به گزارش ادارهکل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، اصغر باقرزاده در حاشیه برگزاری دوره آموزشی ثبت و مستندسازی در کانون خراسان رضوی با بیان این مطلب گفت: دانش و اطلاعات ترکیب شده با تجربه تفسیر است و خِرد و دانش کلنگر حاکم بر رفتارها و تصمیمهاست.
وی در ادامه به تعریف دانش آشکار و دانش ضمنی پرداخت و گفت: دانش آشکار دانشی است که قابل کدگذاری است و میتوان آن را به سادگی پردازش و منتقل کرد اما دانش ضمنی، دانشی شخصی است که از راه تجربه، مشاهده و تقلید به دست میآید و به سادگی در چرخه یادگیری سازمانی قرار نمیگیرد.
باقرزاده ثبت تاریخی و علمی موفقیتها، دستآوردها و مراحل رشد سازمان، فراهم آمدن زمینه آموزش فرهنگ سازمان به نسلهای بعد، فراهم شدن زمینه مرور رویدادهای گذشته و ایجاد امکان ارزیابی عملکرد سازمانی را از مزایا و منافع مستندسازی تجربهها، عنوان کرد.
وی کاربردی بودن تجربه، هدفمند بودن، افزایش فرصت یادگیری، جذابیت، بیان جزئیات و دربرگیری اطلاعات زمینهای و در جریان قراردادن خواننده را از ویژگیهای یک تجربهنگاری خوب مطرح کرد و از کارکنان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواست ضمن تشکیل گروه و گفتوگو درباره تجربههایشان از ابزارهای مدیریت دانش به خوبی استفاده کنند.
دوره آموزش ثبت و مستندسازی تجربه فعالیتهای فرهنگی به مدت ۳۲ ساعت برای مربیان مسوول مراکز فرهنگیهنری کانون استان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.
غلامعلی کیومرثی مدرس این دوره نیز به ارزش و اهمیت نوشتن در متون اسلامی و ارزش تجربهها از نگاه روایتهای اسلامی اشاره کرد و گفت: تجربه و آزمودن، موضوعی علمی است اما خاطره جنبه شخصی دارد.
وی آشنایی اجمالی با نرمافزارهای کاربردی در زمینه ثبت تجربهها و یادداشتبرداری را از ضرورتهای کار یک مستندساز دانست و گفت: مربیان کانون باید برای ثبت تجربهها و مستندسازی با نرمافزارهای مختلف این حوزه آشنایی داشته باشند.
این دوره از روز دوشنبه اول آبانماه به مدت سه روز در مشهد برگزار شد و اصغر باقرزاده مدیرکل آموزش و پژوهش کشور و غلامعلی کیومرثی کارشناس مسوول سابق و مدرس دورههای آموزشی کانون، تدریس این دوره را برعهده داشتند.