به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳، اداره کل آموزش و پژوهش کانون با همکاری دبیرخانه ترویج و توسعه قصهگویی ایران، نشست آموزشی قصهگویی با رویکرد قابلیت قصه برای فهم معماری را در فضای مجازی برگزار کرد.
محمدرضا اولیاء مدرس این دوره آموزشی و استاد و پژوهشگر دانشگاه پیرامون مسائلی در باب قصه و معماری پرداخت و قصه را ثبت یک ماجرا یا ثبت تصور دانست.
وی همچنین از تاثیر زمان و مکان در قصه گفت و افزود طبیعت قصه انشایی است نه املایی؛ یعنی قصه از نوع خلق و آفرینش است و از مواهب قصه تحرک ذهنی است و از محیطی ایستا به محیطی پویا حرکت میکند.
اولیاء در ادامه گفت: با قصه میتوان به انواع محیطهای طبیعی، تاریخی و مانند آنها با کمترین هزینه سفر کرد و از قابلیت آموزشی و پژوهشی آنجاها بهره برد و با قصه میتوان تا حدودی به رمز و رازهای تولید مواریث معماری پی برد.
این استاد دانشگاه و پژوهشگر نقش قصه در حفاظت از بناها و محوطههای تاریخی را ممتاز دانست و افزود: معماری، طراحی و ساخت محیط، مصنوع بشر است و تاریخ معماری یعنی پرداختن به قصههای پیدایش و تحولات انواع معماری در جهان و قصه همپای تولید آبادانی و از لوازم تداوم زندگانی بشر است.
اولیاء یکی از جلوههای حکیمانه طراحی و ساخت آلاچیق ترکمن را ایجاد کانونی برای قصهگویی و توصل بینانسلی عنوان کرد و تاکید کرد برای اینکه قواعد و ویژگیها و شاخصهای معماری سنتی برای مخاطب امروز قابل فهم و دریافت باشد؛ باید از رهگذر از توسل به قصه عبور کنیم. یعنی در یک بیان ساده با قصه معماری سنتی و قدیم را برای نسل امروز قابل فهم کنیم.
گفتنی است این نشست آموزشی در فضای مجازی در بستر اسکای روم و پیامرسان شاد برگزار شد.