ترویج فرهنگ قصه‌گویی از آموزش و پرورش باید آغاز شود

قصه‌گوی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با بیان اینکه ترویج فرهنگ قصه‌گویی باید از آموزش و پرورش آغاز شود، گفت: اطلاع‌رسانی در این زمینه بسیار کمرنگ و ضعیف بوده و باید در مدارس و در سطح شهرستان‌ها اطلاع‌رسانی گسترده صورت گیرد.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، رقیه مستقیم که از قصه‌گویان شرکت‌کننده در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از استان فارس بود؛ گفت: سومین سالی است که در این جشنواره شرکت می‌کنم و در سال اول مقام اول جشنواره استانی، سال دوم مقام جشنواره منطقه‌ای را کسب کردم.

وی افزود: در این جشنواره با ارائه دو قصه با عنوان «خاله گازور و کرکی» به منطقه بین‌المللی راه یافتم که موضوع قصه‌های من ادبیات کهن و فرهنگ عامه مردم فارس است.

مستقیم ادامه داد: پیام قصه‌های ارائه دهنده در این جشنواره به مخاطبان اینکه ساده‌لوح نباشند، فریب دیگران را نخورند و در کارهای خود شجاعت داشته باشند.

وی که مدرس درس ادبیات است، افزود: درس‌های ادبیات را به دانش‌آموزان خود به صورت قصه بیان می‌کنم چون قصه زبانی است که دانش‌آموزان بهتر درک می‌کنند و از آن تصویرگری ذهنی می‌کنند و تاثیرگذاری بیشتری دارد.

این قصه‌گو بر ترویج فرهنگ قصه‌گویی در جامعه تاکید کرد و افزود: باید در زمینه قصه‌گویی یک آموزش سراسری برای کودکان، دانش‌آموزان و اولیا آنها برگزار شود تا کودکان ما برای همدیگر یا دانش‌آموزان برای یکدیگر قصه بگویند.

مستقیم با بیان این‌که ایران سرزمین قصه‌های کهن است تصریح کرد: نهاد اصلی ترویج فرهنگ قصه‌گویی آموزش و پرورش است.

ترویج فرهنگ قصه‌گویی از آموزش و پرورش باید آغاز شود

این قصه‌گو برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را کسب تجربه و انتقال تجربه‌ها بیان کرد و گفت: برگزاری این جشنواره‌ها در تعامل قصه‌گویان با استان مختلف و آشنا شدن با گویش‌های مختلف موثر است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کودکان و نوجوانان در دور افتاده‌ترین نقطه کشور دارای استعداد قصه‌گویی هستند و برخی از آن‌ها نتوانستند در این زمینه شکوفا شوند که این افراد باید شناسایی شوند نمونه آن یک دختر نوجوان از سوی مربیان کانون و پرورش فکری در فسا فارس شناسایی شد و اکنون از قصه‌گویان خوب استان فارس است که این نمادی از کار ارزشمند مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هست.

مستقیم که برگزیده جشنواره ملی گلستان است گفت: من از کودکی به تئاتر و نمایش علاقه بودم و در کلاس‌های کانون پرورش فکری و نوجوان شرکت می‌کردم.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به میزبانی یزد روز ۳۰ آذر ۱۴۰۲ به کار خود پایان داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =