گزینش و پرورش نوجوانان مستعد ادبی از اهداف قاف است

کارشناس ادبی مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان گفت: ترویج و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی به عنوان سمبلی ارزشمند از هویت ملی ایران و همچنین شناسایی و تربیت نوجوانان مستعد ادبی از اهداف برپایی اردوی قاف است.

مریم اعلایی در گفت‌وگو با روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان اظهارکرد: تشکیل و راه اندازی باشگاه قاف که در اختصار همان قله ادبیات و فرهنگ است، با هدف ترویج زبان و ادبیات فارسی و پاسداشت این هویت ملی ارزشمند شکل گرفته است.

کارشناس آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: تلاش می‌کنیم با شناسایی و گزینش نوجوانان مستعد ادبی و برگزاری دوره‌های مستمر آموزشی و تربیتی زمینه شکل‌گیری نسل جدیدی از فرهیختگان ادبی را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: براساس تقویم آموزشی ترسیم شده در قاف، این دوره‌ها طی مدت ۳ سال برگزار می‌شود و نوجوانان و کنشگران ادبی از خدمات آموزشی و تربیتی اساتید برجسته شعر و داستان بهره‌مند خواهند شد.

اعلایی گفت: پس از پایان این دوره سه سال، این فرآیند آموزشی تکرار و بار دیگر میزبان نوجوانان مستعد از سراسر کشور خواهیم بود.

کارشناس آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خصوص نحوه شناسایی نوجوانان مستعد حاضر در اردوهای قاف هم توضیح داد: مربیان ما مدرسه به مدرسه، کلاس به کلاس حاضر شده و استعدادهای نوجوانان را مورد ارزیابی و سنجش قرار دادند.

وی افزود: در ادامه، چندین مرحله انتخاب و گزینش در استان‌ها داشتیم، آثار بچه‌ها بررسی و مصاحبه حضوری در استان‌ها انجام شد و در نهایت از بین شاید صدها یا هزاران استعدادی که در هر استان شناسایی شده ۱۰ تا ۱۵ استعداد برتر هر استان به مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شد.

کارشناس آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: نوجوانانی که بهترین‌های شعر و نویسندگی استان خودشان را داشتند در مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری ابتدا آثارشان مورد بررسی قرار گرفت.

وی یادآور شد: از هر نوجوان بین سه تا پنج اثر شعر یا داستان مورد بررسی اساتید برجسته این حوزه قرار گرفت و مجدد از بین راه‌یافتگان به مرحله دوم مصاحبه مجازی انجام شد و در نهایت به اردوی بندرانزلی رسید.

وی اضافه کرد: پس از آن اردو تاکنون کارگاه‌های مجازی و حضوری برای بچه‌ها به صورت متمرکز در سطحی برگزار شد و در نهایت در حال حاضر میزبان ۱۱۰ استعداد ادبی در علی آبادکتول هستیم.

گفتنی است؛ دومین اردوی سال جاری استعدادهای برتر ادبی نوجوان کشور طی روزهای ۲۲ تا ۲۶ مرداد ماه به میزبانی گلستان در شهرستان علی‌آبادکتول با حضور ۱۱۰ عضو باشگاه در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =