آخرین نشست انجمن قصه‌گویی کانون گلستان با موضوع«نقالی و پرده‌خوانی»

بیست‌ودومین جلسه مجازی انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری گلستان با مشارکت اعضا و مربیان استان‌های سمنان و خراسان‌شمالی و با موضوع«نقالی و پرده‌خوانی» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، و به گفته‌ی مریم آریافر، مسئول انجمن قصه‌گویی، موضوع این نشست در پی برنامه‌ریزی‌های قبلی برای اجرای مهرواره نقالی که یکی از برنامه‌های کانون در سال ۱۴۰۰ می‌باشد، طراحی و به مدرسی محمد جهان‌پا، کارگردان، نقال و پرده‌خوان  اجرا شد.

جهان پا در ابتدا با اشاره به هنر نقالی و وجوه ارتباطی آن با قصه گویی به ارائه توضیحاتی در این خصوص پرداخت.

کارگردان نمایش "افسانه ماردوش" در ادامه به استفاده صحیح از ابزار در نقالی اشاره کرد و بیان داشت: اگر نقال بخواهد در هنر خود تغییری ایجاد کرده و نقالی را از آن خود کند، باید ابتدا ابزار و مقدمات آن‌را به خوبی بشناسد.

وی در ادامه در خصوص گروه سنی در نقالی توضیح داد: شاید فرض عموم بر این باشد که نقالی دشوار است ولی این هنر وزن شعری خاصی دارد که خواندن را بعد از مدتی آسان می‌کند و دشواری‌های آن از بین می‌رود.

انتخاب متن درست، صحیح و درست‌خوانی در نقالی، اصول پرده‌خوانی، انواع نقالی و تفاوت آنها، نحوه اجرا، نوع پوشش نقال از دیگر مباحثی بود که در این نشست مجازی مطرح شد.

در این نشست همچنین مدرس کارگاه متنی را در اختیار اعضا گذاشت تا اعضا آن‌را به‌صورت نقالی اجرا کرده و در این نشست مورد بررسی قرار گیرد.

در انتها با توجه به علاقمندی حاضرین، قرار شد جلسات تکمیلی در آینده برگزار شود.

بیست‌ودومین جلسه مجازی انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان با مشارکت استان‌های سمنان و خراسان شمالی و با موضوع«نقالی و پرده‌خوانی» در تاریخ‌های ۲۳ و ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =