بازار تئاتر کودک و نوجوان رویکرد مشاوره‌ای داشته باشد

زهرا شایان‌فر، کارگردان تئاتر، می‌گوید: بازار تئاتر کودک و نوجوان و مرکز اسیتژ در رویکرد مشاوره‌ای می‌تواند مسیر حرکت گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان را هموار کنند زیرا زمان نشان داده که گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان بدون توقف پیش می‌روند و مسایل را هر چند دیر پشت سر می‌گذارند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شایان‌فر با این توضیح که تئاتر کودک و نوجوان با همه اقشار جامعه سروکار دارد، گفت: بازار که گردهم‌آیی فعالان عرصه تئاتر کودک و نوجوان است با استقبال اقشار مختلف روبرو خواهد شد. اگرچه جنبه‌های سرگرمی این گونه برنامه‌ها بیشتر به چشم می‌آید ولی در بطن خود نوعی از آموزش را دارد. همین که والدین گستردگی شیوه‌های اجرایی، تکنیک‌های عروسکی و کارکرد تئاتر را ببینند، اهمیت آموزش تئاتر را بیشتر درک کرده و نگاه علمی‌تری به این هنر خواهند داشت.
 وی ادامه داد: وقتی از واژه محصولات صحبت می‌شود نباید از یاد برد که مجموعه‌ای گسترده از تولیدات هنر نمایش را مدنظر داریم که تولید تئاتر یکی از بخش‌های آن است. بیشتر دانش‌آموختگان تئاتر در سال‌های تحصیل و ورود به عرصه تئاتر حرفه‌ای، با به کارگیری آموخته‌های خود در زمینه تولید محصولات کمک آموزشی و عروسک‌سازی کسب درآمد کردند ولی از آنجا که این اقدام‌ها فردی و غیر متمرکزند کمتر مورد توجه قرار گرفته و همچون شمع‌هایی کم فروغ، گاه و بی گاه درخشیدند و اغلب در ورطه مسایل مالی و سفارش‌های فصلی به فراموشی سپرده شدند.
این نمایشنامه‌نویس با بیان این که بازار تئاتر کودک و نوجوان می‌تواند مجموعه فعالیت‌ها و تجربه‌هایی که پیش از این انجام شده را به نمایش بگذارد، افزود: این بازار می‌تواند دستاوردهای تازه را معرفی کند و این رویکرد را مهم‌ترین کارکرد بازار در بین هنرمندان و دانشجویان تئاتر می‌دانم.
وی با بیان این‌که در پرونده کاری هر یک از گروه‌های تئاتر و حتی سابقه فعالیت شخصی هر یک از هنرمندان تئاتر عروسکی و کودک و نوجوان که جستجو شود می‌توان مواردی از تلاش‌هایی که در راستای تولیدات نمایشی در قالب ارایه فیلم، آموزش و ساخت عروسک انجام دادند را دید، اظهار داشت: اگرچه در زمانی کوتاه مسایل مالی گروه یا شخص حل شده ولی کمتر رنگ استمرار به خود گرفته تا فعالیتی منسجم و مدون را رقم بزند. شاید اقدام اسیتژ در شکل‌دهی به بازار تئاتر بتواند ارتباط تولید کنندگان محصولات تئاتری با اقشار مختلف مردم را در پی داشته باشد ولی نباید به آن هم‌چون بازارچه‌ای فصلی نگاه کرد که برای یک مرکز آمار و یا شرکت کنندگان یک مغازه باشد.
شایان‌فر با این توضیح که بازار باید برنامه‌ای منسجم برای رصد فعالیت شرکت کنندگان داشته باشد و آن‌ها را به حال خود رها نکند، تصریح کرد: هر هنرمند به تنهایی و با هزینه شخصی نیز می‌تواند محصولاتی را تولید کرده و ارایه دهد ولی آنچه تاکنون وجود نداشته است ارزیابی تخصصی محصولات نمایشی، معرفی آن‌ها به عرصه حرفه‌ای، بازاریابی و سرمایه‌گذاری روی بهترین محصولات تولید شده، است؛ امیدوارم این بازار افقی به همین وسعت را در برنامه خود دیده باشد.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: در تمام سال‌هایی که جسته و گریخته عروسک ساخته‌ام، درس دادم و یا نمایشی را اجرا کردم آرزویی بزرگ در ذهن داشتم و آن این بود که ای کاش در کنار هر هنرمند مشاوری متخصص که تئاتر مسئله‌اش باشد وجود داشت تا از تکرار مکررات جلوگیری می‌کرد. این گونه شاید کمتر شکست می‌خوردم و بهتر از فرصت‌ها و تخصص‌هایی که داشتم استفاده می‌شد.
وی اضافه کرد: بازار تئاتر کودک و نوجوان و مرکز اسیتژ تنها در همین رویکرد مشاوره‌ای می‌تواند مسیر حرکت گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان را هموار کنند زیرا زمان نشان داده است که گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان بدون توقف پیش می‌روند و مسایل را هرچند دیر پشت سر می‌گذارند.
شایان‌فر که در بخش دستاوردهای نو کارگاه «ریتم و مشارکت در تئاتر ویژه کودک و نوجوان» را در روزهای بازار برپا می‌کند، درباره این کارگاه توضیح داد: یکی از فعالیت‌های گروه تئاتر «چلتکه» به سرپرستی خودم در این بازار است که براساس طرح نمایشی «جادوی پاهای من» برنامه‌ریزی شده. در این کارگاه قصد داریم مفهوم ریتم را برای شرکت کنندگانی که از بین کودکان و نوجوانان انتخاب شدند مطرح کنیم و با جذب همکاری آنها در بازآفرینی و خلق ریتم‌های مختلف درک بهتری از ریتم و حرکت بسازیم. در این تجربه به شکلی از مشارکت در تئاتر پرداخته می‌شود که در اجرای نمایش «جادوی پاهای من» از آن استفاده خواهم کرد. از این رو کارگاه ریتم و مشارکت ارتباطی دو سویه از آموزش برای ما و شرکت کنندگان خواهد بود.
وی گفت: این کارگاه در غرفه‌ای که گروه تئاتر «چلتکه» در بازار به همراه محمد کنگرانی، حسام کلانتری و منیر چراغی که چند تجربه گذشته مشترک در زمینه تئاتر محیطی و شورایی با یکدیگر داشتیم برگزار خواهد شد.
شایان‌فر افزود: علاوه بر این کارگاه، گروه «چلتکه» فعالیت‌های متنوع آموزشی دیگری نیز در بازار تئاتر دارد. در غرفه‌ای که به این گروه اختصاص داده شده کودکان «شخصیت‌سازی با پارچه و وسایل بازیافتی» را تجربه خواهند کرد. این گروه تئاتری دو نمونه عروسک نمایشی ویژه کودکان و نوجوانان را نیز طراحی و الگوسازی کرده است که از شخصیت‌های نمایش خیمه‌شب‌بازی ایرانی گرفته شدند. برای این بازار دو نمونه شخصیت نمایشی را آماده شده که در بازار معرفی و عرضه می شود.
 بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» از 8 تا 12 تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.