کارگاه آموزشی روش‌های انتقال مفاهیم دینی به کودک و نوجوان برگزار شد

باهدف دستیابی مربیان و کارشناسان کانون به اصول و روش‏های انتقال مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان کارگاه آموزشی روش های انتقال مفاهیم دینی به کودک و نوجوان در اداره کل کانون هرمزگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان، کارگاه آموزش روش‌های انتقال مفاهیم دینی به کودک و نوجوان با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید روح الله موسوی کاشانی استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم و کارشناسان و مربیان  مراکز فرهنگی هنری و کارشناسان ستادی کانون هرمزگان برگزار شد.
راحله خادمی کارشناس آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری هرمزگان، هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را دستیابی مربیان و کارشناسان کانون به اصول و روش‏های انتقال مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان دانست و افزود: این کارگاه بصورت حضوری و مجازی و با همکاری بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان برگزار شد و مربیان با  مروری بر آیات و روایات اسلامی، نظرات دانشمندان تعلیم و تربیت و اندیشمندان اسلامی اصول انتقال مفاهیم دینی  به مخاطبان آشنا شدند.
سید روح الله موسوی کاشانی مدرس کارگاه  با بیان اینکه از دیرباز یکی از  رایج‌ترین اشتباهات در آموزه‌های دینی این است که به دنبال بیان چگونگی ها برای مخاطب هستیم  نه چراها،  گفت: در جستجوی این چراها رفتن، انسان را به اضطرار به حرکت در می آورد بطور مثال در گذشته در جواب نماز بخوان می پرسیدیم چطور اما نسل امروز که بسیار باهوش هستند می گویند چرا بخوانم و این دقیقا سبک قرآن است یعنی خداوند اول از چرایی ها شروع می کند و بعد به چگونگی‌های می رسد.  

کارگاه آموزشی روش‌های انتقال مفاهیم دینی به کودک و نوجوان برگزار شد           

وی افزود: ما اکثر اوقات  به رفتار مخاطب گیر  می دهیم در حالی که از این موضوع غافلیم که رفتارها نشات گرفته از نوع  نگرش هستندو منشا اعمال افراد  علایقشان است ، پس برای تغییر رفتارها  باید علاقه ها تغییر دهیم و برای تغییر علاقه ها هم  باید سراغ نوع تفکرشان برویم و نظام ارزش   گذاری شان را تغییر دهیم .
این دانش پژوه سطح ۴ حوزه علمیه  قم در مورد شخصیت پردازی مخاطب در آموزش مفاهیم دینی گفت:  دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که ۹۷ درصد مردم دنیا بدون هدف  زندگی   می کنند و تنها ۳ درصد مردم هدفی در زندگی دارند. و نکته مهم این است که  هدف با آرزو تفاوت دارد.ما انسانها معمولا با آرزوهایمان  زندگی می کنیم اما این داشتن هدف است که سبب بالندگی می شود. انسانهای هدفمند در زندگی خصوصیاتی دارند که اگر بتوانید این خصوصیات را در مخاطبتان زنده کنید شخصیتشان بسیار متفاوت می شود.

سید روح الله موسوی کاشانی در ادامه  با استناد به آبات قرآن واحادیث گفت : یکی  از نکاتی که قرآن به شدت به آن توصیه می کند این است  که کاری کنید که مخاطب،  اول حقیقت درونی و خود وجودی اش را بشناسد و سپس برای این حقیقت درونی ارزش قائل شود. پایه آموزش دینی باید این باشد که توی مخاطب  خیلی ارزشمند هستی پس برای ارزشمندی ات هدف گذاری کن . و این مهم در همه گروه هم سنی هم این مهم قابل انجام است .  در بحث خلاقیت و استعداد یابی نگرش ها را هم در درون خودمان و هم در مخاطبمان تغییر دهیم.

وی سپس افزود : نکته مهم دیگر این است که نگرش ما به آموزه های دینی باید از دریچه محبت باشد.   شاکله  محبت  عجیب است و  قرآن زیبا می فرماید انسان برده محبت هستند. باید اولویت مان در کار فرهنگی جامعه غافل باشد نه جاهل. جاهل کسی است که نمی داند و باید به او یاد دهیم  و غافل کسی است که می داند و انجام نمی دهد و باید به او تذکر دهیم و هنر ما این است که با مهربانی غافلان را به راه بیاوریم. 
وی کرامت نفس مخاطب و عامل بودن خود مربی را بسیار مهم دانست و گفت: بحث کرامت نفس در روایت بسیار مورد تاکید است و ارزش قائل شدن برای طرف مقابل را اساس آموزه های دینی می دانند . همچنین اگر می خواهیم آموزه دینی بدهیم به معنای واقعی کلمه خودمان عامل باشیم. همانطور که  پیامبر (ص) می فرماید : بغیر از زبانتان در مقام عمل نشان دهید که دیندار هستید و این یک هنر بسیار ارزشمند در حوزه تربیت  است. 
این استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ، در پایان منابع مطالعاتی مفید در حوزه آموزه های دینی به کودک و نوجوان معرفی کرد و گفت : در مقوله تربیت کتابهای علی صفایی حائری  معروف به عین صاد، در مقوله نگاه جدید در تربیت دینی کتابهای  محسن عباسی ولد و در حوزه منظومه تربیت خانواده فایل های صوتی استاد تراشیون را معرفی می کنم  و  توصیه من این است که  حتما طبق زیست بوم خودتان ، اطلاعات کسب شده  از این منابع را ادغام و استفاده نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =