ضرورت تعامل بیشتر میان کانون پرورش فکری و کانون زبان

گردهمایی مدیران ستادی و استانی کانون زبان ایران با حضور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گردهمایی مدیران ستادی و استانی کانون زبان ایران عنوان کرد: خداوند متعال در سوره روم یکی از آیات و نشانه‌های خود را در عالم هستی اختلاف زبان عنوان کرده و در این سوره آمده است: «و از نشانه‌های قدرت اوست آفرینش آسمان‌ها و زمین، و اختلاف زبان‌ها و رنگهای‌تان. در این عبرت‌هایی است برای دانایان».

علامتی ادامه داد: ما در نظام جمهوری اسلامی ایران باید تلاش کنیم تا از زبان و زبان‌آموزی برای ترویج علم و دانش و فراهم‌سازی مقدمات تمدن نوین اسلامی استفاده کنیم. باید برای تشکیل تمدن نوین اسلامی که زمینه ظهور حضرت حجت(عج) است زبان بدانیم و بتوانیم آن را منتقل کنیم. هدف غایی جمهوری اسلامی ایران تکمیل چرخه تمدن نوین اسلامی است و نقش کانون زبان در این حوزه بسیار حائز اهمیت است.

ضرورت تعامل بیشتر میان کانون پرورش فکری و کانون زبان

وی افزود: زبان و فرآیند زبان‌آموزی مقدمه‌ای است برای کسب تجربه در یک زندگی جدید، کسی که زبان جدیدی را می‌آموزد وارد یک زندگی، فضا و مرحله جدید می‌شود. در دنیا زبان‌آموزی با اهدافی مادی صورت می‌گیرد اما در کشور ما و سایر کشورهایی که می‌خواهند مقدمه تمدن نوین اسلامی را فراهم سازند یک هدف معنوی را نیز دنبال می‌کند.

مدیرعامل کانون تصریح کرد: تفکر غرب به دنبال یک زیست مسالمت‌آمیز است اما ما به دنبال یک زیست متعالی هستیم که از آن‌چه امروز در غرب می‌گذرد عالی‌تر و فراتر است. در زیست متعالی منافع بر اساس فردیت اتفاق نمی‌افتد بلکه بر اساس زیست جمعی و منافع متقابل تعریف می‌شود. در زیست متعالی ما به دنبال تعالی انسان کامل هستیم.

وی افزود: زمانی که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می‌فرمایند «ایران قوی» یعنی ما باید در حوزه علم و پژوهش سرآمد باشیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم. امروز یکی از شاخصه‌های قوی بودن در دنیا علم و پژوهش است و حتی در مبانی دینی نیز به این موضوع اشاره شده است. ابزار انتقال این علم و پژوهش نیز زبان است و با آموختن زبان می‌توانیم علم‌مان را به دنیا منتقل و معرفی کنیم.

مدیرعامل کانون در ادامه موضوع‌هایی مانند برپایی جشن یکصدسالگی کانون زبان ایران، ترویج زبان فارسی در خارج از کشور، حضور در کشورهای همسایه، تبلیغ زبان و ادبیات فارسی در داخل کشور، المپیاد جهانی زبان‌شناسی، افزایش عیار فعالیت‌های فرهنگی و فوق برنامه در کانون زبان ایران و ارائه گزارش از عقد تفاهم‌نامه‌ها را از جمله انتظارها از کانون زبان ایران برشمرد.

علامتی در پایان گفت: ما باید به زودی به نقطه اوج کانون زبان‌مان برسیم، امروز زیرساخت‌ها برای این مهم کاملا مهیاست و توانسته‌ایم در شورای عالی آموزش و پرورش درج نام کانون زبان ایران را مصوب کنیم.

ضرورت تعامل بیشتر میان کانون پرورش فکری و کانون زبان

گروه زبان فارسی را احیا کردیم

مهدی ذوالفقاری، رییس کانون زبان ایران نیز با اشاره به رئوس اقدام‌ها و دستاوردهای صورت گرفته در این دوره، آن‌ها را مرهون تلاش‌ها و زحمات همه کارکنان و مدرسان این مجموعه آموزشی دانست.

ذوالفقاری در صحبت‌هایش به برخی از این دستاوردها از قبیل انتصاب‌های تخصصی و درون سازمانی، تعیین تکلیف وضعیت استخدامی مدیران و مسئولان فاقد حکم رسمی و حق مسئولیت، احیای گروه زبان فارسی، عقد تفاهم‌نامه‌های راهبردی و میزبانی دهمین گردهمایی موسسه‌های فعال در زمینه آموزش زبان فارسی در جهان، تشکیل شبکه نخبگان کانون زبان ایران، ایجاد سامانه‌های جدید اعم از سامانه وبینارهای آموزشی، سامانه دوره و آزمون‌های آیلتس و سامانه ثبت پیشنهادها و انتقادها، تقویت شبکه مدرسان و کارشناسان بازدید و جذب، تهیه چندین عنوان کتاب داستان کوتاه و آماده‌سازی جهت صفحه‌آرایی و چاپ، تغییر منابع آموزشی زبان آلمانی بعد از ۲۰ سال و کسب آمادگی جهت تغییر منابع آموزشی زبان‌های فرانسوی و عربی، انجام اقدام‌های اولیه برای راه‌اندازی مجله علمی-پژوهشی، امکان‌سنجی و مذاکرات گسترده برای تولید اپلیکیشن آموزشی، به روز رسانی روش‌شناسی بخش نوجوان و کودک و گنجاندن بازی‌ها و سرگرمی‌های آموزشی در سرفصل‌های مربوطه و عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری با سازمان‌های گوناگون اشاره داشت.

وی در ادامه احیای گروه زبان فارسی را یکی از دستاوردهای مهم این دوره عنوان کرد و گفت: این موضوع از آن لحاظ حائز اهمیت است که تا پیش از این در کانون زبان ایران ۹ زبان به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شد اما نسبت به زبان فارسی که برای جمعیت قابل توجهی در جهان حائز اهمیت است، بی تفاوت بودیم؛ امروز از مدیران استانی انتظار داریم که آموزش زبان فارسی را برای آموزش به دانشجویان خارجی در مراکز خود تقویت کنند.

ضرورت تعامل بیشتر میان کانون پرورش فکری و کانون زبان

رییس کانون زبان در خصوص پرداخت پاداش عملکرد و رفاهیات به کارکنان و مدرسان بیان کرد: اگرچه در ادوار گذشته این اتفاق صورت نمی‌گرفت اما در این دوره تا به حال همسان و همراه با کانون پرورش فکری این موارد را پرداخت کرده‌ایم. این نگرانی وجود داشت و دارد که بتوانیم در پرداخت این مهم استمرار داشته باشیم و به لطف خدا توانسته‌ایم بخش اعظم آن را با مدیریت منابع پرداخت کنیم.

وی افزود: تمام تلاش ما بر این است که اگر رفاهیاتی پرداخت می‌شود، در صورت وجود منابع کافی، به مدرسان بالای شش کلاس نیز پرداخت شود، زیرا معتقدیم بین مدرسی که تمام وقت در اختیار کانون زبان ایران است و مدرسی که تنها یک و یا دو کلاس دارد باید تفاوتی قائل شویم و قدردان زحمات این عزیزان باشیم.

ذوالفقاری با اشاره به تصویب سود حاصل از کتاب‌ها به عنوان یکی از اقدامات کانون زبان ایران اظهار کرد: مبلغی که از این بخش دریافت خواهد شد در رفاهیات کارکنان و مدرسان، حوزه‌های پژوهشی و وبیناری، کتب کمک آموزشی و... هزینه خواهد شد که البته همین حوزه‌ها نیز برای ما تولید درآمد خواهند داشت.

وی همچنین بر معرفی سامانه وبینارهای کانون زبان ایران از سوی مدیران استانی تاکید کرد و گفت: یکی از امتیازات این وبینارها برای مدرسان است که می‌توانند در این حوزه ایفا کننده نقش باشند.

رییس کانون زبان یکی از اقدام‌های جدی صورت گرفته در این دوره را راه‌اندازی سامانه ثبت انتقادها و پیشنهادها دانست و افزود: این سامانه در آغاز راه خود است و در بخش‌های مدیران، مسئولان و مدرسان فعال است و کمک می‌کند تا بسیاری از ارزیابی‌ها به صورت لحظه‌ای انجام شود.

تعامل با مدیران کل کانون پرورش فکری و استفاده از ظرفیت‌های کانون استان‌ها از سوی مدیران استانی کانون زبان از دیگر موضوع‌هایی بود که ذوالفقاری بر آن‌ها تاکید داشت و گفت: بیشترین بازدهی و موفقیت در کانون زبان متعلق به استان‌هایی است که مدیران کانون زبان آن‌ها تعامل خوبی با مدیران‌کل کانون دارند و یا مدیرکل و مدیر کانون زبان آن‌ها یک شخص است.

وی در ادامه به ارائه آمارهایی درباره تعداد زبان‌آموز تحت پوشش، تعداد مدرس جذب‌شده زبان انگلیسی و غیرانگلیسی برای اهداف عمومی و ویژه، تعداد دفعه‌های آزمون‌های آزمایشی بین‌المللی برگزار شده، تعداد وبینارهای عمومی و تخصصی در سامانه وبینارهای آموزشی، تعداد دوره‌های آموزشی زبان با اهداف ویژه طراحی و برگزار شده، تعداد پیامک اطلاع رسانی به مخاطبان و... پرداخت.

توجه مدیران به ضوابط اداری در کنار تعامل و بخشندگی در مواجهه با کارکنان و مدرسان، بازبینی شرایط و رویه‌های کانون، زیباسازی مراکز و فضای آموزشی، اهمیت توجه به موضوع حجاب و عفاف، به‌روزرسانی سایت، نشریات تخصصی، ارائه تسهیلات به کارکنان و مدرسان، توسعه بانک سوال‌ها، افزایش حقوق مدرسان، اهمیت آموزش خصوصی، برگزاری آزمون میان ترم به صورت داوطلبانه، فرآیند تعیین سطح و فرآیند گزینش مدرسان دیگر موضوع‌هایی بود که ذوالفقاری درباره آن‌ها توضیح‌هایی ارائه داد.

ضرورت تعامل بیشتر میان کانون پرورش فکری و کانون زبان

کیفیت و محتوای آموزشی از شاخص‌های مهم حوزه آموزشی است

در بخشی دیگر روح‌الله عباسی‌نژاد، مدیر دفتر مرکزی حراست کانون پرورش فکری گفت: مجموعه حراست کانون خادم، مشاور و امین شما است.

عباسی‌نژاد ادامه داد: بسیار خوشحالم که از زمان حضور آقای ذوالفقاری بر مسند ریاست کانون زبان ایران یک فرصت هم باوری، وفاق و همراهی بیشتر فراهم آمده است. وظیفه ما در قبال شما عزیزان و به‌ویژه مدرسان گرانقدر این مجموعه این است که کمک کنیم تا با آرامش و اطمینان خاطر بیشتر به سمت اهداف خود حرکت کنید زیرا آن‌چه در حوزه تعلیم و تربیتی در فضای اعتماد و آرامش اتفاق می‌افتد قطعا دامنه تاثیر عمیق‌تر و گسترده‌تری دارد.

وی با اشاره به اهمیت ساحت مدرس، مربی و استاد عنوان کرد: من شخصا احترام، شان و منزلت ویژه‌ای برای آموزش‌دهنده قائل هستم، فارغ از آن که درس اخلاق می‌دهد یا معارف و یا آموزش زبان، آن‌چه مهم است حوزه تعلیمی این جریان است. برای این ساحتِ «شان و منزلت» بایستی یک هم باوری دو جانبه ایجاد شود که هم مدرس آن را باور کند و هم کانون زبان ایران و عواملی که به عنوان مجریان و سیاست‌گذاران در حوزه مدیریتی حضور دارند.

مدیر دفتر مرکزی حراست کانون افزود: هر کدام از این‌ها اگر از مولفه‌ها و شاخص‌هایی که برای این ساحت تعریف می‌کنیم عدول کنند بی‌شک انحراف از معیار ایجاد خواهد شد و این انحراف از معیار باید اصلاح شود.

عباسی‌نژاد گفت: ما برای ساحت معلمی، مدرسی و استادی دو رکن آموزشی و تربیتی قائل هستیم و مهم است که کفه تربیتی از کفه آموزشی بالاتر باشد تا آموزشی اثرگذار و ماندگار صورت گیرد.

خیرخواهی، کیفیت آموزش، محتوای آموزشی و راهبری از شاخص‌های مهم حوزه آموزشی بودند که مدیر دفتر مرکزی حراست کانون پرورش فکری به آن‌ها اشاره داشت.

وی خاطرنشان کرد: زبان‌آموز الگوگراست و مدرس، الگویی مهم برای اوست و پیش از آن که درس را یاد بگیرد، شخصیت و شکل ظاهری مدرس را الگوی خود قرار می‌دهد. برای کانون زبان ایران در حوزه راهبری دو نقش تعلیمی و تربیتی تعریف شده است و مدرسان و کارکنان فرهیخته این مجموعه متوجه هستند که تنها به آموزش صرف زبان آموزان نپردازند و وجه تربیتی و شخصیتی آن‌ها را نیز مدنظر قرار دهند. کانون زبان ایران یک نشان پراقبال در بین دیگر موسسه‌های آموزشی است و در حوزه تربیتی رفتار، شخصیت، گفتار، باور و تعهد مدرس معیارهایی است که بسیار مهم است و ما نیز در این بخش‌ها بیشتر ورود خواهیم کرد.

ضرورت تعامل بیشتر میان کانون پرورش فکری و کانون زبان

یک کانون با عنوان «کانون ما» داریم

همچنین امین کمالوندی معاون توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری گفت: برای ما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کانون زبان ایران دو مجموعه جدا از هم نیستند، ما یک کانون داریم باعنوان «کانون ما».

کمالوندی ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در دوره جدید مدیریتی کانون زبان ایران، بر لزوم همگرایی و هم‌افزایی اعضای کانون پرورش فکری و کانون زبان ایران تأکید کرد.

وی با انتقاد از نگاه برخی مدیران در گذشته، افزود: در گذشته انفکاکی میان این دو مجموعه وجود داشت اما در دوره اخیر این انفکاک از بین رفته که نمونه آن را می‌توان در ارتباط‌ها و تعامل‌های متعدد روزانه بین رییس کانون زبان ایران با معاونان و مدیرعامل کانون پرورش فکری مشاهده کرد.

معاون توسعه و مدیریت منابع کانون بیان کرد: هر چند هنوز در برخی از استان‌ها شاهد این جریان هستیم، اما امیدوارم بعد از این جلسه و با تبادل نظر، این موضوع در استان‌ها نیز مرتفع شود. همه ما در «کانون ما» وظایفی برعهده داریم که بخش آموزش آن به کانون زبان ‌ما و بخش پرورش فکری و عقلی آن به کانون پرورش ما متعلق است.

کمالوندی با تاکید بر ایجاد تعامل بیشتر میان دو مجموعه گفت: مدیران‌کل کانون پرورش فکری و مدیران استانی کانون زبان ایران مدافع «کانون ما» هستند. همه ما باید در استان‌ها در راستای زبان و زبان‌آموزی تلاش کنیم و نباید میدان را به سایر مجموعه‌های خصوصی آموزش زبان واگذار کنیم زیرا ما یک نشان هستیم و خانواده‌ها به جهت ریشه‌دار بودن کانون زبان‌مان به ما اطمینان بیشتری دارند. ما میراث‌دار نشان بزرگی هستیم و باید تمام تلاش‌مان را برای حفظ آن انجام دهیم.

تجهیز و زیباسازی مراکز آموزشی، بهره‌مندی از شیوه‌های تبلیغاتی موثر در شبکه‌های اجتماعی، بهره‌گیری از فضاهای خالی کانون پرورش فکری و تعطیلی برخی از مراکز آموزشی زیان‌ده از دیگر موضوع‌هایی بود که کمالوندی به آن‌ها اشاره داشت.

وی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: ما در کانون سه سیاست نوجوان‌محوری، مرکزمحوری و مخاطب‌محوری را دنبال می‌کنیم، به نظر می‌رسد که مخاطب‌محوری باید شعار کلی و اصلی «کانون ما» باشد زیرا اگر مخاطب نباشد ما وجود خارجی نخواهیم داشت.

ضرورت تعامل بیشتر میان کانون پرورش فکری و کانون زبان

رونمایی از سند تحول کانون زبان ایران، گام دوم، قدردانی از همکاران برتر سال ۱۴۰۲ کانون زبان ایران و... از دیگر برنامه‌هایی این گردهمایی یک روزه بود.

یادآوری می‌شود گردهمایی مدیران ستادی و استانی کانون زبان ایران روز دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران برگزار شد.

ضرورت تعامل بیشتر میان کانون پرورش فکری و کانون زبان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =