میهمانان خارجی جشنواره قصه‌گویی رضوی در راه اصفهان

ده قصه‌گو و یک میهمان از کشورهای خارجی برای شرکت در چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی امام رضا علیه‌السلام به ایران سفر کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این جشنواره طی روزهای 23 و 24 شهریور با حضور 20 قصه‌گوی ایرانی و 10 قصه‌گوی خارجی در مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان اصفهان برگزار می‌شود.
به گفته‌ی مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، قصه‌گویان خارجی که اکنون برای شرکت در هفته‌ی فرهنگ رضوی در شهر قزوین به‌سر می‌برند از کشورهای کانادا، آلمان، هند، عراق، پاکستان، لبنان، آذربایجان و افغانستان و 1 میهمان از کشور فلسطین(غزه) در این جشنواره حضور دارند.
محسن حموله در این‌باره تاکید کرد که با پیگیری‌های این مدیریت فراخوان جشنواره را به 7 زبان دنیا ترجمه و به مخاطبان جشنواره در سراسر جهان ارسال کرد که پس از آن بیش از 30 قصه‌گو از 20 کشور جهان برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کردند که از بین آن‌ها 16 داوطلب به دبیرخانه جشنواره معرفی و در نهایت 10 قصه‌گو برای شرکت در جشنواره اصفهان انتخاب شدند.
وی یادآور شد این میهمانان اکنون برای شرکت در برنامه روز جهانی کشورهای اسلامی، جشنواره بازی و اسباب بازی و برنامه هفته فرهنگ رضوی به میزبانی شهرداری قزوین در این شهر حضور دارند و پس از آن به اصفهان و به مشهد مقدس اعزام می‌شوند.
حموله همچنین گفت: امسال تمامی میهمانان خارجی جشنواره مسلمان‌اند و در بین آن‌ها بانوی کانادایی قصه‌ای با عنوان" سوپ سنگ" را درباره‌ی شیوه رفتاری و الگوی اخلاقی امام هشتم و نیز قصه‌گوی آذربایجانی از باکو قصه خانم " بی‌بی هیبت" خواهر امام را نقل خواهد کرد.
 
جشنواره، منتظر خانواده‌های اصفهانی
پیشتر سیدحامد عسگری‌فر دبیر چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی  نیز در نشستی خبری از خانواده‌های اصفهانی دعوت کرد تا به همراه فرزندان خود در این رویداد فرهنگی‌مذهبی شرکت کنند.
وی همچنین گفت: پس از بررسی 4100 قصه رضوی در استان‌ها، 785 قصه به دبیرخانه استان اصفهان ارسال شد که هیات داوران در بخش نوجوانان، مربیان و شرکت‌کنندگان آزاد این آثار را مورد ارزیابی قرار داد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان از برگزاری برنامه‌های جنبی جشنواره نیز خبر داد و بیان کرد: نمایشگاهی با موضوع سیره رضوی و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) و کارگاه تخصصی روش‌های قصه‌گویی مذهبی نیز با حضور اساتید دانشگاه تهران در ایام جشنواره برگزار خواهد شد.
در ادامه این نشست پروین بصیرپور مدیر اجرایی جشنواره عنوان کرد: کارگاهی آموزشی با موضوع روش‌های اجرای قصه‌های مذهبی و همچنین تفاوت قصه‌گویی با روایت‌گری در جشنواره برپا می‌شود.
 وی گفت: این کارگاه‌های آموزشی با حضور دکتر محمد رضا سنگری از استادان دانشگاه تهران ویژه مربیان کانون برگزار خواهد شد.
مدیر اجرایی جشنواره افزود: یک نشست شبانه برای تبادل تجربه قصه‌گویان خارجی با قصه‌گویان حاضر در جشنواره برگزار می‌شود.
 
کدام قصه‌گو با چه‌ قصه‌ای به اصفهان آمده است؟
در این میان در بخش مربیان کانون سمیه امیری با قصه‌ معامله از استان لرستان،  مریم امینی با قصه برنج لنجان اصفهان، فرزانه بدرپور با قصه‌ی گره‌ی چهارم البرز، سمیه پاک نژاد با قصه‌ی شب به یاد ماندنی از یزد، مرضیه توکلی با قصه‌ی روایت باران از اصفهان، معصومه جلالیان با آرزوی زیارت از خراسان جنوبی ، وحید خسروی با قصه‌ی مسجد گوهرشاد از کرمانشاه، آسیه رحمتی با قصه‌ی یا ضامن آهو از خوزستان، مریم سامی با قصه‌ی ماهک و پرنده از اصفهان، صادق کیانی مقدم با قصه خادم الرضا از ایلام، ساغر لطفی‌نژاد با قصه‌ی زائر از تهران و هیوا ملکی با قصه‌ی دریا از کردستان با یک‌دیگر رقابت می‌کنند.
در بخش نوجوان نیز 8 قصه‌گو برگزیده‌ی نهایی هستند که از 5 نفر آن‌ها در جشنواره حضور دارند و از 3 نفر دیگر تقدیر خواهد شد.
 رسول مختاریان از سمنان، زینب سهامیان از یزد، نسترن جواد‌نیا از کرمانشاه، علیرضا مرد‌علی از تهران و مریم دهقان‌نژاد از اصفهان به ترتیب قصه‌‌های جاده پر پیچ و خم، نذری، رد پا، چهان پهلوان تختی و بوی خوش مادر را روایت می‌کنند.
از مریم طالبی از چهار محال و بختیاری ، آناهیتا محلفی از هرمزگان و مائده رنجبر از گیلان با قصه‌های رج به رج، خورشید شب و درخت آرزوها نیز در این بخش قدردانی خواهد شد.
بخش آزاد: در این بخش 3 قصه گوی برگزیده نهایی شدند که در جشنواره همراه با دیگر قصه گوها به اجرای قصه های خود خواهند پرداخت.
در بخش آزاد نیز به ترتیب قصه‌های مسافر غریب، معجره نخلستان و چاووشی توسط محمود محمدی از استان مرکزی، رویا بهادری از خوزستان و محمد علی قنبری‌فرد از اصفهان روایت خواهد شد.