میزگردهای تخصصی «قصه‌های کسب و کار» و «قصه‌های فلسفی» برگزار شد

در اختتامیه‌ بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی کانون در استان کرمانشاه، سومین و چهارمین میزگرد تخصصی با موضوع‌های «قصه‌های کسب و کار» و «قصه‌های فلسفی» در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محور میزگرد سوم کمیته‌ی علمی جشنواره قصه‌گویی «قصه‌های کسب و کار» بود که روز شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ تا ۱۶ با موضوع‌های «مفهوم کارآفرینی، داستان‌های موفقیت کارآفرینان ایرانی و الگوبرداری از آنان» با سخنرانی صبا امیری و «طراحی مدل توسعه تبادل فرهنگی و تعاملات بین‌المللی از طریق دانش و هنر قصه‌گویی» (ارائه اثر برگزیده) با سخنرانی مریم و مینا فراهانی برگزار ‌شد.

برهمین اساس در این نشست صبا امیری گفت: مفهوم کارآفرینی، داستان‌های موفقیت کارآفرینان ایرانی و الگوبرداری از آنان، مباحثی ‌است که مورد بررسی قرار داده می‌شود، اگر بخواهیم کارآفرینی را به طور صحیح تعریف کنیم و به فرزندان‌مان آموزش دهیم بهتر است به جای مفهوم اشتغال از ارزش‌آفرینی یا ارزش افزوده استفاده کنیم.

وی افزود: در کارآفرینی فقط به دنبال ایجاد شغل نیستیم و مفاهیمی فراتر از آن وجود دارد. یکی از بحث‌های کارآفرینی، کارآفرینی اجتماعی‌است که با هدف حل یک معضل اجتماعی ایجاد می‌شود نه صرفا برای ایجاد شغل، همانند موسسه‌ی خیریه محک.

پنل‌های تخصصی «قصه‌های کسب و کار» و «قصه‌های فلسفی» برگزار شد

امیری بیان کرد: فرد کارآفرین لزوما کارآفرین به دنیا نمی‌آید، بلکه اکتساب و آموزش باعث ایجاد کارآفرینی است، کارآفرینان در کودکی الگو داشته‌اند و رویکرد جامعه‌شناسی می‌گوید اگر الگوی صحیح طراحی کنیم، می‌توانیم کارآفرینان موفقی پرورش دهیم. کارآفرینی یک مسیر پرچالش است که در آن موفقیت و شکست مطلق وجود ندارد و ما باید اینها را به کودکان آموزش دهیم.

وی با ذکر قصه‌ی واقعی چند کارآفرین ایرانی از جمله موسس صنایع غذایی بهروز و... تاکید کرد: در کارآفرینی واژه‌ای به نام ناامیدی وجود ندارد و با رویکردهای جدید و شناخت درست از بازار، می‌توان مسیر را ادامه داد.

صبا امیری تصریح کرد: افراد کارآفرین دوره کودکی پرچالشی داشتند، مفهومی به نام شکست برای آنها وجود ندارد، کارهای مختلفی را انجام دادند و از تجربه‌های جدید ابایی نداشتند، پشتکار داشتند، علاقه‌مند به تغییر وضع کنونی بودند، تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کردند و ما اگر می‌خواهیم داستان‌ کارآفرینان را آموزش دهیم باید الگوهایی را آموزش دهیم که مفاهیم ارزشمند را کار کرده باشند.

سپس مینا و مریم فراهانی در خصوص موضوع‌های «طراحی مدل توسعه و تبادل فرهنگی و تعامل‌های بین‌المللی از طریق دانش و هنر قصه‌گویی» (اثر برگزیده) صحبت کردند و اشاره داشتند: قصه‌ها همواره در توسعه و رشد کمال فرهنگی و ذهنی انسان‌ها تاثیرگذار بوده‌اند و به زندگی فرهنگی و اجتماعی کودکان، شیوه‌ی تفکر، رفتار، مذهب، اعتقادات پرداخته‌اند. تاثیر فرهنگ در قصه‌گویی وسیله حفظ و انتقال فرهنگ و تبادل آن می‌شود.

در این نشست گفته شد: کانون پرورش فکری به دلیل جایگاه خاص خود و پیوند آن با سیاست‌های کلی نظام در حوزه‌ کودک و نوجوان به عنوان فرهنگ‌پذیرترین قشر جامعه شناخته شده است، رشد و تکامل انسان نشات گرفته از اندیشه، دانش و تفکرهایی است که فرد در طول زمان فرامی‌گیرد. کودکان و نوجوانان، آینده‌سازان جامعه و وارثان تلاش‌ نسل‌های قبل هستند.

در ادامه تأکید شد: توسعه و تبادل‌های فرهنگی و تعامل‌های بین‌المللی از طریق دانش و هنر قصه‌گویی می‌تواند به عنوان یک راهکار موثر برای افزایش فهم و احترام متقابل بین افراد در جهان مورد استفاده قرار گیرد. پیشنهاد ایجاد دانشگاه قصه‌گویی و مراکز قصه‌پژوهی، انتشار و ترویج قصه‌ها برای تبادل‌های فرهنگی با زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف که بتواند به درک کودکان و نوجوانان از فرهنگ‌های گوناگون کمک کند از راهکارهایی‌است که می‌توان اجرایی کرد.

پنل‌های تخصصی «قصه‌های کسب و کار» و «قصه‌های فلسفی» برگزار شد

تخیل از ابزارهای مهمی ‌است که کودک را به خلاقیت می‌رساند

«قصه‌های فلسفی» نیز محور میزگرد چهارم بخش علمی جشنواره قصه‌گویی بود و به موضوع‌های «صورت‌بندی انواع رویکردهای آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان با بهره‌گیری از قالب داستان» (ارتباط مجازی) با سخنرانی فاطمه صدر، «واکاوی مهارت‌های فکری‌شناختی در رمان رضوی بر پایه تفکر چند بعدی» با سخنرانی خلیل بیگ‌زاده و «زبان برساخته‌ی فابک بر اساس دیدگاه صدرالمتالهین» با سخنرانی محمد خیاط‌زنجانی پرداخت.

فاطمه صدر درباره موضوع «صورت‌بندی انواع رویکردهای آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان با بهره‌گیری از قالب داستان» گفت: صورت‌بندی انواع رویکردهای آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان با بهره‌گیری از قالب داستان از موارد طرح شده در این مبحث است. در حوزه‌ی فلسفه برای کودکان و نوجوانان با چند موضوع از جمله مفاهیم فلسفی، پرسش‌های فلسفی، روش فلسفی، تاریخ فلسفه و همچنین آرا و نظریه‌های فلسفی سروکار داریم و این کتاب‌ها و داستان‌ها حاوی رای و نظر اندیشمندان فلسفی است. در کتاب‌های فلسفی، شما با یک مفهوم فلسفی مواجه هستید و پایان باز دارند.

وی افزود: در فلسفه برای کودکان دنبال اندیشه‌ورزی هستیم، در کتاب‌های فلسفه برای کودکان به زبان ساده با داستانک یا داستان‌های مینی‌مال که به صورت پازل کنار هم قرار می‌گیرند تا یک مفهوم فلسفی را به کودک القا دهند مواجه هستیم. همچنین نوعی دیگر از کتاب‌های فلسفی سبک اسکار برنی‌فیه دانشمند فرانسوی است که داستان‌هایی با پرسش‌های فلسفی نوشته می‌شوند. دسته ‌بعدی از کتاب‌های فلسفی نیز بدون نام بردن از فلسفه و ویژگی‌های آن با یک سری از دیدگاه‌ها و اندیشه‌های فلسفی تعریف شده است.

صدر تصریح کرد: ادبیات فلسفی حوزه کودک و نوجوان در ۲۰ سال اخیر در جهان بیش از قبل جدی شد و دلیل آن این است که‌ حوزه‌ آموزش تفکر و فلسفه برای ما بسیار حائز اهمیت شده و ما ناچاریم یکی از این سبک‌ها را برگزینیم و دست به انتشار کتاب‌هایی برای آموزش حکمت و معنای زندگی متناسب با حکمت جاویدان بزنیم. لازمه‌ آموزش تفکر به کودکان این است که از داستان‌های حکیمانه برای آموزش تفکر به کودکان استفاده کنیم.

پنل‌های تخصصی «قصه‌های کسب و کار» و «قصه‌های فلسفی» برگزار شد

در ادامه خلیل بیگ‌زاده با مبحث «واکاوی مهارت‌های فکری‌شناختی در رمان رضوی بر پایه تفکر چند بعدی»، بیان کرد: در دنیای امروز پند و اندرز جوابگوی نیازهای کودکان نیست، ادبیات کودک و نوجوان از دو ساختار حائز اهمیت است، از منظر فلسفی گفت‌وگو پایه و اساس مسائل فلسفی ‌است. ما باید به‌دنبال بایدها و نبایدهایی که به حوزه‌ی کودک و نوجوان مربوط است باشیم و برای اینکه کودک بتواند بایدها و نبایدها را درک کند او را به حوزه‌ی کندوکاو ورود دهیم تا با داستان‌ها به چالش‌های فکری مواجه شود.

وی افزود: هدف پرورش تفکر در کودکان در حلقه‌ی کندوکاو تفکر خلاق مهارت منطقی است. تخیل از ابزارهای مهمی ‌است که کودک را به خلاقیت می‌رساند، معمولا کودک با ابزارهایی که با عنوان تفکر در خویشتن دارد به مهارت‌های خوداصلاحی می‌رسد.

سپس محمد خیاط‌زنجانی با توجه به مبحث ارائه شده، بیان کرد: علاوه بر اینکه به یک سیر تعلیمی نیاز داریم به یک سیر تعلیمی صیرورتی نیاز داریم، زبان برساخته فابک و روش‌شناسی آن بر اساس دیدگاه‌های صدرالمتالهین نیز از مباحث مورد توجه است. اختلاف بین نظریه‌پردازان کودک و نوجوان براساس فلسفه برای کودکان و نوجوانان یا فلسفه‌ی اسلامی برای کودکان با حکمت برای کودکان وجود دارد. (فبک، فابک یا حکمت).

وی ادامه داد: اگر امروز ملاصدرا در جامعه‌ی ما بود، روش آن برای تحقق فلسفه برای کودکان و نوجوانان چه می‌شد؟ باید فلسفه‌ی اسلامی را بر پایه‌ی روش‌شناسی ارائه دهیم.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۷ تا ۳۰ آذر در شهر یزد و بخش علمی این دوره از جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز روزهای ۱۶ و ۱۷ دی ۱۴۰۲ در کرمانشاه برگزار ‌شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =