به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، نویسندهی کتاب «غاغولی، غول غاغولی» که در پانزدهمین نشست مجازی گروه حال خوش خواندن کانون پرورش فکری خوزستان، با موضوع نقد و بررسی همین کتاب حضور داشت با بیان این مطلب گفت: کودکان و نوجوانانی که کتاب می خوانند قطعاً بهتر زندگی را میفهمند، زیرا تجربهی جهانبینی و زیستی نویسنده و دیگران را با خواندن و بدون پرداخت هزینهی سنگین، دریافت کرده و میتوانند انسانهای عمیقتری شوند که مسائل و مشکلاتشان را بهتر حل کنند.
این نویسنده و پژوهشگر با اعتقاد به اینکه، میتوان در داستانهای کودک به آثار تکمحوری با گروه سنی و مکان و زمان خاص اکتفا نکرد و به محتوای روایت، لایههای زیرین با مسائل عمیقتر افزود اظهار داشت:آنچه در داستان «غاغولی، غول غاغولی» و در پس روایت اصلی در حال شکلگیری است القای این مفهوم مهم است که، شخصیتهای دارای هویت فردی و انسانهایی که مقلد محسوب نمیشوند، نیازها و علایق خود را بهتر میشناسند و متفاوت میاندیشند و عمل میکنند، پس میتوانند زیست بهتری داشته باشند.
او توضیح داد: کنشها و واکنشهای شخصیتهای بزرگسالی که فاقد هویت فردی شدهاند، در کتاب «غاغولی، غول غاغولی»، بیانگر این مفهوم به کودک است که افرادِ رها از تقلید و روزمرگی، انسانهای قابل اعتمادتری هستند، کسانی که باارادهی مستحکمتری مسیر سخت زندگی را طی میکنند، چون میدانند که هستند و چه میخواهند و میتوانند باعث رونق و توسعهی جامعهی بشری شوند.
مدرس کارگاههای داستاننویسی کشور که در جمع مربیان ادبی، فرهنگی و هنری مراکز کانون خوزستان سخن میگفت در ادامه ضمن اشاره به اینکه داستان «غاغولی، غول غاغولی»، گرهگشایی داستانی به شکل کلاسیک ندارد و با پایان باز و چرخهای که در متن آن شکل میگیرد کودک را به تفکر و تعمق و پرسشگری وامیدارد، تأکید کرد: نمیتوان در تائید یا رد ارتباط تقسیمبندی سنی با گیرایی محتوای کتابها، نظری با قاطعیت داد، زیرا بخش عمدهای از دریافت مطالب، بستگی به خود مخاطب و سطح ادارک او دارد.
او تشریح کرد: کودک کتابخوان کودک عمیقتری است و فرمهای پیچیدهتر را بهتر دریافت میکند. از طرفی باید بدانیم که یکی از کارکردهای داستان، ارتقاء قدرت درک مخاطب و پرورش خلاقیت و کشف در ذهن او است.
ایبُد ایجاد زمینهی پرسشگری در ذهن مخاطب را یکی از اهداف خویش بهعنوان نویسنده عنوان کرده و خاطر نشان کرد: ادبیات با زیبایی همراه است و زیباییشناسی در ادبیات با مستقیم گویی در تضاد است، هنگام نوشتن وقتی به لایههای عمیقتر فکر میکنیم و مفاهیم اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی را وارد اثر میکنیم، به آن ثروتی را اضافه میکنیم که شامل جهانبینی و تجربهی زیستی نویسنده است که ناخودآگاه به مخاطب منتقل میشود.
او اضافه کرد: گاهی مطالب میتوانند در ذهن مخاطب رسوب کنند و بعدها در زندگی او جلوهگر شوند و توانایی او را در تصمیمگیری صحیح ارتقاء دهند.
بر اساس این گزارش، این نشست با نقد و بررسی کتاب «غاغولی، غول غاغولی» توسط مربیان کانون خوزستان ادامه پیدا کرد و لیلا سپهری، طیبه پور بصیری، پوران الهی فر، زینب خورشیدی، سکینه ظهراب زاده، بهنوش بساک کاظمی، الهه آریان فر و لیلا زکی، به بیان نقطه نظرات خود پیرامون این کتاب پرداختند.
پانزدهمین نشست نقد کتاب، به سرپرستی ثریا عبدی، مربی ادبی با موضوع بررسی کتاب «غاغولی، غول غاغولی»، نوشته ی طاهره ایبُد با حضور مؤلف کتاب، کارشناسان فرهنگی، هنری، ادبی و جمع گستردهای از مربیان واحدهای مختلف کانون خوزستان بهصورت مجازی برگزار شد و با پاسخگویی و بیان نظرات مؤلف کتاب در مورد نقد مربیان به کار خود پایان داد.
گفتنی است: گروه مجازی حال خوش خواندن متشکل از کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان از سوی واحد آفرینشهای ادبی، در تیرماه ۱۳۹۹ آغاز به کار کرده و با برپایی جلسات ماهانهی نقد کتاب، میزبان مربیان علاقهمند به این حوزه از ادبیات است.