قصه‌های کهن مناسب‌ترین منبع برای قصه‌گویان

نویسنده کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری را خانه فرهنگی خود دانست و توصیه کرد: قصه‌های کهن منبع خوبی برای قصه‌گویان برای قصه‌گویی هستند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمد میرکیانی اظهار کرد: قصه از نیازهای همیشگی کودکان و خردسالان است و کمتر کودکی را می‌توان یافت که دوست نداشته باشد شب‌های شیرین زندگی را با شنیدن قصه‌هایی از پدر مادر، یا بزرگترها سپری کند.

وی ادامه داد: قصه‌گو با بیان پی‌درپی ماجراها و قصه‌ها لذت آسمانی به کودک می‌بخشد و گویی او را در دنیایی پر از تصویرهای دوست‌داشتنی و شگفت‌انگیز دعوت می‌کند.

وی با اشاره به تالیف کتاب‌های قصه ما مثل شد، کمال، روزی بود روزی نبود، شب‌های شیرین و اشک پهلوان گفت: تاکنون ۲۶۰ قصه از آثار من تبدیل به محصولات تصویری شده است.

این نویسنده کودک و نوجوان افزود: کانون خانه فرهنگی من است، خاطره‌های فرهنگی، فیلم‌ها، نمایش‌ها و کتاب شیرین‌ترین قصه‌ها هستند.

میرکیانی تصریح کرد: از قصه‌های مخصوصی برای قصه‌گویی استفاده می‌شوند، قصه‌هایی که زاویه دید بیرونی و نمایشی دارند، معمولا قصه‌هایی که تک‌گویی و مونولوگ دارند و شخصیت با خود واگویه می‌کند به درد قصه‌گویی نمی‌خورند.

وی تأکید کرد: قصه‌های پر ماجرا که بیشتر شخصیت‌های شناخته شده دارند و شخصیت درونی ندارند قصه‌های مناسب برای قصه‌گویی هستند.

نویسنده قصه ما مثل شد ادامه داد: جریان‌های اخیر در کتاب‌های منتشره نشان می‌دهد که بخش زیادی از آثار کنونی داستان‌های ترجمه‌ای هستند که به محتواها آسیب زدند، در حالی که قصه‌های مرتبط با نیازهای واقعی کودکان و نوجوانان باید بیشتر نوشته شود.

میرکیانی گفت: توجه ویژه به جایگاه کودک و نوجوان در زندگی، ارائه قصه‌هایی که درک و فهم آن‌ها را نسبت به زندگی گسترش دهد و قصه‌های مورد نیاز کودکان است باید گسترش یابد.

وی با تأکید بر اینکه قصه‌های کهن منبع خوبی برای قصه‌گویان برای قصه‌گویی هستند گفت: سال‌ها در رسانه و در زمینه قصه‌گویی کار کردم و عمده قصه‌ها را به صورت و ساختار روایی که مورد پسند کودک و نوجوان است می‌نویسم.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در یزد پایتخت قصه‌گویی ایران از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =