سه اثر شایسته تقدیر مسابقه ادبی آذرآفرین مورد نقد و بررسی قرار گرفت

یکی از کارکردهای نشست‌های نقد داستان این است که ما از طریق ذهن نقاد مخاطبانمان و نکته‌هایی که درباره داستانمان ذکر می‌کنند به ایرادات و نکات مبهم داستان پی می‌بریم تا در بازنویسی‌های بعدی آن مسائل را رفع کنیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، صبح چهارشنبه ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۳، چهلمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آفرینش همراه با اختتامیه دومین مسابقه ادبی آذرآفرین در سالن اجتماعات مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد برگزار شد.

 سه اثر شایسته تقدیر مسابقه ادبی آذرآفرین مورد نقد و بررسی قرار گرفت
در این نشست ادبی که با حضور معاون فرهنگی، کارشناسان کانون استان، مربیان و نویسندگان نوجوان برگزار شد، سه اثر شایسته تقدیر مسابقه ادبی آذر آفرین مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در این نشست آثار داستانی «صبح اعدام» از فرناز زارع بیدکی، «چه  غلطی می‌کنید؟» از حدیث زحمتکش و «سفید برفی» از مانی حاتمی توسط اعضا و مربیان نقد شد.
در این دیدار ضمن ارائه گزارش کلی از روند اجرای مسابقه ادبی آذرآفرین، درباره اهمیت تکنیک بازآفرینی و کتاب‌های استاد آذریزدی نیز صحبت شد. در ادامه به این موضوع اشاره شد که یکی از تفاوت‌های قصه و داستان، روابط علت و معلولی قوی در داستان است و ما عمل داستانی را باید به گونه‌ای پیش ببریم که در ذهن خواننده قابل باور باشد. همچنین تحول یک شخصیت پویا در فضای داستانی باید به گونه‌ای مقدمه‌چینی شود که خواننده آن تحول را بپذیرد.

 سه اثر شایسته تقدیر مسابقه ادبی آذرآفرین مورد نقد و بررسی قرار گرفت
در این نشست ادبی، نکات منفی و مثبت داستان‌های برگزیده نقد شد و خاطر نشان شد که یک داستان خوب، اثری است که بارها و بارها بازنویسی شده است و یکی از کارکردهای نشست‌های نقد داستان این است که ما از طریق ذهن نقاد مخاطبانمان و نکته‌هایی که درباره داستانمان ذکر می‌کنند به ایرادات و نکات مبهم داستان پی می‌بریم تا در بازنویسی‌های بعدی آن مسائل را رفع کنیم.
لازم به ذکر است دومین مسابقه ادبی آذرآفرین در تیرماه سال جاری در بخش آفرینش‌های ادبی کانون استان یزد با محوریت بازآفرینی قصه‌های استاد آذریزدی برگزار و برگزیدگان آن مرداد ماه اعلام شد.

تعداد ۶۸ داستان به دبیرخانه این مسابقه رسیده بوده که پس از فرآیند داوری ۳ نفر برگزیده و ۱۰ نفر شایسته تقدیر انتخاب شد.

 سه اثر شایسته تقدیر مسابقه ادبی آذرآفرین مورد نقد و بررسی قرار گرفت

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =