برگزاری نشست ادبی دو پنجره با حضور صاحبان قلم و نوقلمان

نشست انجمن ادبی «دوپنجره» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با حضور مسوولان و اعضای نوقلم این مجموعه فرهنگی در رشت برگزارشد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون گیلان، این نشست با هدف فراهم‌سازی بسترهای مناسب به‌منظور هم‌نشینی اعضای نوجوان کارگاه‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با فعالان عرصه ادب و بهره‌گیری از راهنمایی‌های آنان در مسیر استمرار فعالیت‌های ادبی برگزارشد.

مدیرکل کانون گیلان در این هم‌نشینی ادبی، ضمن قدردانی از حضور میهمان و اعضای مراکز فرهنگی‌هنری این مجموعه، به اهمیت و مانایی برگزاری این نشست‌ها اشاره و فعالیت‌های مربیان کانون را حرکتی در مسیر غنی‌سازی فعالیت‌های ادبی و گامی درجهت تربیت شاعران و نویسندگان فرداهای ایران اسلامی دانست.

سیدجلیل میرعظیمی در همین‌ارتباط، به تشکیل باشگاه‌های ادبی شعر(قاف) و داستان(سیمرغ) کانون پرورش فکری در سطح کشور پرداخت و با بیان‌این‌که این مهم نقش به‌سزایی در استعدادیابی اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون و دانش‌آموزان مدارس دارد، اظهارکرد: ضروری است با تشکیل باشگاه‌های قاف و سیمرغ استانی، نسبت به کشف و پرورش استعدادهای ادبی آینده‌سازان اقدام‌کنیم.

حسین‌نیک، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی نیز میهمان این برنامه بود و به نقش مربیان کانون پرورش فکری رشد و شکوفایی استعدادهای اعضای کودک و نوجوان اشاره‌کرد.

برگزاری نشست ادبی دو پنجره با حضور صاحبان قلم و نوقلمان

وی که پیشینه عضویت در مرکز فرهنگی هنری کوچصفهان را درکارنامه‌دارد، به مرور خاطره‌های شیرین حضور در این مجموعه و روزهای همراهی با مربیان کانون پرداخت و از نقش‌آفرینی آنان در کشف استعداد و تشویق برای ورود به عرصه ادبیات قدردانی‌کرد.

نیک در ادامه، خوانش اثر و نقد و بررسی آثار اعضای به‌قالب رسیده کارگاه‌های ادبی کانون را در دستورکار قرارداد  و در ارتباط با مفاهیمی چون زبان، مضمون و اندیشه در خلق اثر برای حاضران سخن‌گفت.

برگزیده چندین دوره از مهرواره‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌چنین، بر ضرورت سلاست و روانی فضای قصه برای هم‌سفری و همراه‌سازی مخاطب تاکیدکرد و با بیان‌این که در سرایش شعر، توجه به تشبیه، استعاره و دیگر صنایع ادبی دارای اهمیت ویژه‌ای است، تصریح‌کرد: قلم و دفتر ابزاری ساده و در دسترس به‌شمارمی‌رود و هنر شاعر و نویسنده، بهره‌گیری از ظرافت‌های ادبی برای ثبت و ضبط آثار فاخر با این ابزار است.

او در همین زمینه از تفاوت‌های یک اثر مجله‌ای با داستان سخن‌به‌میان‌آورد و بر لزوم توجه به شاخصه‌های زبانی این دو گونه اثر تاکیدکرد.

این فعال عرصه ادبیات درپایان صحبت‌های خود، توصیه‌ای به اعضای نوقلم کانون داشت و گفت: بسیار مطالعه‌کرده و با استفاده از تجربه‌های حسی خود بنویسید.

پایان‌بخش این نشست که روز چهارشنبه، ۷ شهریور ۱۴۰۳ در محل‌گردهم‌آیی‌های اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در رشت صورت‌گرفت، طرح پرسش از سوی نوقلمان نوجوان و پاسخ‌گویی میهمان برنامه‌بود.

برگزاری نشست ادبی دو پنجره با حضور صاحبان قلم و نوقلمان

برگزاری نشست ادبی دو پنجره با حضور صاحبان قلم و نوقلمان

برگزاری نشست ادبی دو پنجره با حضور صاحبان قلم و نوقلمان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =