کد خبر: 219461
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶
تاکید یک عروسک‌ساز بر پرهیز از تکرار در ساخت عروسک

فرزانه بابایی، از طراحان عروسک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کارگاه «عروسک سازی و نقاب سازی» که صبح یکشنبه (9تیر) هم‌زمان با بازار تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد بر ساخت عروسک با نگاه متفاوت و پرهیز از تکرار تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کارگاه «عروسک سازی و نقاب سازی» فرزانه بابایی، طراح عروسک کانون با حضور هنرجویان و تعدادی از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از استان‌های مختلف در پلاتوی شماره 2 مرکز تئاتر کانون برگزار شد.
در این کارگاه نحوه‌ی ساخت عروسک با مصالح ساده مانند مقوا آموزش داده شد.
بابایی به هنرجویان حاضر در این کارگاه، گفت: قرار است با شکل ساده عروسک قیفی بسازیم ولی برای همین شکل ساده نیز نباید به شیوه‌های‌ از پیش تعیین شده بسنده کرد. به عنوان نمونه می‌توان درباره میزان بسته‌شدن قیف و حجم آن، شکل‌های مختلف را امتحان کرد تا بر اساس حجم قیف عروسک‌های متفاوت ساخته شود.
به اعتقاد بابایی، حتی در ساخت عروسک به ساده ترین روش نیز باید گونه‌های مختلف، شکل پردازی را امتحان کرد و دگرگونه اندیشید.
وی افزود: مقوا ابزار بسیار ساده‌ای برای ساخت عروسک است و امکاناتی محدود دارد که یک سازنده عروسک باید با روش‌های مختلف و امتحان شکل‌های گوناگون، به امکانات گوناگون آن فکر کرد.
در این کارگاه هنرجویان با ابزار ساده‌ای چون مقوا، قیچی، چسب و با الهام از چند عروسک قیفی موجود، بر اساس خلاقیت خود به ساخت عروسک‌های فانتزی پرداختند. فرزانه بابایی در حین ساخت عروسک، هنرجویان را به امتحان روش‌ها و شکل‌های مختلف تشویق می‌کرد تا از کلیشه‌های ذهنی خود دور شده و به نخستین شکل ساخته شده راضی نشوند. برای نمونه او به یکی از هنرجویان که سرگرم ساخت یک عروسک قیفی به شکل قیف بود پیشنهاد داد گونه‌های فانتزی از گوش را برای عروسک خود امتحان کند تا بدین‌گونه یک فیل جدید و خلاقانه داشته باشد.