بخش علمی جشنواره قصه‌گویی کانون از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است

همزمان با اختتامیه‌ بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری؛ گفت‌وگوهایی با سعیده عزیزیان سرپرست اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون، مهدی آرایی مدرس قصه‌گویی و وحید خسروی رییس دبیرخانه این دوره از جشنواره انجام شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سعیده عزیزیان سرپرست اداره‌کل آموزش ‌و پژوهش عنوان کرد: بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.

عزیزیان افزود: سعی شد با بهره‌مندی از نظر صاحب‌نظران این حوزه و برگزاری نشست و کارگاه‌ها مباحث جدید علمی در سطح ملی و جهانی، شناسایی و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اختتامیه بخش علمی جشنواره روزهای ۱۶ و ۱۷ دی در استان کرمانشاه در حال برگزاری است، گفت: قصه می‌تواند با موضوع‌های دینی، مذهبی، داستانی و علمی، در مخاطبان خود موثر واقع شود و از این طریق اهداف ارزشمندی محقق می‌شود.

عزیزیان، دلیل انتخاب استان کرمانشاه برای برگزاری بخش علمی را اینطور توضیح داد: کرمانشاه یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است و برای ارتباط با قصه‌های حماسی و پهلوانی، قصه‌های مذهبی و آیینی به عنوان میزبان بخش علمی انتخاب شده است.

بخش علمی جشنواره قصه‌گویی کانون از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است

سرپرست اداره‌کل آموزش و پژوهش افزود: کرمانشاه شهری سرشار از تاریخ و فرهنگ با جاذبه‌های دیدنی و تاریخی است که مورد توجه همه‌ گردشگران قرار دارد، این شهر آثاری از دوره‌های مختلف تاریخی دارد و دارای تنوع اقلیمی و طبیعت بکر و زیبایی است. قصه‌گویی از ارکان ارزشمند فرهنگ است و در قامت یک رسانه می‌تواند ذهن و اندیشه مخاطب را درگیر کند، قصه ابزاری ‌است که می‌تواند فرهنگ و ارزش را منتقل کرده و مهارت‌های کلامی و شنیداری را تقویت کند.

وی هدف از برگزاری بخش علمی را بسترسازی برای تولید دانش، تعمیق نگاه و انجام تحقیق‌های علمی بر اساس نیاز جشنواره و ارائه و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های پژوهشی و زمینه‌سازی برای تعامل‌های علمی و پژوهشی، عنوان کرد.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون تصریح کرد: اختتامیه بخش علمی با برگزاری چهار پنل تخصصی در دانشگاه‌های فرهنگیان و رازی استان کرمانشاه آغاز شد و بهره‌مندی از حضور اساتید این حوزه و پژوهش‌گران به ارتقا کمی و کیفی بخش علمی کمک شایانی کرد.

عزیزیان در پایان گفت: سپاسگزاری می‌کنم از میزبانی خوب همکارانم در استان کرمانشاه که در این مدت کوتاه و در کنار برگزاری بخش علمی جشنواره، بازدید از چند مکان تاریخی، مراکز فرهنگی و هنری و مراکز دانشگاهی را تدارک دیدند و میزبانی خوب همکاران این استان تا همیشه خاطره خوبی را در ذهن ما به یادگار خواهد گذاشت.

بخش علمی جشنواره قصه‌گویی کانون از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است

قصه رسانه‌ای‌ آگاهی‌بخش و خردورزانه

همچنین مهدی آرایی مدرس قصه‌گویی، حافظ‌پژوه، مدرس گلستان سعدی، داور جشنواره‌های ملی و بین‌المللی و مولف کتاب «چلچراغ قصه‌گویی» به ارائه نقطه‌نظرهای خود در مورد برگزاری بخش علمی بیست‌وپنچمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه پرداخت.

آرایی گفت: حضور اساتید ارجمند در نشست‌ها با موضوع‌های قصه‌های قرآنی و هوش مصنوعی و ارتباط آن با قصه‌گویی عالی بود، اما متاسفانه زمان‌بندی‌ها واقع‌گرایانه نبود و نشد که مطالب را به کمال دریافت کرد. ضروری ‌است مجدانه نسبت به دیجیتالی کردن مباحث حسین صدیقی و محمد حسینی‌مقدم که در پنل تخصصی، مباحثی را ارائه دادند، تجدید نظر صورت گیرد.

وی افزود: بدون شک جلسه‌های علمی با محوریت قصه‌گویی باعث خواهد شد که قصه‌گو و شنونده حکیمانه‌تر با بحث قصه مواجه شوند و قصه را به عنوان یک رسانه‌ آگاهی‌بخش و خردورزانه جدی‌تر بگیرند. در واقع به نظر می‌رسد زمان‌بندی بخش علمی واقع‌بینانه نبود و مباحث شتاب‌زده عرضه شد.

این مدرس قصه‌گویی عنوان کرد: کرمانشاه شهر حماسه، عرفان و موسیقی است و این ظرفیت عظیم فرهنگی می‌تواند و توانسته روایت‌های بی‌شماری که برای نقل و قصه‌گویی ارزشمند است داشته باشد، امید است ماجرای قصه‌گویی در این استان بیش از پیش جدی گرفته شود و ادامه یابد.

بخش علمی جشنواره قصه‌گویی کانون از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است

تمرکز بر تولید علمی درباره قصه و قصه‌گویی

وحید خسروی رئیس دبیرخانه‌ بیست‌وپنجمین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی نیز در گفتگویی گفت: بخش علمی این دوره مستقل عمل کرد و این استقلال باعث تمرکز بهتر و بیشتر در حوزه‌ تولید علمی درباره قصه و قصه‌گویی شد.

وی بیان کرد: در انتقال هر مطلب و علمی، قصه می‌تواند جایگاهی قابل توجه داشته باشد، به همین منظور خود قصه هم باید متکی بر علم باشد و بخش علمی باعث به‌وجود آمدن شرایط مساعد در اجرا و تاثیرگذاری قصه‌گویی خواهد شد.

خسروی تصریح کرد: بخش علمی زمانی می‌تواند تاثیرگذار باشد که تولیدهای این حوزه در اختیار قصه‌گویان و کسانی‌که در اجرای قصه فعال هستند قرار گیرد. از نقاط قوت این بخش تولید چند کتاب است که به عنوان منبع می‌تواند در دسترس علاقه‌مندان به حوزه‌ی قصه و قصه‌گویی باشد.

وی در پایان گفت: بخش علمی نیازمند به سامانه‌ای قوی و مستقل است. اعتماد همکاران کانون و غیرکانونی به این بخش باعث شده است که تجربه زیست خود را در قالب جستار ارائه دهند.

در حاشیه برگزاری اختتامیه بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی کانون، مهمانان از خانه‌ی جلیلی، مرکز اسناد کرمانشاه‌شناسی دانشگاه رازی و بنای تاریخی طاق‌بستان استان کرمانشاه بازدید کردند.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۷ تا ۳۰ آذر در شهر یزد و بخش علمی این دوره از جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز روزهای ۱۶ و ۱۷ دی ۱۴۰۲ در کرمانشاه برگزار ‌شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =