اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت هفته نجوم برنامه‌های متنوعی برگزار کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هفته نجوم با شعار «نجوم ‌ایران، همبستگی و تعامل» از ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مراکز کانون سراسر کشور با اجرای فعالیت‌های گوناگون و متنوع برگزار شد. در این گزارش مروری داریم بر برنامه‌های اجرا شده در مراکز استان‌ها:

ویژه‌برنامه‌ رصد «ماه و خورشید» در کانون آذربایجان شرقی

ویژه‌برنامه‌های رصد «ماه و خورشید» به همت مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری تبریز با همکاری دانشگاه تبریز و انجمن نجوم ایاز در سه روز متوالی با استقبال خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان علاقه‌مند همراه بود. این برنامه علمی و پژوهشی به مناسبت هفته نجوم و با شعار «نجوم ایران، همبستگی و تعامل» برگزار شد.

حضور کودکان و نوجوانان علاقه‌مند در پلانتوریوم مرکز علوم و نجوم تبریز، برپایی کارگاه نقاشی و اجرای برنامه علمی رصد ماه و خورشید با حضور کودکان و نوجوانان علاقه‌مند از جمله برنامه‌های هفته نجوم بود.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

شناسایی استعدادهای برتر در زمینه علوم و نجوم از بین کودکان و نوجوانان، معرفی ظرفیت‌های کانون پرورش فکری در زمینه فعالیت نجوم و بهره‌مندی از ظرفیت نیروهای متخصص و مردمی علاقه‌مند در توسعه فعالیت‌های علمی به ویژه نجوم و ستاره‌شناسی برای کودکان و نوجوانان از جمله اهداف اجرایی این برنامه‌هاست که استقبال خانواده‌ها را به همراه داشت.

موزه‌گردی در کانون آذربایجان غربی

به مناسبت روز جهانی نجوم برنامه‌های متنوعی با حضور کودکان، نوجوانان و خانواده‌های آنها به میزبانی موزه کودک ارومیه برگزار شد.

برپایی گنبد آسمان‌نما، موزه‌گردی، ایستگاه کاردستی (ساخت ستاره)، کارگاه مفاهیم نجومی و منظومه شمسی و نقاشی نجومی از برنامه‌های اجرا شده در این روز بود. در بخش دیگری از این برنامه شرکت‌کنندگان ضمن تماشای خورشید و ماه با استفاده از تلسکوپ‌ها در مورد کهکشان راه شیری و اجرام آسمانی اطلاعاتی کسب کردند.

لازم به ذکر است؛ کارگاه‌های نجوم و شناخت اجرام آسمانی از برنامه‌های پیش‌بینی شده کانون پرورش فکری برای فصل تابستان سال جاری است.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

معرفی کتاب «آسمان شب» در کانون اردبیل

در استان اردبیل به مناسبت هفته جهانی نجوم مربی مرکز بیله‌سوار با بیان تاریخچه علم نجوم و اخترشناسی به معرفی شخصیت‌های علمی و ستاره شناسان پرآوازه ایران و جهان پرداخت و اعضا را به مطالعه و کنکاش در مورد فضا و شگفتی‌های آن توصیه کرد.

فضاسازی برای هفته نجوم، معرفی کتاب «آسمان شب»، برگزاری مسابقه ادبی با عنوان «دوست داری در کدام سیاره زندگی کنی؟»، قصه‌گویی از داستان «در این شب»، روخوانی کتاب «چرا زمین گرد است» و آشنایی با تلسکوپ ازجمله فعالیت‌های اجرا شده در این مناسبت بود.

کانون پرورش فکری مرکز نمین نیز به مناسبت هفته جهانی نجوم فعالیت‌های متنوعی ازجمله معرفی کتاب، بازدید از آسمان‌نما، پخش کلیپ و پویانمایی با موضوع خورشید و اجرام آسمانی، برگزاری کارگاه ادبی و نقاشی در راستای علم نجوم، شعرخوانی و نوشتن داستان تخیلی در مورد فضا و برپایی نمایشگاهی از کتاب‌های مرکز با موضوع نجوم را با حضور جمعی از اعضا اجرا کرد.

بر اساس این گزارش در مرکز فرهنگی هنری شماره‌ یک کوثر هم اعضای مرکز با موضوع «علم نجوم در قرآن و احادیث» دورهم گردآمده و بایکدیگر گفتگو کردند که در این کارگاه مربی فرهنگی مرکز ضمن اشاره به سوره‌های متعدد قرآن کریم که در آن‌ها پروردگار متعال از نجوم سخن به میان آورده از اعضا خواست آیات مورد نظر را همراه با معانی آن قرائت کنند.

ساخت ساعت آفتابی و آشنایی با کارکرد آن، معرفی چند عنوان کتاب، تحلیل و تفسیر پوستر و شعار سال نجوم و معرفی حکیم خیام به‌عنوان مبدع تقویم جلالی از برنامه دیگر هفته نجوم در این مرکز بود.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

همچنین شش کلیپ آموزشی و مستند در مورد اندازه سیارات و فاصله آن‌ها، معرفی منظومه شمسی، معرفی مبسوط خورشید و ماه، چگونگی ایجاد شب و روز و فصل‌های سال، چرایی ایجاد اتفاق کسوف و خسوف و... برای اعضا پخش و به سؤالات اعضا در این خصوص پاسخ داده شد.

همچنین در ادامه فعالیت‌های هفته نجوم در مراکز کانون استان اردبیل، برنامه‌ی «بیا به ماه سر بزنیم» در مرکز شماره‌ یک کانون اردبیل اجرا شد.

برگزاری اردوی دو روزه در کانون اصفهان

به مناسبت هفته نجوم در راستای رویکرد نوجوان محوری و مرکز محوری و با هدف تقویت روحیه خداشناسی در فعالیت‌های گروهی، اردوی دو روزه مرکز باغبادران برای اعضای دختر به مناسبت هفته نجوم برگزار شد.

در این اردو ابتدا کارگاه‌های علمی نجوم (معرفی منظومه شمسی، معرفی صور فلکی فصل بهار و قصه‌گویی بارش شهابی برساوش) برگزار شد و شب هنگام اعضای نوجوان دختر مرکز با علم و آگاهی کامل صور فلکی به رصد ماه پرداختند.

بازی و سرگرمی با امکانات موجود در مجموعه چتر نیلی، طبخ و تهیه شام و صبحانه، گرامی‌داشت دهه کرامت، قصه‌گویی دعای باران امام رضا (ع)، کوهنوردی و ورزش صبحگاهی و محفل مولودی خوانی از برنامه‌های نوجوان محور این اردو بود.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

این برنامه با مشارکت و همکاری شهرداری باغبادران، مدرسه و انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان چتر نیلی کرچگان برگزار شد.

ویژه‌برنامه‌ی «رصد ماه» در کانون البرز

هم‌زمان با هفته‌ی نجوم واحد آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری استان البرز با همکاری مرکز مجتمع کانون کرج، ویژه برنامه‌ی علمی-نجومی را برگزار کرد؛ تجلیل از برگزیدگان پویش «البرزشناسی» و گشایش باشگاه پژوهشگران نوجوان، از بخش‌های مهم این برنامه بود.

زینب عاشری، مدیرکل کانون پرورش فکری استان با حضور در این نشست تخصصی ضمن ابراز خوشحالی از حضور نوجوانان در چنین فعالیت‌هایی و تبریک هفته‌ی نجوم از تاثیر این علم بر تقویت نگاه توحیدی در انسان سخن گفت.

پخش فیلم‌هایی با موضوع دیدن ابعاد کیهانی از منظومه‌ی شمسی، خوشه‌های ستاره‌ای کهکشان‌ها، معرفی تلسکوپ «هابل» و شفق‌های قطبی و صحبت در مورد این موارد از دیگر مباحثی بود که مطرح شد.

یکی دیگر از بخش‌های نشست علمی ویژه‌ی هفته‌ی نجوم اهدای کارت عضویت به اعضای نوجوان علاقه‌مند به فعالیت‌های پژوهشی و گشایش باشگاه پژوهشگران نوجوان بود.

معصومه ترکاشوند، کارشناس آموزش و پژوهش کانون در خصوص فعالیت‌های این باشگاه گفت: سعی داریم فعالیت‌های علمی-پژوهشی به صورت منظم و منسجم و با اعضای پایدار ادامه یابد و به همین منظور کارت عضویت باشگاه پژوهشگران نوجوان کانون پرورش فکری را به اعضای علاقه‌مند مراکز کانون استان در این حوزه تقدیم کردیم.

فعالیت‌های دیگری از جمله معرفی شخصیت ابن هیثم دانشمند برجسته اسلامی توسط رها باقری مطلق عضو نوجوان فعال مرکز شماره ۴ کانون کرج و پخش نماهنگ برترین‌های البرزشناسی در این برنامه اجرا شد. اجرای ویژه‌برنامه‌ی «رصد ماه» نیز پایان بخش این نشست بود.

همچنین فعالیت‌های مختلفی به مناسبت هفته نجوم در دیگر مراکز کانون نیز در حال اجراست که تولید پادکست با موضوع معرفی خیام در مرکز هشتگرد و انتشار آن در فضای مجازی از این دست فعالیت‌هاست.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

مرکز مجتمع آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون نیز واقع در کرج با دارا بودن مرکز نجوم مجهز به آسمان‌نما و رصدخانه‌ی تخصصی کارگاه‌های مختلفی را با حضور اساتید این فن برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند.

ایستگاه نقاشی در کانون ایلام

به همت واحد آموزش کانون ایلام در هفته نجوم فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلفی توسط مربیان برای اعضای کودک و نوجوان برگزار شد که مورد استقبال جامعه هدف قرار گرفت.

در این هفته برنامه‌ها و فعالیت‌هایی همچون نشست تخصصی در مراکز شهر ایلام با حضور بیگ‌محمدی دکترای تخصصی نجوم، نمایش فیلم با موضوع نحوه پیدایش زمین و اجرام آسمانی، معرفی کتاب با موضوع و محوریت نجوم، معرفی شخصیت مفاخر ایرانی(حکیم عمرخیام و ابن هیثم و...)، ایستگاه نقاشی با محوریت و موضوع نجوم و اجرام آسمانی، نمایشگاه کتاب‌های مرتبط با علم نجوم و فضا در مراکز، آشنایی با آیات و سوره‌های با موضوع نجوم، قصه‌گویی با محوریت نجوم، آشنایی با پیدایش تقویم جلالی، رصد آسمان شب با تلسکوپ حرفه‌ای با هدایت عضو انجمن نجوم کشور در مراکز فرهنگی هنری شهر ایلام و شهرستان‌های استان برگزار شد.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

برگزاری نمایشگاهی از کتاب‌های منتشر شده در حوزه نجوم در مراکز و رصد آسمان شب با تلسکوپ حرفه‌ای و با هدایت عضو انجمن نجوم کشور مورد استقبال اعضا و والدین و اولیای تربیتی قرار گرفت.

آشنایی با شگفتی‌های کیهان در کانون بوشهر

اعضا کانون پرورش فکری مرکز عالیشهر استان بوشهر طی یک اردوی یک روزه در ابتدا با حضور در آسمان نما و تماشای فیلم‌های نجومی با شگفتی‌های کیهان آشنا شدند.

سپس در کارگاهی در مورد میراث فرهنگی شرکت و از پایگاه میراث فرهنگی در بافت تاریخی بوشهر دیدن کردند.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

نشست تخصصی «فرازمینی‌ها» در کانون تهران

ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت هفته جهانی نجوم توسط مربیان مراکز نجوم در چهار نقطه از تهران برگزار شد.

علاقه‌مندان به آسمان و ستارگان در روز نجوم در مراکز حاضر شده و از آخرین دستاوردهای نجومی در قالب نشست‌های تخصصی مطلع و با دیدن و رصد ماه، با آسمان شب آشنا شدند.

همچنین نشست تخصصی با موضوع «فرازمینی‌ها» توسط حمیدرضا حمید، فعال در حوزه نجوم و عضو گروه جستجوگر دانش بنا به درخواست اعضای نوجوان مرکز، در دماوند برگزار شد. برگزاری کارگاه‌های ترویج نجوم با همکاری گروه جستجوگر دانش با عنوان ساخت شاتل فضایی، عینک‌های سه بعدی برای دیدن مریخ و ساخت ماکت برای درک درست اهله ماه نیز از جمله برنامه‌هایی بود که در مرکز کانون دماوند برگزار شد.

 همچنین رصد ماه در سه نوبت با حضور ۱۵۰ نفر در پشت بام مرکز، حسن ختام برنامه‌های هفته نجوم در مرکز دماوند بود.

هم‌زمان در مرکز رصدخانه زعفرانیه نیز، غرفه‌های ترویج علم نجوم در بوستان زعفرانیه بر پا شد که با استقبال خانواده‌ها و اعضای مرکز روبرو شد.

در بخش دیگر بوستان، مربیان فرهنگی و هنری ضمن اجرای بازی ماز با سیارات و نقاشی‌های گروهی سیارات، با کودکان در مورد اهمیت ستارگان، خورشید و ماه صحبت کردند. در سالن مرکز رصدخانه هم برای علاقه‌مندان، نشست‌های تخصصی با حضور اساتید برجسته برگزار شد.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

سخنرانی کاظم کوکرم روزنامه‌نگار علم و پژوهشگر و مروج علم با موضوع «در ستایش شب و تاریکی»، محمدحسین الماسی منجم آماتور و پژوهشگر با موضوع «گردش به دور ماه» و سعید نظریه با موضوع «سفر به اعماق کیهان»، بازدیدکنندگان را به دنیای کهکشان‌ها و ستارگان برد و در نهایت رصد ماه را با تلسکوپ رصدخانه به تماشا نشستند.

همچنین مرکز علوم کانون پرورش فکری واقع در شرق تهران، ویژه‌برنامه‌های متنوعی برگزار کرد. از بخش‌های جذاب برنامه، نشست تخصصی با حضور غلامحسین رستگارنسب، پژوهشگر علوم نجومی ویژه کودکان و نوجوانان با عنوان «شگفتی‌های دنیای کیهان» بود که با حضور اعضا و خانواده‌ها برگزار شد.

گفتنی است اعضای رصدخانه زعفرانیه با حضور در گنبد مینا روز نجوم را گرامی داشته و به ارائه خدمات رصد، آشنایی با منظومه شمسی و معرفی کانون به بازدیدکنندگان پرداختند.

احداث آسمان‌نمای دیجیتال در کانون چهارمحال و بختیاری

به مناسبت هفته‌ی نجوم و در ایام دهه‌ی کرامت، مراسم کلنگ‌زنی و شروع عملیات ساختمانی اولین و تنها مرکز تخصصی کیهان‌شناسی و آسمان‌نمای کودک و نوجوان در روز پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار گردید.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

در این مراسم مدیرکل کانون پرورش فکری استان چهارمحال و بختیاری ضمن ابراز خرسندی از تسریع شروع ساخت این پروژه به حاضرین گفت: از آنجایی که شهرستان بروجن دارای پتانسیل‌های خوبی در زمینه علم نجوم است، احداث آسمان‌نمای دیجیتال از نیازهای اساسی کودکان و نوجوانان این شهرستان است و مطمئنا ساخت چنین مجموعه‌ای در افزایش سطح آگاهی و دانش علمی کودکان و نوجوانان این منطقه تاثیر بسیاری خواهد داشت.

روح‌الله واحد گفت: این اولین و تنها مجموعه‌ی اخترشناسی و آسمان‌نمای دیجیتال تخصصی کودک و نوجوان در بروجن و دومین آسمان‌نمای دیجیتال در استان است.

همچنین فتاح کرمی، فرماندار شهرستان بروجن در سخنانی گفت: از آنجایی که شهرستان بروجن همیشه در زمینه‌های علمی، فرهنگی و هنری، پیش قدم و همواره در ردیف اولین‌ها بوده است، ضرورت دارد که هر چه سریع‌تر اولین آسمان‌نمای دیجیتال در این شهرستان احداث گردد.

در ادامه‌ی این مراسم تفاهم‌نامه‌ای بین اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و فرمانداری شهرستان بروجن منعقد شد، در این تفاهم‌نامه مقرر شد تامین بخشی از هزینه‌های زیربنایی ساخت آسمان‌نما به عهده‌ی فرمانداری و با پرداخت یک میلیار ریال بوده و مابقی هزینه‌ها از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کانون استان پرداخت شود.

سپس شخصیت ابن هیثم به عنوان یکی از منجمین برجسته‌ی تاریخی معرفی شد و گروه سرود کانون پرورش فکری بروجن با اجرای سرود مهر و نور، زینت بخش برنامه شد. پس از امضای تفاهم نامه، آیین کلنگ‌زنی در محل زمین ساختمان و با حضور تعداد زیادی از مدیران استانی و شهرستانی برگزار شد.

قصه‌گویی علمی در کانون خراسان شمالی

فاطمه هاشمی مربی نجوم کانون پرورش فکری خراسان شمالی گفت: به مناسبت هفته جهانی نجوم و با هدف ترویج علم نجوم برای عموم مردم هر ساله گروه‌های مختلف در سراسر دنیا برنامه‌هایی رایگان به این منظور برگزار می‌کنند.

فعالیت نجوم از جمله فعالیت‌های علمی و جذاب کانون پرورش فکری است که با هدف شناخت بهتر جهان آفرینش و کشف رازهای آسمان و اجرام آسمانی، آشنایی با خالق هستی و پرورش روحیه پرسش‌گری در کودکان و نوجوان برگزار می‌شود.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

اعضا با حضور در این فعالیت‌ها، پی به علاقه و استعداد خود می‌برند و با کمک مربیان این علاقه و استعداد را پرورش داده و شکوفا می‌کنند.

رصد عمومی ماه همراه با پرسش و پاسخ نجومی، آشنایی با علم نجوم و خانه مادر منظومه شمسی همراه با قصه‌گویی و کاردستی، دورهمی نجومی همراه با رصد آسمان و ربات‌های منجم از جمله کارگاه‌های برگزار شده در هفته نجوم بود.

همچنین کارگاه آشنایی با منظومه شمسی ویژه کودکان و نوجوانان، قصه‌گویی علمی، کارگاه آموزشی معرفی صورت‌های فلکی ویژه خردسالان، شبیه‌سازی آن در مکان‌های مختلف و معرفی اسطوره‌ها و قصه‌های مرتبط با صورت‌های فلکی برگزار شد.

نقد و بررسی فیلم‌های نجومی در کانون زنجان

ویژه‌برنامه هفته جهانی نجوم در مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری زنجان با اجرای آیتم‌های متنوع برای بازدیدکنندگان و دانش‌آموزان برگزار شد.

با توجه به این‌که رویکرد امسال مرکز علوم و نجوم، دعوت از دانش‌آموزان مناطق محروم و گروه‌هایی از کانون‌های مساجد و پایگاه‌های کودک و نوجوان بود، مهمانان از اقصی نقاط استان زنجان به‌ویژه مناطق کمتر توسعه یافته و مناطق پایگاه‌های کتابخانه سیار شهری و روستایی زنجان به مرکز دعوت شدند و با هماهنگی‌های از پیش تعیین شده در جریان برنامه‌های مرکز علوم و نجوم در طی هفته نجوم قرار گرفتند.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

در نخستین روز از این هفته، برنامه‌ای با عنوان «نجوم، راهنمای زندگی» و «حفظ زمین پاک و حفظ آسمان تاریک» برای گروهی از دانش‌آموزان مناطق مختلف آموزش و پرورش برگزار شد. در این برنامه اهمیت آسمان تاریک برای نسل‌های آینده بشر و دانش نجوم به عنوان راهنمایی برای زندگی در سیاره‌ی زمین و تنها سکونت‌گاه انسان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و مهمانان برنامه به اهمیت حفظ محیط زیست زمین برای زندگی بهتر در سال‌های آینده پی بردند.

رصد لکه‌های خورشیدی و فوران‌های عظیم خورشیدی که برای نخستین بار در تاریخ صد ساله‌ی اخیر منجر به رویت شفق‌های کم‌فروغ قطبی در عرض‌های پایین‌تر جغرافیایی از جمله ایران شد، در دستور کار اجرا برای دانش‌آموزان قرار گرفت و دانش‌آموزان با رصد فوران‌های لکه‌های خورشیدی، با اهمیت این فوران‌ها و طوفان‌های مغناطیسی و اثرات آن بر اقلیم زمین و زندگی انسان‌ها و تکنولوزی‌های مورد استفاده آشنا شدند.

همچنین یکی از روزهای هفته نجوم اختصاص به دانشمندان این حوزه داشت که به کارهای ارزشمند دانشمندانی همچون خیام در مبحث تقویم نگاری و تنظیم تقویم پرداخته شد.

بازدید از آسمان‌نما، برنامه‌های رصدی، نقد و بررسی فیلم‌های نجومی، برپایی نمایشگاه و آثار نجومی اعضا، اهدا جوایز، برگزاری مسابقات ادبی و هنری همسو با برنامه و... از دیگرفعالیت‌هایی بود که در این هفته ضمن در نظر گرفتن عنوان‌ها و موضوع‌های هفته جهانی نجوم برگزار شد.

نشست آموزشی در کانون سمنان

کانون پرورش فکری استان سمنان برای نخستین بار به مناسبت هفته نجوم رصد عمومی ماه و آسمان شب را همراه با نشست آموزشی با حضور مدرسان برتر نجوم این استان برگزار کرد.

این برنامه با حضور بیش از ۳۵۰ نفر از کودکان و نوجوانان و خانواده‌های آنها برگزار و با استقبال ‌بی‌نظیری همراه شد.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

گشایش آسمان‌نمای سیار در کانون سیستان و بلوچستان

آیین گشایش مرکز تخصصی نجوم و راه‌اندازی آسمان‌نمای سیار کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان هم‌زمان با روز جهانی نجوم با حضور اعضا، خانواده‌ها و مسئولان در مرکز زیباشهر زاهدان برگزار شد.

در آیین گشایش این رویداد علمی مدیرکل کانون استان گفت: کانون پرورش فکری با سابقه درخشان خود در زمینه پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان، همواره گام‌هایی موثر در جهت گسترش علم و دانش برداشته است و افتتاح این آسمان‌نما نیز گامی دیگر در این مسیر است تا فرصتی بی‌نظیر برای آشنایی کودکان و نوجوانان با شگفتی‌های کیهان و دنیای نجوم فراهم شود.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

محمدرضا سالاری ادامه داد: نجوم یکی از هیجان‌انگیزترین علومی است که علاقه‌مندان زیادی جذب آن شده‌اند و کودکان و نوجوانان هم برای این‌که با گستردگی نظام هستی آشنا شوند، به عظمت خدا پی ببرند و به تفکر بپردازند، نیازمند ورود به این عرصه و آموزش هستند.

وی سپس افزود: آسمان‌نمای سیار می‌تواند زمینه‌ساز علاقه‌مندی آنان به علم نجوم و سایر علوم پایه در آینده شده و به شکوفایی استعدادهای علمی استان کمک کند.

افتتاح آسمان‌نمای سیار در کانون پرورش فکری، فرصتی ارزشمند برای نسل نو است تا با دنیای شگفت‌انگیز ستارگان و کهکشان‌ها آشنا شده و به کاوش در اعماق کیهان بپردازند.

تور رصدی-خانوادگی در کانون قزوین

مراکز فرهنگی و هنری کانون استان قزوین با اجرای چند ویژه برنامه هفته نجوم را گرامی داشتند.

در همن راستا مرکز فرهنگی و هنری شماره دو کانون آبیک به مناسبت هفته نجوم ویژه برنامه‌ای را برگزار کرد. در این برنامه با حضور اعضای کودک و نوجوان دختر مرکز، فعالیت‌های مختلفی مانند برپایی نمایشگاه کتاب‌ با موضوع نجوم و ستاره‌شناسی، معرفی هفته نجوم، معرفی شخصیت دانشمند و ستاره‌شناس برجسته ایرانی خیام نیشابوری، معرفی کتاب سیارات دور، کتاب‌خوانی علمی با موضوع ستارگان و کارگاه کاردستی ساخت ستاره انجام شد.

مرکز فرهنگی و هنری شماره دو تاکستان نیز فعالیت‌های روخوانی کتاب علمی «خورشید، ستارگان و سیارات»، معرفی کتاب‌های «دایره المعارف نجوم» و فضا» و معرفی و شناخت صور فلکی از طریق طرح دیواری، بلندخوانی از کتاب «ماه من، ماه ما»، فعالیت کتاب‌پژوهی با استفاده از این کتاب و کاردستی اوریگامی ستاره را انجام داد.

همچنین مرکز فرهنگی و هنری شماره سه کانون قزوین با حضور در مدرسه غنچه به فعالیت‌های علمی و نجومی از جمله معرفی کتاب، مسابقه، نمایش خلاق و معرفی وقایع پرداخت.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

مرکز فرهنگی هنری شماره یک قزوین نیز به مناسبت هفته نجوم برنامه‌ای را با حضور ۹۵ نفر عضو و دانش‌آموز از مدرسه دخترانه شهید همت و پسرانه شهید شیردل عبدالهی برگزار کرد.

این برنامه شامل فعالیت‌های فرهنگی معرفی ایام (هفته نجوم)، قصه‌گویی در مورد آسمان و منظومه شمسی، روخوانی کتاب، کارگاه کاردستی با موضوع منظومه شمسی، نمایشگاه و نمایش فیلم و انیمیشن در مورد ستارگان و کهکشان‌ها بود.

در ادامه در برنامه‎ای دیگر خانه نجوم کانون استان قزوین با نخستین تور رصدی-خانوادگی کانون استان با عنوان «پا به پای ستاره‌ها» در کاروانسرای هجیب در شهرستان بویین‌زهرا با استقبال خوب علاقه‌مندان همراه شد.

چند کارگاه علمی از جمله آموزش کار با تلسکوپ، جهت‌یابی با استفاده از ستارگان، رصد ماه و آسمان زیبای شب و آموزش صورت‌های فلکی از جمله بخش‌های این برنامه بود.

مرکز فرهنگی و هنری شماره یک کانون تاکستان، مرکز فرهنگی و هنری کانون اقبالیه و مرکز فرهنگی هنری کانون ضیاآباد نیز برنامه‌های متنوعی برگزار کردند.

رصد ماه نو در کانون کردستان

در کانون پرورش فکری استان کردستان هم‌زمان با هفته نجوم برنامه رصد توسط مربی مسئول مرکز تخصصی علوم و نجوم مرکز شماره دو سنندج در پارک مشاهیر آبیدر سنندج برگزار شد.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

بازدید کودکان و نوجوانان سنندجی با حضور والدین و جمعی از عموم مردم با شور و هیجان در یک شب بهاری همراه بود که با استقرار تجیهزات و تلسکوپ‌ها موفق به رصد ماه نو شدند. سپس در مورد طرز کار تلسکوپ و با کمک کلیپ‌های نجومی در مورد کیهان شناسی توضیحاتی داده شد.

ویژه‌برنامه نجومی در کانون کرمان

انجمن نجوم کانون پرورش فکری جیرفت به مناسبت روز جهانی نجوم ویژه‌برنامه رصد ماه را در بوستان «ملنتی» شهر جیرفت برای اعضای انجمن و عموم مردم برگزار کرد. این ویژه‌برنامه نجومی با توضیح‌های کارشناس انجمن، ساره واحدی درباره آسمان شب و دنیای نامتناهی کهکشان‌ها دنبال شد.

همچنین، معرفی فعالیت‌های کانون پرورش فکری در فصل تابستان به ویژه فعالیت‌های مداوم انجمن نجوم «آندرومدیا» از سوی توران نادری مربی مسئول کانون پرورش فکری جیرفت از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

مروری بر زندگی منجمان ایرانی در کانون کرمانشاه

کانون کرمانشاه در راستای فعالیت‌های نوجوان‌محور، گردآوری برگی از زندگی منجمان ایرانی از سوی نوجوان کانون کرمانشاه را انجام داد.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

هفته‌ی نجوم راهی برای شناخت متخصصان و فعالان عرصه نجوم کشورمان است که اطلاعات، آگاهی و عشق خود به فضای بیرونی و سیاره‌ها را با ما به اشتراک می‌گذارند؛ همچنین این هفته فرصتی‌ برای ترویج و آشنایی عموم مردم با علم نجوم و زیبایی‌های آسمان و معرفی فعالیت‌های نجومی و مراکز نجومی از جمله رصدخانه‌هاست. بر همین اساس آشنایی با تعدادی از نام‌آوران ایرانی در عرصه‌ی نجوم به شناخت این علم آگاهی بیشتری می‌دهد.

خواجه نصیرالدین طوسی، ابوالوفا بوزجانی، ابوریحان بیرونی، عمر خیام نیشابوری و غیاث‌الدین جمشید کاشانی از جمله منجمانی بودند که در کانون کرمانشاه به زندگی آنها پرداخته شد.

کارگاه آموزشی «نجوم و هوش مصنوعی» در کانون گیلان

ویژه‌برنامه «نجوم راهنمای زندگی»، به همت مربیان مرکز شماره ۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای بیش از ۶۰ عضو کودک و نوجوانان کانون شهر رشت و با همراهی جمعی از کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این ویژه‌برنامه داوود همتی، پدر علم نجوم گیلان به‌عنوان مهمان حضور داشت و در ارتباط با کاربردها و فایده‌های علم نجوم برای کودکان و نوجوانان صحبت ‌کرد.

عضو هیئت موسس انجمن علمی‌پژوهشی نجم شمال، در این میان به فعالیت‌های فعالان حوزه نجوم استان گیلان پرداخت و راه‌اندازی انجمن‌های تخصصی و فعالیت مرکز تخصصی علوم و نجوم کانون پرورش فکری را بستری موثر برای توسعه این علم کاربردی عنوان‌کرد.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

بازدید حاضران از آسمان‌نمای دیجیتال مرکز تخصصی علوم و نجوم کانون رشت و آشنایی با آسمان شگفت‌انگیز شب، از دیگر برنامه‌های این ویژه‌برنامه بود. در پایان نیز مربیان این مرکز فرهنگی هنری ضمن معرفی کتاب‌های نجومی، برپایی کارگاه مصورسازی و برگزاری کارگاه «ذره‌ ذره تا خورشید» از شگفتی‌های عالم و نقش آگاهی‌های علمی در پرورش حس دینی و خداشناسی برای کودکان و نوجوانان صحبت‌کردند.

همچنین مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ کانون انزلی، کارگاه آموزشی«نجوم و هوش مصنوعی» را با حضور ۶۰ نفر از اعضا و خانواده‌ها برگزار کرد.

آموزش کدنویسی در رشته نجوم، تشریح نقش این علم در دست‌یابی بشر به آگاهی‌های بیش‌تر در عرصه علم و دانش و برگزاری مسابقه با محوریت «نجوم و هوش‌مصنوعی» از دیگر برنامه‌های این کارگاه آموزشی به‌شمار می‌رفت.

نشست تخصصی «نجوم فرامرزها» در کانون لرستان

هم‌زمان در هفته نجوم، نشست تخصصی مجازی با عنوان «نجوم فرامرزها» با حضور ماریا ره، دکترای نجوم و اخترفیزیک در اداره کل کانون استان لرستان برگزار شد.

در این نشست مجازی که با حضور همکاران، اعضا و والدین برگزار شد حاضران با فعالیت‌های نجومی از دید شهروندان شامل نجوم رصدی، پروژه‌های علوم شهروندی، عکاسی نجومی و عکس‌های برتر مسابقات، مسابقات علمی مراکز مختلف نجومی در جهان و... آشنا شدند.

ترویج و آموزش نجوم از دید تشکل‌ها، معرفی IAU و فعالیت‌های آن، معرفی برجسته‌ترین کشورهای فعال نجومی و انجمن‌های آنها با پخش فیلم و اسلایدهای مختلف نجومی از دیگر برنامه‌های این نشست بودند.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

همچنین در بخشی از این نشست نوجوانان حاضر به بیان پروژه‌های در حال بررسی خود پرداختند و با انجام این فعالیت‌های علمی بصورت جهانی آشنا شدند.

آَشنایی با کار منجمان در کانون هرمزگان

در راستای اجرای سیاست مخاطب‌محوری، مجتمع آفرینش کانون هرمزگان با دعوت از علاقه‌مندان به فعالیت‌های نجومی ویژه‌برنامه رصد رایگان را هم‌زمان با روز خیام منجم شهیر ایرانی برگزار کرد در این برنامه بیش از ۳۰۰ علاقه‌مند به فعالیت‌های نجومی با تلسکوپ ماه را رصد کردند.

نظر به اهمیت آشنایی کودکان و نوجوانان با دانشمندان ایرانی در این روز حکیم عمر خیام معرفی شد و اعضا توانستند با حضور در رصدخانه آفرینش از نزدیک با شیوه کار منجمان آشنا شوند.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

در این شب رصدی که با حضور محمد امین پاسلارزاده و نجمه قاسمی از کارشناسان و مدرسین بخش فیزیک و نجوم مرکز تخصصی علوم برگزار شد؛ بیش از ۳۰۰ نفر از طریق تلسکوپ، ماه تنها قمر سیاره زمین را به نظاره نشستند.

شایان ذکر است مرکز تخصصی علوم کانون بندرعباس دارای امکاناتی همچون رصدخانه و آسمان‌نما است و رصدخانه آن به یک گنبد ۴ متری و تلسکوپ قدرتمند ۱۱ اینچی با ۳ موتور اصلی و با قابلیت کنترل از راه دور مجهز شده است. این تلسکوپ به‌صورت خودکار قابلیت رویارویی بیش از ۴۰هزار جرم آسمانی با بزرگ‌نمایی‌های متفاوت را دارد.

اردوی «کارگاه نجوم» در کانون همدان

مراکز فرهنگی هنری کانون همدان به مناسبت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام و هفته جهانی نجوم به مدت یک هفته برنامه‌هایی با محوریت نجوم از جمله رصد ماه در مجتمع شهید مدنی همدان و بازدید اعضای مرکز تویسرکان از پژوهش‌سرای رضی برای اعضای خود برگزار کردند.

همچنین مرکز ۲ ملایر با همکاری پژوهش‌سرای نجوم شهید احدی و در مکان پژوهش‌سرا اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی نجوم کرد.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

این کارگاه آموزشی با حضور تعدادی از دانش‌آموزان پایه ششم دبستان حاج طوسی و در مورد سیارات، ستارگان، منظومه شمسی و صورت‌های فلکی برگزار شد.

در مرکز اسدآباد نیز به مناسبت روز بزرگداشت حکیم عمر معرفی شخصیت حکیم عمر خیام توسط مربی مسئول صورت گرفت و اعضا دوبیتی‌هایی از اشعار خیام را خوشنویسی کردند.

همچنین کانون پرورش فکری شهرستان درگزین به مناسبت بزرگداشت خیام و هفته نجوم اقدام به برگزاری «اردوی کارگاه نجوم» برای ۱۲ نفر از اعضای نوجوان دختر کرد. در این کارگاه که با همکاری کانون پرورش فکری کبودرآهنگ انجام شد، مربی نجوم این مرکز به بیان توضیح‌هایی درباره آغاز کیهان، تولد ستارگان، کهکشان‌ها، عملکرد خورشید، معنای سال نوری، نمایش صور فلکی در چتر آسمان نما و رصد خورشید توسط تلسکوپ پرداخت.

این اردو با شعار «نجوم فراتر از مرزها» با هدف افزایش اطلاعات علمی و ایجاد اشتیاق در نوجوانان و آشنایی آنها با کارگاه‌های نجوم به عنوان یکی از فعالیت‌های علمی کانون صورت گرفت.

مسابقه آیات قرآنی با موضوع نجوم در کانون یزد

مراکز کانون پرورش فکری استان یزد به مناسبت هفته نجوم اقدام به برگزاری ویژه‌برنامه، کارگاه‌های کاردستی، رصد آسمان و سایر فعالیت‌های علمی مرتبط با این مناسبت کردند.

در مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری شهرستان بهاباد؛ اعضای کودک و نوجوان، ماه و ستارگان را در آسمان تاریک شهر رصد کردند. این ویژه‌برنامه با حضور ٨٠ نفر از اعضا و خانواده‌های‌شان در کویر بهاباد و نایبندان و منطقه‌ای بدون نور مصنوعی صورت گرفت.

مرکز فرهنگی هنری کانون شهرستان تفت نیز با همکاری دبستان دخترانه علمدار فعالیت‌های فرهنگی هنری مانند معرفی وقایع، نقاشی، کاردستی و سرگرمی برای دانش‌آموزان پایه چهارم و پنجم انجام داد که بیش از ۴۰ دانش‌آموز از طرح کانون مدرسه در این برنامه شرکت کردند.

اجرای برنامه‌های متنوع در هفته نجوم

در ادامه برنامه های مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری شهرستان مهریز، مربیان در جمع ۲۴ نفر از دانش‌آموزان پایه چهارم مدرسه پروین اعتصامی حضور یافتند و با اجرای برنامه‌هایی از قبیل معرفی کتاب‌های «سیارات نزدیک، سیات دور» و «ستارگان و کهکشان‌ها»، معرفی شخصیت ابن هیثم پدر علم نورشناسی مدرن، مسابقه آیات قرآنی با موضوع نجوم و آموزش اوریگامی ستاره، هفته نجوم را گرامی داشتند.

همچنین در مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون پرورش فکری شهرستان ابرکوه ویژه برنامه‌ای با حضور ۲۵ نفر از نوجوانان دختر مدرسه فضیلت با هدف آشنایی با تقویم نجومی، آسمان شب و صور فلکی در تابستان و بهار و همچنین معرفی نرم افزار برای رویت آسمان و مسیریابی برگزار شد.

در مرکز فرهنگی هنری کانون مجومرد شهرستان اشکذر هم نخستین بازدید علمی اعضای فعال مراکز یزد از کارگاه نجوم مرکز مجومرد شهرستان اشکذر صورت گرفت. در این بازدید علمی، آسیه هاتفی مربی فرهنگی مرکز، ضمن برگزاری کارگاه تخصصی نجوم، آموزش‌هایی را در زمینه کار با تلسکوپ، جهت‌یابی با استفاده از ستارگان و صور فلکی، رصد ماه و ستارگان ارائه داد. این مرکز تازه تاسیس تنها مرکز استان یزد است که دارای آسمان‌نمای بادی و کارگاه تخصصی در زمینه نجوم است.

مراکز فرهنگی هنری کانون شهرستان اردکان، شهرستان بافق و شهرستان خاتم نیز برنامه‌هایی مرتبط با هفته نجوم برگزار کردند.

یادآوری می‌شود هفته نجوم با شعار «نجوم ‌ایران، همبستگی و تعامل» از ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =