند به فرهنگ ایرانی و اسلامی هستند و همچنین سایر افرادی که ممکن است خواهان فراگیری زبان فارسی باشند نیز فراهم کنیم.

رییس کانون زبان ایران در ادامه زیرساخت آموزش و آزمون آنلاین را یکی از مزیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در این مجموعه دانست و گفت: این ظرفیت به توسعه گفتمان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند زیرا زبان نیز به عنوان یک مقوله فرهنگی در انتقال فرهنگ‌ها بسیار تاثیرگذار است.

ذوالفقاری در ادامه به عنوان نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به برخی از ظرفیت‌های موجود در آن مجموعه برای تعامل با رایزنی فرهنگی در خارج از کشور از قبیل برگزاری جشن‌ها به مناسبت‌های مختلف، نمایش فیلم، توزیع محصولات فرهنگی و... اشاره کرد و افزود: محصولات آموزشی و کمک آموزشی در کانون زبان ایران به زبان‌های انگلیسی، عربی و فارسی با تصاویر گرافیکی بسیار حرفه‌ای که برای کودکان جذاب است تولید می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز تعاملات ما با یکدیگر باشد.

وی اظهار کرد: نشان کانون زبان ایران، برای همه ایرانیان بسیار خاطره‌انگیز است و این حس تعلق تاریخی به این مجموعه باعث می‌شود که فعالیت‌های رایزنی برای توسعه زبان فارسی با استقبال بیشتری روبرو شود.

توسعه تبادلات زبانی با راه‌اندازی شعبه منطقه‌ای کانون زبان ایران از دیگر موضوع‌هایی بود که رییس کانون زبان ایران به آن پرداخت و عنوان کرد: امیدواریم با راه‌اندازی این شعبه، زمینه تعامل با سایر کشورهای خلیج فارس نیز برای ما مهیا شود.

ذوالفقاری همچنین در خصوص برگزاری آزمون بین‌المللی زبان فارسی با مشارکت بنیاد سعدی و برگزاری وبینارهای آموزشی در حوزه‌های مختلف برای انتقال تجربه‌ها و تبادل‌های فرهنگی با دانشگاه‌های مختلف دنیا نکته‌هایی عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: کانون زبان ایران وارد مرحله جدیدی شده است و می‌خواهیم این مجموعه را از یک آموزشگاه صرف خارج نماییم. پیش از این تصور بر این بود که ما فقط یک آموزشگاه هستیم در صورتی که در حال حاضر می‌توانیم ادعا کنیم یک مجموعه فرهنگی، آموزشی بزرگ هستیم که تولید محتوا می‌کنیم، کتاب‌های کانون زبان خارج از این مجموعه نیز بازار بسیار خوبی دارند و محتواهایی که در قالب وبینار عرضه می‌شوند در دانشگاه‌های کشور مورد استقبال قرار می‌گیرند.

رییس کانون زبان ایران ادامه داد: ما با تکیه بر مدرسان توانمندی که داریم می‌توانیم با آموزش‌هایی متناسب با نیازهای رایزنی به معرفی مفاخر و شخصیت‌ها به غیرفارسی زبانان در برنامه‌هایی که ازسوی نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود بپردازیم و اهداف فرهنگی نظام را محقق سازیم.

ذوالفقاری در پایان سخنانش ضمن قدردانی از رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر برای شرکت در این گفت‌وگو اظهار داشت: حضور شما در این جلسه نشان از اهتمام و علاقه شما به زمینه‌های فرهنگی جمهوری اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی ایران در خارج از کشور دارد. این مهم برای ما فرصتی است تا بتوانیم کانون زبان ایران را در منطقه معرفی کنیم.

در بخش دیگری از این گفت‌وگو علی بختیاری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر عنوان کرد: من تصور نمی‌کردم که کانون زبان ایران فعالیت‌های گسترده‌ای به این شکل داشته باشد، از آن‌جایی که در سال‌های اخیر موسسه‌های زیادی در حوزه آموزش زبان ایجاد شده است اما کانون زبان ایران توانسته جایگاه خود را به خوبی حفظ کند و همچنان بدرخشد.

وی ضمن معرفی کشور قطر به برخی از ظرفیت‌ها و محدودیت‌های موجود در این کشور اشاره کرد و گفت: در قطر افرادی که مایل به فراگیری زبان فارسی هستند می‌توانیم به سه دسته ایرانیان مقیم، اتباع قطر و غیر قطری‌ها تقسیم‌بندی کنیم که هرکدام به دلایل مختلفی علاقه‌مند به یادگیری زبان فارسی هستند. مشترکات زیادی که بین ایرانی‌ها و قطری‌ها وجود دارد باعث شده تا آن‌ها علاقه‌مند به صحبت کردن به زبان فارسی باشند و تمایل به شرکت در دوره‌های آموزش زبان فارسی را داشته باشند.

بختیاری ضمن ابراز خرسندی از شرکت در این جلسه و تمایل برای همکاری با کانون زبان ایران اظهار کرد: از توسعه فعالیت‌های کانون زبان ایران در منطقه استقبال می‌کنیم و از این‌که قطر را به عنوان پایگاهی برای آموزش در منطقه در نظر گرفته‌اید بسیار خرسندیم و آمادگی هرگونه همکاری و تعامل را با مجموعه کانون زبان ایران داریم.

دعوت برای حضور کانون زبان ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =