تمبر «بازار تئاتر کودک و نوجوان» رونمایی می‌شود

مجید امرایی، دبیر بازار تئاتر کودک و نوجوان، در نشست رسانه‌ای این رویداد که صبح روز سه شنبه(28 خرداد) در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، از رونمایی تمبر بازار خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نشست با حضور صدیقه حسن‌زاده، رییس بازار و مدیر مرکز ملی اسیتژ ایران و مجید امرایی، دبیر بازار تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد.  
در ابتدای این نشست صدیقه حسن‌زاده، درباره مرکز ملی اسیتژ توضیحاتی ارایه داد و گفت: چهار دهه است اسیتژ با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت دارد و عملکرد و فعالیت کانون نشان‌دهنده جایگاه ویژه تئاتر کودک و نوجوان در این مرکز است.
وی با بیان این که اسیتژ تلاش کرده به مباحث نظری و علمی نگاه ویژه‌ای داشته باشد، گفت: برنامه بازار نیز در راستای مباحث علمی و تخصصی پیش بینی شده و برای نخستین بار است که در بین کشورهای عضو اسیتژ اتفاق می‌دهد.
حسن زاده تئاتر را یک شاخه تخصصی و از جمله‌ محصولات فرهنگی دانست که باید در دسترس مخاطبان و خانواده‌ها قرار بگیرد و گفت: با تئاتر کودک و نوجوان به عنوان محصولی مواجهیم که در قالب‌های مختلف چون فیلم، اجرای صحنه و عروسک قابل عرضه است.
مدیر ملی مرکز اسیتژ ایران برگزاری بازار تئاتر را در مسیر تحقق سه هدف «ایجاد فضای مناسب برای داد و ستد»، «آشتی مخاطبان با مقوله تئاتر کودک و نوجوان» و «توجه به تئاتر به مثابه یک محصول فرهنگی» دانست.
وی درباره‌ی شعار بازار(امروز، کودکی را به تئاتر ببریم) توضیحاتی ارایه داد و تصریح کرد: برای انتخاب شعار بازار یک زمان‌بندی سه ساله در نظر گرفته شده که تمام مراکزی که در کشورهای مختلف عضو اسیتژ هستند تمرکز و فعالیت خود را بر آن گذاشتند و آن دسترسی آسان به تئاتر است. تلاش داریم در بازار با شعار انتخابی، تئاتر در دسترس خانواده‌ها و اولیای تربیتی قرار بگیرد. برای این فعالیت چشم‌انداز بلند مدت در نظر گرفته شده چون رسالت کانون و اسیتژ نگاه تخصصی و براساس مبانی نظری بلند مدت است.  
در ادامه، مجید امرایی توجه به مباحث علمی و پژوهشی، جنبه های خلاقانه و مبتکرانه آثار، حضور متنوع سازمان و نهادها، توجه به مخاطب محوری، جامع‌نگری بازار و نگاه ملی با چشم‌انداز بین‌المللی را از شاخصه‌های مهم بازار دانست.
وی با بیان این که بازار در هفت بخش برگزار می‌شود درباره برنامه‌های پیش‌بینی شده، اظهار داشت: برای بازار تئاتر کودک و نوجوان برگزاری 12نشست تخصصی، اجرای 7 اثر صحنه‌ای، 6 نمایش محیطی، ارایه 11 مقاله تخصصی در سمینار، برگزاری 6 کارگاه تخصصی، اجرای 3 اثر در بخش رادیو نمایش و برپایی 50 غرفه با محصولات مرتبط با کودک و نوجوان تدارک دیده شده است.
این پژوهش‌گر از فروش محصولات و ثبت عروسک با 25 درصد تخفیف در بازار تئاتر کودک و نوجوان گفت و ادامه داد: معرفی و رونمایی از 8 عروسک باستانی با قدمت هزار ساله که مشابه سازی شده، حضور 15 سازمان و نهاد از جمله حوزه هنری، بهزیستی و آموزش و پرورش، نشریات مرتبط با تئاتر مقاومت، رونمایی 5 عنوان کتاب تخصصی و چندین نمایش‌نامه و معرفی بیش از 65 عروسک ابتکاری الهامی از جمله برنامه‌هایی است که  برای علاقه‌مندان و مخاطبان در ایام بازار پیش بینی شده است.
این نمایش‌نامه‌نویس درباره برنامه‌های دیگر بازار توضیح داد: در بازار تئاتر کودک و نوجوان شاهد حضور نمایندگان 10 کشور هستیم. سمینار تئاتر ملل برگزار خواهد شد و همچنین تمبر بازار آماده شده که رونمایی می‌شود و با تخفیف ویژه به فروش می‌رسد. از بهترین‌های هر بخش نیز تقدیر ویژه خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با توجه به آموزش مربیان کانون در سراسر کشور و مربیان سازمان‌های دیگر کارگاه‌های تخصصی برای ارتقای سطح علمی و آموزشی درنظرگرفته شده است. 
بهزاد صدیقی، کارشناس نشست‌های تخصصی بازار تئاتر کودک و نوجوان نیز در این نشست توضیح داد: 12 نشست تخصصی طی چهار روز از 9 تا 12 تیر برگزار می‌شود. سه نشست مهم در قالب میزگرد برگزار خواهد شد و به مباحثی پرداخته می‌شود که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در نشست ویژه ادبیات نمایشی کودک در روز نخست بازار 15 نمایش‌نامه با حضور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به همراه علی گنج کریمی، معاون تولید کانون رونمایی و نقد و بررسی خواهد شد. برای نخستین بار نیز از نظرات دو مخاطب کودک و نوجوان در نقد و بررسی نمایش‌نامه بهره‌مند خواهیم شد.
وی که سردبیر فصل‌نامه تجیر است، افزود: این فصل‌نامه در آخرین روز بازار رونمایی می‌شود و نشریه‌ای تخصصی و جدی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان به شمار می‌آید. ادامه نشست با پرسش و پاسخ ادامه یافت و حسن زاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اعزام گروه ‌های نمایشی به خارج از کشور، توضیح داد: اسیتژ پل ارتباطی 86 کشور عضو سازمان است و قرار نیست فقط اعزام را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهد بلکه این مساله یکی از کارهایی است که انجام می‌دهد.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر موازی کاری برای برپایی بازار تئاتر و جشنواره‌های مرتبط با تئاتر کودک و نوجوان گفت‌: نباید در پی یک متولی در تئاتر باشیم. سیاست متولیان تئاتر در یک مسیر نیست. جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و برنامه‌های کانون موازی کاری ندارند بلکه جشنواره تئاتر کانون رویداد هنری کودک برای کودک است و در جشنواره همدان بزرگ‌سالان برای کودک و نوجوان آثاری را تولید می‌کنند. اصل فعالیت یکی است ولی در اجرا نگاه‌ها متفاوت است. همچنین پایه اصلی جشنواره رقابت است و رقابت در فضای مسابقه‌ای شکل می‌گیرد در حالی که در بازار این چنین نیست و به غیر از اجرا، محصولات تئاتری و خروجی‌های یگ گروه نمایشی در شیوه‌های مختلف مدنظر است.
حسن زاده در پاسخ به پرسشی که بر عروسکی بودن بازار تئاتر کودک و نوجوان تاکید داشت، گفت: دو سازمان یونیما و اسیتژ در کشور وجود دارد که در حوزه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت دارند. محور فعالیت اسیتژ نگاه تخصصی به مقوله تئاتر برای کودک و نوجوان است و مخاطب خود را در تکنیک محدود نمی‌کند.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر فراموشی چاپ و انتشار کتاب پس از یک رویداد هنری اظهار داشت: تمام آثاری که اسیتژ در ایام بازار منتشر می کند خروجی فعالیت سال گذشته (1391) است که دست‌آورد نشست‌های تخصصی و سمینار محسوب می‌شود و با نگاه علمی تالیف شده است. فصل‌نامه تجیر نیز مجوز گرفته و در بازار با سردبیری بهزاد صدیقی منتشر می‌شود. تلاش اسیتژ این است که فعالیت‌های تخصصی خود را مطرح کند و با تشکیل گروه علمی بر این محوریت تاکید بیشتری دارد.
امرایی نیز در پاسخ به موازی کاری رویدادهای هنری کانون ویژه تئاتر کودک و نوجوان با دیگر جشنواره‌ها گفت: موازی کاری به کلیت تئاتر ضربه زده است ولی در کانون رویکرد تئاتر کودک و نوجوان آموزش محور است و با دیگر سازمان و نهادها تفاوت دارد. رویکرد بازار، آموزشی و کاربردی است و از عمده سازمان و نهادها در این رویداد هنری حضور دارند. یکی از اهداف بازار دوری از موازی کاری است و بحث اقتصادی و آموزشی مدنظر است. فعالیت یگ گروه نمایشی با اجرا تمام نمی‌شود نمایش‌نامه، موسیقی، فیلم و عروسک‌های نمایش قابل عرضه است. همچنین بازار نقطه عطفی است که از جشنواره زدگی فاصله بگیریم.
بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» از 8 تا 12 تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.